Sport

2013.04.24. 13:26

Kiss Pál Tamás - A versenyzőből lett "kényszer" szakértő

Csak annyi biztos, hogy mikor ült utoljára versenyautóban Kiss Pál Tamás, hogy mikor fog, azt nem tudni.

Csak annyi biztos, hogy mikor ült utoljára versenyautóban Kiss Pál Tamás, hogy mikor fog, azt nem tudni.23 éves lesz a jövő hónapban, vagyis ahhoz még túl fiatal, hogy visszavonuljon, mégsincs egyetlen sorozatban sem egyik istállóval sem szerződése erre az évre Kiss Pál Tamásnak. Pedig a miskolci autóversenyzőnek egészen a tavalyi év végéig jól alakult a karrierje, belátható közelségben volt számára álmai netovábbja, a Forma-1. Hiszen 2011-ben és 2012-ben az F1 egyik előszobájának számító GP3-ban autózta végig a szezont, aztán pedig átrándult a World Series Renault (WSR) 3.5 literes bajnokságába, és a Hungaroringen tavaly szeptemberben megrendezett futamokon figyelemfelkeltő eredményeket ért, a BVM Target csapatával. Ekkor még ő is hitt benne, hogy az idei szezont ebben a versenysorozatban kezdi meg, hiszen ennek jegyében decemberben még a WSR osztályban vett részt egy tesztversenyen. De azóta nem ült versenyautóban, napjainkban csak ,,szakért”, a Forma-1-es futamok televíziós élő közvetítése során.

Az anyagiakban

– Nem jött össze, a BVM-nek a téli szünetben új tulajdonosa lett, a csapatnál sok személycsere történt, így távolra kerültem tőlük, a WSR-től, ez az egyik oka annak, hogy az idén még nem ültem versenyautóban – mondta Kiss Pál Tamás. – A másik ok az anyagiakban keresendő. A csapatoknak olyan elvárásaik vannak a szponzori háttér megszerzését illetően a versenyzőkkel szemben, amit egyre nehezebb teljesíteni. Sok százezer eurót kell összeszedni ahhoz, hogy valakit a kormánykerék mögé engedjenek. Mondok egy példát: az idén a GP3-ba új motorok érkeztek az autókba és az egyik futamot elvitték Abu Dzabiba, emiatt drágult a verseny, másfélszer annyiba kerül mint az előző évben. Az ehhez szükséges hátteret megszerezni órási munka, feladat, nekem ezt ebben az évben nem sikerült összehozni. Persze ettől függetlenül az elmúlt hónapokban időről időre felmerültek különböző lehetőségek az egyes kategóriákban való indulásokra, de ezek már csak amolyan beugró szerepek. És azért ez nem ugyanaz, mint végig menni egy teljes évet a GP3-ban, vagy mondjuk a WSR-ben. Csak halkan mondom: egyébként ez utóbbi lenne az a közeg, ami igazán megfelelő lenne a számomra.

Több százezer euró

Csakhogy a World Series Renault 3.5 mezőnyébe bekerülni egy teljes versenyszezonra elég húzós, a hírek szerint kb. 1 millió eurót kell ehhez összegrundolnia egy-egy pilótának, illetve a mögötte álló csapatnak. És, hogy mennyi hiányzott ebben az évben az induláshoz Kiss Pál Tamásnak?

– Azért az évi 1 millió eurónál el lehet érni kedvezőbb beugrókat is, maradjunk annyiban, hogy az egyharmada volt meg annak a szponzori támogatásnak, amennyiért tudtam volna egy számomra megfelelő helyet találni a WSR-ben – mondta a miskolci versenyző. – A válság nagyon érezhető ebben a sportban is, a legtöbb istálló a túléléséért küzd, és mindegy nekik, hogy ki megy náluk, az a lényeg, hogy hozza a pénzt. És most nem csak a GP3-ről, a WSR-ről, és a többi kategóriáról beszélek, hanem a Forma-1-ről is. Ugyanis ez a fajta szemlélet ide is begyűrűzött, azért, mert minden istálló szeretné túlélni ezt az időszakot. Nem lesz könnyű senkinek sem, mert a technikai fejlődés miatt egyre nagyobb összeget kell előteremteni ahhoz, hogy egy-egy csapat fenntartható legyen, de ezt nem igazán tudja követni a gazdasági, pénzügyi, vagy ha így jobban tetszik szponzori háttér.

Hiányoznak

És, hogy milyen ez élet versenyek nélkül?

– Leírhatatlanul hiányoznak a hétvégék, a versenyek – mondta Kiss Pál Tamás. – 1998-ban gokarttal kezdtem, majd 2008-ban váltottam a Formula autózásra, vagyis az elmúlt 14 évben folyamatosan a versenyzés tette ki az életemet. Elég nehéz elfogadni, hogy ez most nem így van...

A tesztpilótaságról

Kiss Pál Tamást arról is megkérdeztük, hogy nem vetődött-e fel, hogy vezetéstudása mellett a Miskolc Egyetem műszaki karán szerzett ismereteit felhasználva tesztpilóta legyen valamelyik istállónál. 

– Örömmel vállalnék ilyet, de a helyzet az, hogy nagyon sok csapatnál már a tesztpilótáknak is fizetniük kell ahhoz, hogy autóba ülhessenek, és ők ugye a versenyzés élményéről még le is maradnak – jegyezte meg a miskolci sportember. – A többi helyen pedig a Forma-1-ből kiöregedett versenyzők tapasztalatait használják fel, úgyhogy nagyon nehéz bekerülni ebbe a körbe.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!