Online vizsga

2021.01.31. 19:00

Nem garantált a valós tudás számonkérése online térben

Rutinosabban vizsgáztatnak online az oktatók, de a jelenléti számadásban jobban bíznak.

Apagyi Beáta

20210127 Miskolc fotó: Kozma István KI Észak-Magyarország Vizsgaidőszak vége illusztráció.

Fotó: Kozma István

Az oktatók és a hallgatók is nagyobb rutinnal, több tapasztalattal a hátuk mögött vágtak bele a már december közepén elkezdődő vizsgaidőszakba, hiszen az előző évben volt alkalmuk alaposan feltérképezni a digitális vizsgáztatás előnyeit és buktatóit.

Szabó-Tóth Kinga, a Bölcsészettudományi Kar dékánhelyettese és az Alkalmazott Társadalomtudományok Intézetének igazgatója elmondta, hogy a vizsgák jelentős része online teljesült mind az intézetükben, mind a karon. Kisebb és gyakorlatigényesebb tárgyaknál esetenként – ügyelve a járványügyi előírásokra – voltak jelenléti vizsgák. – Az online vizsgáztatás több szervezést igényel. Változatos formái vannak nálunk is, az online tesztektől kezdve az online írás- és szóbeliig. A záróvizsgákat is így kellett lebonyolítanunk decemberben, ez sem volt egyszerű. Időt hagyni a felkészülésre egy online szóbelin, úgy, hogy ne használjon közben a hallgató valamilyen segédanyagot, sok esetben szinte lehetetlen, miközben az egész feltételez egy nagyfokú bizalmat az oktató részéről, a hallgatótól pedig egy etikus magatartást – ez nem minden esetben biztosítható. Egy szó mint száz: nem garantált a valódi tudás számonkérése az online térben, így alig várjuk, hogy személyes jelenléttel vizsgáztathassunk, reméljük, tavasszal már lesz rá lehetőségünk – mondta bizakodóan a dékánhelyettes.

Katának, a Miskolci Egyetem tanárszakos hallgatójának hét vizsgás tárgya volt az idei félévben. Úgy gondolja, hogy a vizsgaidőszak a Covid alatt sokkal kényelmesebb, hiszen nem kell bemenni hozzá az egyetemre.

Bevált módszerek

– A szóbeli számadásnál kevésbé izgultam, ahhoz képest, mint amikor kiöltözve toporgunk a folyosón addig, míg sorra nem kerülünk. Sokkal több oktató mondott le a szóbeli számonkérés lehetőségéről, kedveltebb lett így a tesztes, tételkidolgozós forma, amely során – valljuk be – könnyebb külső segítséget is igénybe venni. Ezt a tanárok próbálták szigorításokkal kiküszöbölni például úgy, hogy nem hagytak felkészülési időt, „tételhúzás” után azonnal a tananyagra kellett térni. A korábban szerzett rutin érezhető, az oktatók nem variáltak, az összes tárgynál azonnal tudták, hogyan fog működni a számonkérés. Az én esetemben többször előfordult, hogy saját hibámon kívül nem tudtam internetes kapcsolat létesíteni a másik féllel, ezt általában megértették, és igyekeztünk alkalmat keresni a pótlásra – mesélte tapasztalatait a fiatal lány.

(A borítóképen: Az idei félév az online térben ért véget a Miskolci Egyetemen)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában