Ennyire futja

2022.05.29. 11:30

Sokan „sárga busszal” járnak az MVK helyett

Majdnem félmilliárd forintos veszteséget könyvelt el tavaly a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. Az önkormányzatnak kell ellentételeznie a mínuszt.

ÉM

Fotó: Illusztráció/Máté János

Fotó: Máté János

A megyeszékhely villamos- és autóbusz-közösségiközlekedéséért felelős Miskolc Városi Közlekedési (MVK) Zrt. folyamatosan kap hideget-meleget a zsúfolt járatok, a ritkán járó buszok és villamosok, a rossz csatlakozások miatt az utazóközönségtől. Persze a járványidőszak is betett a cégnek.

Aki teheti, az inkább nem is használja az egyébként az ország egyik legdrágább vidéki szolgáltatását nyújtó miskolci közösségi közlekedést. Olyan vonal is van – például az 5-ös autóbuszé –, ahol érdemesebb inkább az ugyanarra közlekedő Volán-járatot – „sárga buszt” – használni, hogy idejében munkába vagy hazajusson a potenciális utas.

Kevesebb utas, kevesebb jegy

A miskolci közgyűlési üléseken rendre téma a nagyon sokat bírált közösségi közlekedés. Csütörtökön újra napirenden volt az MVK Zrt. A testületnek a közlekedési cég tavalyi „közszolgáltatási tevékenységéről” kellett véleményt mondania.

A jelentésből kiderül, hogy az MVK Zrt. közszolgáltatási tevékenységéből 2021-ben mintegy 7,9 milliárd forint bevétel keletkezett, a ráfordítás viszont 8,4 milliárd forint volt, így majdnem 500 millió forint veszteség keletkezett. Az önkormányzat és az MVK közötti szerződés értelmében a félmilliárdos veszteséget az önkormányzat pótolja ki a városi költségvetésből.

A közgyűlésen Demeter Péter, az MVK Zrt. vezérigazgatója részben a járvány számlájára írta a tervezettnél kisebb utasszámot (lásd a mellékelt grafikont), és hogy jóval kevesebb jegyet és bérletet vásároltak a potenciális utasok. Megemlítette, hogy a járvány lecsengésével egyidejűleg tapasztalható némi utasszám-és bevételnövekedés.

Kényszermegoldásokkal

– Miskolc tömegközlekedését fenntartani drága, de igénybe venni is – a Fidesz vezérszónoka, Soós Attila ezzel a mondattal jellemezte a helyzetet. Úgy vélte, hogy – ismerve a válsághelyzetet – reálisabb adatokkal kellett volna tervezni. – Soha ilyen rossz nem volt még a város tömegközlekedése, mint most – mondta. Később hozzátette: – Az emberek, ahol tehetik, az MVK helyett a „sárga buszokat” használják közlekedésre.

A KDNP-s dr. Kovács László – adatokat sorolva – arra hívta fel a figyelmet, hogy az utasoknak nagyon sokat kell fizetni Miskolcon az amúgy is meglehetősen hiányos tömegközlekedésért. Pécs és Miskolc a két vidéki nagyváros, ahol kiemelkedően drága a közösségi közlekedés.

Deák-Bárdos Mihály (Fidesz) úgy fogalmazott, hogy sok esetben „a közlekedés szervezése nem egyszerűen pénz, hanem hozzáértés kérdése”.

A miskolci önkormányzat irányító többségét adó Velünk a Város frakció tagja, Szarka Dénes kifejtette, szükség volna rá, hogy több autóbusz járjon az igencsak sűrűn lakott Avasi lakótelepre. Hozzátette, hogy – véleménye szerint – ezért a helyzetért az előző önkormányzat a felelős.

Ennyire futja

– Jelenleg ennyi pénzünk van Miskolc közösségi közlekedésére – válaszolta Veres Pál polgármester. – Mindent megteszünk, hogy javítsunk a helyzeten.

– Folyamatosan törekszünk arra, hogy felleljük a tartalékokat az MVK Zrt. működésében. Ezt már Szopkó Tibor alpolgármester mondta, aki szerint: – A város erőn felül teljesít a közösségi közlekedés fenntartásában.

Megfogalmazta azon véleményét is, hogy „Magyarországon a közösségi közlekedés önkormányzati szinten fenntarthatatlan”.

Badány Lajos alpolgármester szerint jelenleg sokkal nagyobb önkormányzati támogatást kap az MVK Zrt., mint korábban. Elmondta: szakmai tanulmányok alapján fogják újratervezni a város teljes vonalhálózatát és járatmenetrendjét.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában