Hol van már a zöld város?

2023.02.20. 14:00

Dízelmánia: Füstokádó buszok a miskolci utakon (videóval)

Olvasónk egy dízelautóbusz mögött haladva rögzítette, hogyan ontja a jármű a környezetszennyező kipufogógázt.

Szaniszló Bálint

Ilyen dízel buszokkal helyettesítik a gázosokat az MVK-nál

Trabanton szállni élvezet, gyorsabban száll, mint a képzelet. Döcög és pöfög, hú de kafa, az orrod alá dörgölő kis pofa...

Az Exotic együttes örökbecsű zeneszámának sora jutottak eszembe, amikor megnéztem olvasónk által küldött videót, amelyet Miskolcon, a Győri kapuban, a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. egyik menetrend szerinti dízel üzemű autóbuszjárata mögött autójával haladva készített. Az említett busz bizony gyárkémény módjára ontotta a kipufogógázt. A felvétel készítője portálunkon olvasta, hogy bajban van a cég (MVK), és a CNG buszok (gázüzeműek) helyett dízel buszok is forgalomba állnak. Felteszi azt a kérdést is, hogy: 

De tényleg ekkora a baj, hogy a város egyébként is katasztrofális levegőjét még tovább kell szennyezni? Hogy engedhetnek ilyen buszokat forgalomba 2023-ban?

A város levegőminőségének adatai szerint a Győri kapu, a villamos vonalán gyakran extrém szennyezett kategóriába tartozik.

Büszkeség volt a gázos flotta 

Azt hogy miként lett Miskolc ismét a dízel autóbuszok városa, az elmúlt hetekben, hónapokban többször is taglaltuk. Pár évvel ezelőtt ugyanis tekintélyes méretű gázüzemű (CNG) autóbusz flottával gazdagodott Miskolc. Büszke volt a város arra, hogy nagyot lépett a környezetszennyezés visszaszorítása terén. Aztán tavaly év vége felé jött a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. vezérigazgatója, Demeter Péter bejelentése, hogy a gázüzemű autóbuszok üzemanyagának ára tavaly október 1-jén a hatszorosára emelkedett, míg a gázolaj beszerzési árában 70 százalékos volt a drágulás. A cégvezető szerint 2023-ban 8 milliárd forint külső pénzre van szüksége a társaságnak, hogy 2022-es szinten tudja biztosítani a megyeszékhely közösségi közlekedését.

Első a takarékosság 

Az MVK Zrt. első költségtakarékossági intézkedése az volt, hogy a CNG gáz árának drasztikus emelkedése miatt az ilyen hajtású autóbuszokat kevesebbet járatják és újra előkerültek a „raktáron tartott” dízel üzemű járművek. Ettől 133 millió forint megtakarítást remél a társaság. Ekkor írtuk azt, hogy bekékültek a miskolci utcák, hiszen a zöld-fehér gázos buszok helyett a környezetszennyezőbb sötétkék dízel buszok járnak főként az utakon. És persze a 10 darab teljesen elektromos szóló busz, de ez a mennyiség semmiképpen sem „csinál nyarat” a városban. 

Az is felvetődött már tavaly, hogy kedvezőbb energiaköltségű járműveket bérel az MVK, amely újabb 100 millió forint megtakarítást jelenthet.   

Ma már ennek is megvannak az „eredményei”, hiszen világosabb kék buszok álltak forgalomba - kiváltandó a gázos járműveket -, azonban ezek mind dízelüzeműek, azaz környezetszennyezőbbek.

Zöld helyett szürke város 

A dízelek újra forgalomba állítása erősen érződhet a levegő minőségén. Idén volt már olyan időszak, amikor a város levegője elérte a veszélyes minősítést. 

Ha folytatódna a tendencia, azaz még több dízelbusz állna forgalomba, akkor ugyan javulna az MVK gazdasági mérlege, ám a zöldvárosi címre áhítozó Miskolc levegőszennyezettsége tovább romlana. Ezt azért kevesen szeretnék a városban élők közül, hiszen ez esetben maradna a szürke státusz.
 


 

Videós tartalmaink továbbra is megtalálhatóak a YouTube csatornánkon.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában