Helyi közélet

2016.11.30. 09:04

Nem bírta tovább a nagy kamionforgalmat Tokajban

Tokaj – Személyiségi jogi pert indított és nyert is egy tokaji lakos.

A Levegő Munkacsoport honlapján lettünk figyelmesek egy hírre, amely szerint „újszerű jogi megközelítéssel ért el komoly eredményeket az a tokaji lakos, aki a háza előtt tapasztalható elviselhetetlen kamionforgalom miatt perelte be a közút kezelőjét. A Levegő Munkacsoport segítségével zajló perben a Fővárosi Ítélőtábla másodfokon is megállapította a jogsértést és jogerősen kötelezte a közút kezelőjét annak megszüntetésére.” A Levegő munkacsoport segítségével találtunk rá a felperesre, aki megosztotta lapunkkal a történetét.

Nem bírta tovább

– Tokajban lévő ingatlanom előtt húzódik a 2014 február óta 38-as számú besorolást kapott főközlekedési út, ami korábban 3615 jelzésű Tarcal-Tokaj összekötő út volt és hatalmas kamionforgalmat bonyolított és bonyolít most is – mondja Andrea. – Tokajról mindenki tudja, hogy a Tisza híd az egyetlen átkelési lehetőség a Tiszán keleti irányba. A kérdéses útszakasz a Magyar Közút Nonprofit Zrt. fennhatósága alá tartozik. 2014 februárjában az történt, hogy az eddigi 38-as utat átnevezték 3615-re, azaz nevében egy kisebb teherbírású úttá, míg az eddigi 3615 számú korlátozott teherbírású összekötő utat előléptették két számjegyűvé anélkül, hogy gondoskodtak volna a kétszámjegyű utakra vonatkozó paraméterek biztosítására. A problémát súlyosbította, hogy a Közútkezelő a kötelezően előírt feladatait sem látta el megfelelően évek óta, gondolok itt az úthibák kijavítására és a sebességkorlátozás érvényesítésére. A forgalmi rend megváltozása tartalmazott ugyan súlykorlátozást, ez alól viszont a Magyar Közút százas nagyságrendben adott ki engedélyeket a belföldi fuvarozó vállalatoknak, nehogy kerülniük kelljen az autópályán. Az úthibák keltette problémát már 2012 augusztusában több tokaji lakossal együtt jeleztük a képviselő-testület irányába és kértük, hogy közvetítsék az illetékesek felé. Miután a helyzet csak egyre romlott, levélben jeleztem a Közút irányába is, akinek képviselője levelében úgy nyilatkozott, hogy az úthibákat ők kijavították, ennél többet ők az ügyben nem tehetnek.

2014 áprilisában megelégelve a levelezést a bíróságra fogalmaztam meg a beadványomat.

Két évig tartott

Két évig tartó pereskedésnek lett a napokban vége.

– Egy személyiségi jogi pert indítottam, a károkozás bizonyítása nagyon költséges lett volna, ezért ezt nem vettem igénybe – mondja Andrea. – A kérdéses időszakban a járművek tömege egyre nagyobb volt, a gépkocsik kerekei nagy sebesség mellett a rossz útszakaszokon és az aknatetőkön áthaladva elviselhetetlen zajt okoztak. Ilyen közlekedési morál mellett a Közút forgalomkorlátozó intézkedései elégtelenek voltak. A kihelyezett lassításra figyelmeztető készülékeket a kamionsofőrök mind a mai napig figyelembe sem veszik. Lakóházam előtt egy 30-as tábla figyelmeztet a lassításra, mert s kanyar és gyalogos átkelőhely következik. Ebben a kanyarban egy üzlet építésekor a közművezetés során megbontották az utat, amit akkor helyreállítottak ugyan, viszont a folyamatos terhelés hatására az évek során alaposan megsüllyedt. Leírhatatlan visszaadni azt a hanghatást, amit keltett egy 40 tonnás jármű, amint becsapódott ebbe a gödörbe. A süllyedést azóta megpróbálták kijavítani, de azt azóta sem látják, hogy az egész út ebben a kanyarban mintegy 30 fokos szögben dől a villamossági út felé, így adódik az, hogy a kamion bal oldalán lévő kerekek magasabban, a jobb oldalán lévők alacsonyabban haladnak, nagyon erős zajt okozva. Még most is reggelenként fél 6 és 7 óra között egyenesen száguldoznak, emiatt nem lehet aludni, akár tetszik akár nem, ébredni kell. Az út állapota miatt és a sebesség miatt több száz földrengést élek át naponta, reggelente érzem, ahogy az ágy inog alattam. Az út felőli oldalon nem tudom kinyitni az ablakokat a szálló por és benzingőz miatt sem. A Levegő Munkacsoportról az interneten keresztül szereztem tudomást, a honlapjukon tájékozódtam arról, hogy jogi ügyekben is segítenek a hozzájuk fordulóknak. Miután 2015 márciusában részt vettem az első tárgyaláson, megbizonyosodtam arról, hogy nagyon nehéz fába vágtam a fejszét, jogász nélkül nem fogom tudni az érdekeimet egyedül képviselni. Levelet írtam nekik, és nagy szerencsémre a válaszuk pozitív volt. Az ügy elbírálása több mint 2 évig tartott, ez idő alatt biztosították a jogi képviseletet, tanácsadást.

Járható út

Tokajban működik egy munkacsoport, amely a településen áthaladó kamionforgalomból adódó problémákkal foglalkozik.

– Tagja vagyok a munkacsoportnak, amelyik szeretné elérni, hogy szűnjön meg Tokajban az indokolatlan kamionközlekedés. 2016 júniusától a Közútkezelőhöz beérkező áthaladási kérelmek megjelennek a munkacsoport asztalán is, így pontosan látjuk, hogy ki, honnan, hova szállít, milyen termékeket. Sajnos azt kell, hogy mondjam, rengeteg az indokolatlan kérelem. Ezek a vállalkozások nemhogy nem helyiek, de még csak nem is környékbeliek. Az autópályán való közlekedésük sokkal biztonságosabb lenne mindenki számára. Ezért ezeket a kérelmeket a munkacsoport el szokta utasítani. Az igazán járható út természetesen a törvényesség betartása lenne. Ha minimálisra korlátozódna a kamionok áthaladása, az út valóban fel lenne újítva és nem csak foldozgatva lenne. A forgalomkorlátozás valóban megtörténne és nem csak egy-egy táblát helyeznének ki, amit aztán senki sem vesz figyelembe. Véleményem szerint a másodfokú ítélet következtében kikényszeríthető lesz a fent említett törvényesség betartása – mondja Andrea.

A történet végére kívánkozik még, amikor a helyszínen jártunk képet készíteni a ház előtti útszakaszról, pár perc alatt legalább nyolc kamion haladt el a ház előtt mind a két irányba.

A közútkezelő is reagált

Megkerestük a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t, kívánnak-e reagálni az ítéletre. Velkei Lilla kommunikációs osztályvezetőtől az alábbi választ kaptuk:

„Elsődlegesen a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kezelői kötelezettségének elmulasztásával okozott jogsértést már 2016 nyarán elhárítottuk oly módon, hogy a felperes ingatlana előtti útszakaszon az úthibákat és ezen belül az aknafedlapok megsüllyedéséből eredő hibákat kijavítottuk. Ezzel már részben eleget tettünk az ítéletben foglaltaknak.

A közeljövőben a forgalmi rend megváltoztatását kívánjuk bevezetni a következők szerint: Kihelyezünk olyan KRESZ-táblákat, amelyek a nagy súlyú tehergépjárművek követési távolságát min. 50 vagy 100 méter távolságban állapítják meg.

Az ítélet forgalomcsillapító szigetek megépítésére is ösztönzi társaságunkat, azonban ez nem oldja meg a zajjal és rezgéssel kapcsolatos problémákat, mivel a forgalomcsillapító sziget előtt erősen fékeznek a járművek, majd az azon való áthaladást követően jelentős gyorsításba kezdenek, ami nagy zaj- és rezgésterheléssel jár.

Fontolóra vesszük, hogy a nehéz tehergépjárművek behajtási engedélyét kizárólag olyan tehergépjárművekre adjuk ki, amelyeknek az emisszió kibocsátása alacsony.

A rendőrhatósággal folyamatos kapcsolatban vagyunk, és az első fokú ítélet óta több rendőrségi ellenőrzés történt – ezzel ösztönözve a közlekedőket a sebességhatárok betartására.

Az előadottakra figyelemmel társaságunknak a felperesnek okozott zaj-, por és rezgés csökkentésére vonatkozóan egyéb lehetősége nincs.”

ÉM-BG

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában