2009.11.05. 20:50
Hajthatatlan a minisztérium
<p>Budapest - Továbbra sem tervez a vasút<br /> személyszállítást a legszebb<br /> vonalvezetésű pályán.</p>
Nem kapta meg Hónig
Péter, a Közlekedési,
Hírközlési és
Energiaügyi Minisztérium minisztere
csütörtök estig a hat
észak-borsodi és hevesi
polgármester által aláírt
tiltakozó levelet. Ebben azt
kérték a tárca első
emberétől, hogy ne
szüneteltessék ez év
végétől a
Szilvásvárad–Putnok
vasúti szárnyvonalon a
személyszállítást.
Érdeklődésünkre azonban a
minisztérium kommunikációs
osztálya arról tájékoztatta
az Észak-Magyarországot, hogy
szándékaik szerint november 4-én
véglegesedett az új menetrend.
Továbbra sem tervez a vasút
személyszállítást
hazánk legszebb vonalvezetésű
pályáján, hiába
érzékeny érzelmi pont ez. E
döntés a nehéz időszakban a
szűkösebb költségvetési
források miatt teljesen indokolt, hiszen
összébb kell húzni a
nadrágszíjat. A 2010. utáni
évekről semmit nem mond a mostani tervezet.
Arról nincs szó, hogy
teherszállítás ne legyen! Az
azonban tény, hogy közszolgálati
szerződés nem köthető turisztikai
célú vonalakra. Ez ugyanis más
használati jellegű
igénybevétel, mint a
közösségi közlekedés.
A GDP 1 %-a
A Pénzügyminisztérium
prognózisa, hogy 2010-ben beindul a
gazdasági növekedés. A KHEM
törekvése az, hogy a helyközi
közlekedésre fordítható
összeg nagysága mindig a GDP 1
százaléka legyen, mely
felteheteően nagyobb lesz a mostaninál.
Érvényesül a regionalitás
szempontja is. Országos viszonylatban a
kormányé a felelősség, a
régió pedig
többletjogosítványokat kap
árkedvezményekre,
menetrendrendelésre, mely feladatok
ellátásához
költségvetési forrást
rendelnek. A
Szilvásvárad–Putnok
vonalon a teljes napi utasszám átlagosan
összesen 28, és az
utasszámlálók azt nem
vizsgálták, hogy ki milyen céllal
utazik. A 100 százalékos
kedvezményű is szerepel a
statisztikában, ha felszállt a vonatra.
Négy buszjárat állna be naponta
többleteként e szakaszon:
Putnokról reggel 8-kor és
délután fél 4-kor indulna,
Szilvásváradról pedig
délelőtt 10-kor és 17.50-kor. A busz
előnye a vasúttal szemben, hogy a
településeken nemcsak egy helyen áll
meg. December második vasárnapján
be kell vezetni az új menetrendet, és
nyilván nem előtte néhány
nappal kell véglegesíteni, ezért a
szigorú
határidő–érveltek a KHEM
kommunikációs osztályán. A
mellékvonali történet nem az
egyetlen és messze nem a legfontosabb eleme a
helyközi közlekedés
átalakításának. Ezzel
ugyanis nem fejezte be a kormány az
intézkedéseket.
B.Gy.
Forrás:
vasút nyomorúsága
közlekedési miniszternek
tárcánál
találkoznak
újraindulás?