Sport

2013.03.14. 23:45

3, 2, 1, start: kezdődik a Formula 1-es vb

Miskolc - A hétvégén elrajtol a 2013. évi Formula–1 világbajnokság, amely immár sorrendben a 64. Formula–1-es szezon lesz. Az esélyekről Bethlen Tamást, az Autósport és Formula Magazin főszerkesztőjét kérdeztük.

Miskolc - A hétvégén elrajtol a 2013. évi Formula–1 világbajnokság, amely immár sorrendben a 64. Formula–1-es szezon lesz. Az esélyekről Bethlen Tamást, az Autósport és Formula Magazin főszerkesztőjét kérdeztük.ÉM: Tavaly is érdekes volt a világbajnokság, azonban elképzelhető, hogy az idén még tovább lehet fokozni az izgalmakat. Ön miként látja ennek az esélyét?

Bethlen Tamás: A szezon előtti tesztek eredményei alapján nem lehet komoly következtetéseket levonni az évad esélyeseit illetően, de ha mindenképpen tippelni kell, talán abból lehet kiindulni, hogy az eddigi időeredmények alapján a Lotus és a Mercedes volt a leggyorsabb. Azonban több alkalommal meg is állt a versenygépük, így a megbízhatóságon van még mit fejleszteni. Futott leggyorsabb kört Alonso és Massa a Ferrarival, Perez és Button a McLarennel, Raikkönen és Grosjean a Lotus, valamint Hamilton és Rosberg a Mercedes volánja mögött. Rajtuk kívül csak Webber tudta maga mögé utasítani a mezőnyt, Vettel viszont egyszer sem lett a leggyorsabb. Lehet persze erre mondani, hogy majd Ausztráliában elég lesz bizonyítania, de összességében az az érzésem, hogy ismét kiegyenlítettek lesznek az erőviszonyok.

ÉM: A szurkolók számára az egyik, ha nem a legszokatlanabb az lesz, hogy Hamilton 2013-tól nem a McLaren pilótája. Ha a téli teszteket vesszük alapul, nagyot lépett előre a Mercedes. Ez élesben is így lesz?

Bethlen Tamás: Annak ellenére, hogy a brit bálvány a németekhez szerződött, a legnevesebb angol szakírók hisznek abban, hogy Hamilton ki tudja rántani a gödörből a Mercedest, és idén minimum győzelemig viszik a stuttgartiak. Ebben én is hiszek, komolyabb tétet azonban nem tennék a vb-győzelmükre…

ÉM: Mely legfontosabb szabályváltozás(ok)ra hívná fel a rajongók figyelmét?

Bethlen Tamás: Változtattak a DRS használatán, idéntől már időmérőkön is csak az előre meghatározott zónákban használhatják majd a nyitható hátsó szárnyakat a pilóták. 2013-tól már nem kötelező a lépcsős orrkúp használata, melyet egy áthidaló panellel letakarhatnak a csapatok, de akad, aki ennek ellenére sem változtat az autó elejének formáján. Változtattak az első szárnyak terhelhetőségének mértékén is, ezzel a flexibilis szárnyak felbukkanását akarják megakadályozni. A Pirelli módosított az abroncsok szerkezetén és összetételén, ez versenyeken is észrevehető hatással lesz a gumik teljesítményére. Ezen felül a kemény keverék új színt kapott, ezüst helyett narancssárgával jelölik majd - a külső szemlélők kedvéért. És még egy fontos adalék. Mivel a HRT kiszállt az F1-ből, idén az időmérőn a Q1-ben és a Q2-ben egyaránt 6-6 versenyző búcsúzik a további küzdelmektől. Végül egy érdekesség a tavalyi trükközések kivédésére: a versenyt követően a levezető körre már nem csak 1 liter üzemanyagnak kell maradnia a tankban, hanem plusz annyinak, hogy az autót visszavezethessék a bokszig, tehát mostantól nincs leállás a pálya szélén.

ÉM: Az újoncok közül kire, kikre hívná fel a figyelmet és miért?

Bethlen Tamás: Hemzseg majd a 2013-as mezőny az újoncoktól, akik közül szerintem a mexikói Esteban Gutierrezre kell figyelni, aki már nyert Formula BMW Europe és GP3 sorozatot, a GP2-ben pedig a legjobb helyezése az összetett 3. hely volt, nem mellesleg a meglepetésekre képes Sauberben száll majd harcba az ellenfelekkel. Sokat várok a Williams finn újoncától, Valtteri Bottastól is: ő is több sorozatban győzött (Formula Renault 2.0 Eurocup és NEC, GP3), igaz, a GP2-t nem próbálta ki. Giedo van der Garde (Caterham), Max Chilton (Marussia) és Jules Bianchi (Marussia) tehetsége sem kérdőjelezhető meg, de ezekkel a csapatokkal nem lesz könnyű a bizonyítás.

ÉM: Évekig kettő, maximum három (fő)szereplős volt a Formula 1-es pontvadászat, jelen pillanatban viszont az is előfordulhat, hogy akár 8 pilóta is harcolhat a dobogó legmagasabb fokáért. Kik lehetnek és miért a 2013-as szezon ászai?

Bethlen Tamás: Tavaly hét futamgyőztesünk volt, idén lehet akár több is. Az esélyeseket 2013-ra a Red Bull, a Ferrari, a McLaren, a Lotus, a Mercedes és a Sauber versenyzői között kell keresnünk. És ezek tényleg nem csak nagy szavak és szezon előtti optimizmus, valóban kijöhet a lépés bárkinek ebből az egy tucat pilótából.

ÉM: Ausztrália már megvillantja az igazi erővonalakat, vagy várnunk kell rá az európai futamokig, vagy éppen a szezon második feléig?

Bethlen Tamás: Melbourne után vagy nagyon vidámak leszünk a kiegyensúlyozott teljesítmények láttán, vagy szomorúak egy-két istálló fölénye miatt. Én egyik lehetőséget sem vetném el, de szeretném azt hinni, hogy az előbbi felállás valósul majd meg. Hogy Európára túl nagyot változzanak majd az erőviszonyok a tengerentúli kezdéshez képest, magam nem sok esélyt látok.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!