Közgyűlés

2022.12.15. 14:55

Jövőre 8 milliárd forint kellene, hogy működjön a miskolci tömegközlekedés

Miskolc Város Közgyűlése csütörtöki ülésén sürgősségi előterjesztésként tárgyalta a 11. Javaslat az MVK Zrt-vel fennálló Közszolgáltatási Szerződésben foglalt Közszolgáltatási Követelmény és Közszolgáltatási Ellentételezés 2023. évi tervezett mértékének elfogadására, valamint a Felsőzsolca Város Önkormányzat közigazgatási területén végzett személyszállítási közszolgáltatás ellentételezésére című előterjesztést.

Szaniszló Bálint

Fotó: Bujdos Tibor

Demeter Péter, az MVK Zrt. vezérigazgatója: A következő évre vonatkozó tervek finanszírozásáról van szó. Az MVK látja el Felsőzsolca közösségi közlekedését, a szerződés azonban december 31-én lejár, meg kell hosszabbítani. Havi nettó 2,2 millió forintról 4,1 millió forintra szükséges emelni a Felsőzsolca által fizetendő ellentételezést. Miskolc esetében némi teljesítménynövekedéssel számol az MVK. Növekszik az utasszám és a bevétel is. Tarifaemeléssel is számol a cég. Az üzemanyag ársapka eltörlése további utasszám-emelkedést jelent. A cég 1,3 milliárd forint megtakarítást érhet el saját intézkedései révén. Mintegy 8 milliárd ellentételezést tervezett az MVK Zrt. Ennyit kellene fizetni a városnak jövőre.

Hollósy András, KDNP: Szakmaiatlanság jellemzi a város tömegközlekedését. Örömteli viszont, hogy 6 milliárd forint állami pénz segíti Miskolc működését és 310 millió érkezik az MVK támogatására. Remélhető, hogy a pénzt szakmai szempontok alapján használják fel.

Badány Lajos alpolgármester: Fontos, hogy az MVK ugyanannyi futásteljesítménnyel számol jövőre, mint idén, azaz a szolgáltatás teljesítménye nem romlik. A villamosjáratok idén bevezetett járatsűrítése szinte erőn felüli. Miközben január 1-jétől Debrecenben hétvégéken nem járnak a villamosok. Az MVK súlyos költségnövekedésekkel számol jövőre, ami nagyon nagy teher a cég és a város számára is. Az energiaigényes szolgáltatások állami segítség nélkül hosszú távon fenntarthatatlanok lesznek.

Pakusza Zoltán, A Mi Hazánk: Lehetséges-e járatsűrítés a perecesi vonalon?

Barta Gábor, Fidesz: Kaptam egy levelet egy állampolgártól, aki a Búza téri állomás tarthatatlan helyzetéről szól részletesen. Kosz, szemét, a tájékoztatás hiánya.

Szarka Dénes, Velünk a Város: Beszélnünk kell arról, miért tartunk itt. Szűk az önkormányzat mozgástere. Forrásokat von el az állam, de a feladatok megmaradnak. Ez így tarthatatlan.

Dr. Simon Gábor, Velünk a Város frakcióvezető: Alapigény, hogy járjon minél több busz, kevés utassal, mert úgy kényelmes. Ezt valakinek meg kell fizetni. Az MVK költségei brutálisan megnőnek jövőre: 13 milliárd forint lesz. Ha az utas fizetné meg, akkor 2000 forintba kerülne egy villamosjegy. Az államnak adnia kellene a bevételeiből erre a szolgáltatásra. Maradt helyette a jegyárbevétel és az önkormányzati támogatás. Az önkormányzatnak jövőre 8 milliárd forintjába kerül a tömegközlekedés. Ma még nem tudni, honnan lesz erre pénz. Ez családonként 100 ezer forint támogatást jelent az önkormányzat részéről. Ehhez konkrét javaslatokra lenne szükség.

Szopkó Tibor alpolgármester: A 8 milliárd forint a lényeg. Ezt képtelenség lesz kifizetni jövőre. Ez biztos. Nemcsak Miskolcon gond ez, hanem minden hasonló városban. Nem látom, hogy lesz ez finanszírozva.

Soós Attila, Fidesz: Állami normatíva már hosszú évek óta nem létezik a közösségi közlekedésben mégis működött a Fidesz-KDNP idejében Miskolcon. A mostani vezetés energiaárakra hivatkozik, de a menetrendet már jóval előtte tönkretették. A jegyárak már pestiek. A városban élőket nem lehet félrevezetni. Szakszerűtlenül működtetik az MVK Zrt.-t. Felelőtlen gazdálkodás, hogy úgy vállal a városvezetés kötelezettséget, hogy nem tudja, hogy fizeti ki. Ha így folytatják, a város tönkre fog menni.

Molnár Péter, KDNP: A miskolci tömegközlekedés 2019 ősze óta lefelé menő spirálban van. Követhetetlen a menetrend. Ritkuló járatokon egyre nagyobb tömeg, dráguló jegyárakkal. Mi van a miskolci tömegközlekedés helyzetét felmérő budapesti tanulmánnyal? Mit csinál a sokat emlegetett munkacsoport?

Dr. Simon Gábor, Velünk a Város frakcióvezető: Az MVK Zrt. dolgozói rendkívül nehéz körülmények között végeznek emberfeletti munkát. A menetrendet hozzá kell igazítani az utazási igényekhez. A Covid is megváltoztatta az utazási igényeket. Akkor ezért csökkent a járatok száma.

Badány Lajos alpolgármester: A közlekedési munkacsoportban szakemberek vannak. A változó menetrend nem hiba, alkalmazkodik a helyzethez. A tanulmány bármikor megtekinthető.

Molnár Péter, KDNP frakcióvezető: A tanulmány legyen mindenki számára hozzáférhető.

Demeter Péter, MVK Zrt. vezérigazgató: Januártól néhány vonalon mini buszok közlekednek majd. Ez is a takarékosság része. A Búza téri pályaudvart igyekszünk takarítani, de az utazóközönségnek is jobban kellene vigyázni rá. A menetrend kijelző már működik, megjavították. A menetrend ügyében folyamatosan egyeztetünk a nagy munkaadókkal.

A közgyűlés - döntően a Velünk a Város frakció igen szavazataival - valamennyi előterjesztést elfogadta. Ezzel a közgyűlés érdemi része véget ért.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában