Túraajánló

2023.09.03. 07:00

Kerékre fel, irány Bükkszentkereszt!

Egy remek panorámát ígérő, közepes nehézségű kirándulás.

Pap Gyula

Az úticél a bükkszuentkereszti kilátó, amely kitűnő kilátást nyújt

Új sorozatunkban kezdő kerékpárosoknak illetve kevesebb helyismerettel rendelkező turistáknak javaslunk érdekes, kihívásoktól sem mentes túrákat, amelyek során bejárhatják Miskolc környékét. A mostani uticélunk 600 méteres tengerszint feletti magasságával az ország második legmagasabban fekvő települése.

Erdei kaptató

A mintegy 50 kilométeres túra változatos terepen visz, hosszú köves kaptatója feltételez némi állóképességet, a bükkszentkereszti kilátóhoz történő mászás pedig kistányért. A terepviszonyok természetesen igénylik a jól működő, minimum trekking kerékpárt, de a szerszámokat és defektjavító segédleteket se feledjük otthon, ezek között különösen hasznos a szúrásos defekt gyors javítását lehetővé tevő praktikus hab, de a belsőbe töltött defektgátló folyadék is segít elkerülni, hogy gyalogtúra legyen a bringázásból.

A bukósisak viselése magától értetődő, a világos színű és több szellőzővel ellátott típus kevésbé gyűjti a meleget. A Szinva-terasztól indulva a kerékpárúton haladhatunk a Városház tér felé, ahol balra, a Vologda utcával párhuzamosan haladva érünk el a Győri kapuba, majd az úton átvágva az Andor utcán folytatjuk utunkat, mely később a Görögszőlő utcába torkollik, Szarkahegy, Róna utca, Előhegy, majd Baráthegyalja utca következik és rövid menet vezet ki a Hegyalja utcára, amelyet a Hóvirág utcán átszelve jutunk el a Móra Ferenc utca betonos szakaszának végéig, ahol jobbra fordulva „terepbe” kapcsolunk. Összetétele miatt az útszakasz szinte egész évben jó járható, ha sehol nem térünk le róla, a Fehérkőlápai Turistaháznál kötünk ki a kiadós emelkedő után. Ezt elhagyva hamarosan jobbról feltűnik a Lillafüredi Libegő, amelyet kerékpárral is használhatunk, ha arra folytatnánk utunkat, a párhuzamosan futó downhill pályát inkább a gyakorlottabbaknak ajánlom és megfelelő jármű birtokában.

Ha azonban tovább haladunk Bükkszentkereszt felé, néhány hupli után lejuthatunk a völgybe, ahonnan jön az említett kistányéros szakasz fel a kilátóig. Semmi nem történik, ha a közepétől esetleg „tolósra vesszük a figurát” ugyanolyan szeretettel – és látvánnyal vár minket a létesítmény, ahonnan remek körpanorámában gyönyörködhetünk. Ha kibámészkodtuk magunkat, a sportpályához leereszkedve kijuthatunk a Kossuth utcára, ahonnan Hollóstetőig ereszkedünk tovább, ahol jobbra fordulva Lillafüred felé vesszük az irányt. A Palotaszállónál jobbra fordulva pedig gurulunk lefelé a Csanyikig, majd a Hegyalja utcán találjuk magunkat, ahonnan a már ismerős útszakaszon jutunk vissza jóleső fáradtsággal és maradandó élménnyel a belvárosba.