Miskolc

2024.02.01. 20:00

Sok pénzbe és nagy útlezárásokba kerülne kijavítani a Búza téri aluljáró hibáját (fotók)

A miskolci városháza a Magyar Közút Zrt.-t hibáztatja a festékleválásért. A cég válaszolt a megszólításra...

Szaniszló Bálint

Tovább hámlik a festékréteg a Búza téri aluljáró mennyezetéről

Fotó: Ádám János

Igazi kanosszajárás volt a miskolciak és a városba érkező vidékiek számára az nem is csekély időszak, amíg teljesen lezárták az átmenő gyalogos forgalom elől a Búza téri aluljárót. A felújítás idején nem kis közlekedési kálváriát okozott, hogy jókora kerülőre kényszerültek a gyalogosok. Tavaly ősszel végre újra birtokukba vehették a város lakói és a bejárók a Búza téri aluljárót. 

Az idei esztendő azonban azzal indult, hogy az aluljáró plafonjáról hatalmas darabokban kezdett el leválni a friss festés. 

A Miskolci Városgazda Nonprofit Kft. munkatársai annyit tudtak tenni, hogy lekaparták a tapadni nem akaró festékrészeket, így elsőre elhárították a krízist. Azóta azonban újabb helyeken vált le a festékréteg, nem túl bíztató látványt nyújtva.

A szivárgó vízre fogták 

Az első festékleválás idején a miskolci városháza sajtó osztályához fordultunk azt firtatva, hogy mi okozta a hibát, mikor lesz újra hibátlan az aluljáró mennyezete.

A boon.hu-nak írt válaszból a következő derül ki: „Társaságunk (a Miskolc Városgazda Nonprofit Kft. - a szerk.) a Búza téri aluljáró lépcsőkarjainak felújító karbantartási munkáit és az aluljáró világítótesteinek cseréjét végezte a munkálatok során. A mennyezeten egy tisztasági festés történt, a megkopott, koszos felület felújítása érdekében. A festési munkák során tapasztaltuk, hogy az aluljáró mennyezetén keresztül, a felette lévő útpályáról beázások keletkeztek, melyek visszavezethetőek a pályaszerkezet és az aluljáró födémje közötti, közel 50 éves vízzáró szigetelés elöregedéséhez. A lemállásokat a vízbeszivárgások okozzák, és nem a hanyag munkavégzés. Az aluljáró szerkezeti része és a felette lévő közút nincs önkormányzati tulajdonban, hanem a Magyar Közút Zrt. kezelésében található, így a szigetelés javítását a kezelőnek kell elvégeznie. Sajnos amíg a szigetelés javítása nem történik meg, a beázások folyamatosak lesznek. Társaságunk kapcsolatban van a Magyar Közút Zrt.-vel a probléma orvoslására vonatkozóan, és kérte a mielőbbi intézkedések megtételét.”

Hatalmas munkával járna 

Természetes módon mindezek után megkerestük a megszólított felet, a Magyar Közút Zrt.-t. A következő választ kaptuk:  

„A Búza téri gyalogos aluljáró Miskolc belvárosában a 3-as és 26-os főutak csomópontjában biztosít átkelési lehetőséget a nagy forgalmú 3-as főút alatt, szakmai szempontból hídként funkcionál. Társaságunk a hatályos jogszabályoknak és műszaki előírásoknak megfelelően, a hidak forgalmától függő gyakoriságú hídellenőrzést, de minden esetben félévente hídszemlét, évente pedig hídvizsgálatot tart. Társaságunk tisztában van vele, hogy a több mint negyven éve épült aluljáró vízszigetelése elöregedett, viszont szerkezeti, állékonysági problémát ez nem okoz, jelenleg esztétikai jelei vannak, az aluljáró belső beton felülete nedves, ami miatt a festék nem tapad meg rajta megfelelően."  

„A probléma megoldásához a híd teljes szerkezetét újra kellene szigetelni, nemcsak az útpálya alatti felületeket, hanem az aluljáró oldalfalait is. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a 3-as főutat teljesen el kellene bontani az érintett szakaszon, és az aluljáró vasbeton szerkezete mellől is ki kellene termelni a feltöltést, hogy a szigetelési munkákat kívülről el lehessen végezni. Ezen munkálatok az aluljáró szerkezeti hosszát, felületeit figyelembe véve rendkívül nagy pénzügyi ráfordítással és Miskolc belvárosát illetően komoly forgalomtechnikai beavatkozásokkal valósíthatók csak meg."  

„Társaságunk minden évben egy előre meghatározott költségvetési keretből gazdálkodik, és a rendelkezésre álló források felhasználását a hidak esetében priorizálja. A beavatkozásoknál elsőbbséget élveznek a szerkezeti hibával és állékonysági problémával rendelkező hidak, mint például a Harsányi felüljáró és a Gömöri felüljáró, hacsak Miskolcot tekintjük, de a vármegyét illetően több olyan átépítésre váró híd is van, amely szerkezeti problémák miatt átépítési tervekkel, építési engedélyekkel rendelkezik és pénzügyi forrásra vár (Perei Hernád-híd, Sajóládi Sajó-híd)."

Álmennyezet lehet az átmeneti megoldás?  

"Társaságunk vizsgálja az aluljáró beton szerkezetének nedvesedéséből adódó esztétikai probléma megoldásának egyéb lehetőségét, akár egy álmennyezet elhelyezésével, de ehhez műszaki szempontból szükséges megvizsgálni a lehetőségeket, majd pedig az érintett felekkel történő egyeztetés is elengedhetetlen".

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában