Internetes vásárlás

2022.01.13. 17:30

A könnyelműségnek mindig ára van

Az internetes vásárlás ismeretlen helyről kellemetlen meglepetéssel járhat, tavaly több ilyen jellegű panasz érkezett a békéltető testülethez.

ÉM

Forrás: Shutterstock

Az internetes vásárlásokkal kapcsolatosok panaszok száma érzékelhetően növekedett az elmúlt évben a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara által működtetett békéltető testület tapasztalatai szerint. A körültekintő vásárlásra különösen ismeretlen webáruház esetén kell nagy figyelmet fordítani, mert továbbra is sok olyan működik a világhálón, amely kihasználja a más országban élő fogyasztók könnyelműségét.

 

Már megjelent a testületnél

 

Egy évvel ezelőtt lépett hatályba a fogyasztóvédelmi törvénynek az a módosítása, amely a termék értékétől függően sávosan – 100 ezer forint fölött két, 250 ezer forint fölött három évben – határozza meg a kötelező jótállás időtartamát, emellett egyértelmű javítási és cserehatáridőkkel erősíti a vásárlók jogait. A kiterjesztett jogok érvényesítésének kötelezettségét az érdemben működő vállalkozások lekövették és alkalmazzák is.

 

Arról viszont még nincs gyakorlati tapasztalat, hogy a két-három évre szóló kötelező jótállás miként működik majd, mivel csak egy év telt el a jogszabály életbe lépésétől. A jótállásba bevont tartós fogyasztási cikkek listájának kibővítése azonban már jelentkezett a fogyasztók és a vállalkozások közötti problémák megoldásában segítő békéltető testület ügyei között, tudtuk meg dr. Tulipán Péter ügyvédtől, a megyei testület elnökétől.

 

Félezernél több ügy

 

A jogszabály ugyanis beemelte ebbe a körbe például a nyílászárókat, a riasztóberendezéseket, a napkollektorokat, a drónokat, valamint az elektromos rollereket is. Utóbbi termékkörből pedig a jótállás alá eső vitákban több is megjelent.

 

A békéltető testület tavaly félezernél több konkrét üggyel foglalkozott, viszont tízszer ennyi jótállással és szavatossággal kapcsolatos kérdés érkezett hozzá. A békéltetésig eljutó ügyek száma azért maradhatott csak ennyi, mert sok vásárló inkább lemond a fogyasztói jogának az érvényesítéséről, mint hogy vállalja a problémája rendezéséhez szükséges eljárást.

 

Érzékelhetően növekedett viszont az internetes vásárlásokhoz köthető panaszok száma. Ezek többsége arra vezethető vissza, hogy a fogyasztók jó része kevésbé megfontoltan költ a világhálón, nem ismeri az ottani vásárlói magatartásformákat, fogalmazta meg Tulipán Péter. Nagyon sok vállalkozás van a világon, amely kihasználja, hogy nem tudatosak a vásárlók, és könnyelműen fizetnek olyan termékekért, amelyeknek sem a minőségével, sem az eladójával nincsenek tisztában. Sok esetben azzal sem, hogy a világ melyik részén fizetnek egy termékért, ami vagy nem érkezik meg, vagy nem az lesz a csomagban, amit vártak, vagy a kicsomagolás után jön rá arra a vevő, hogy átverték.

 

Csak unión belül

 

A vásárlók jó része nem tájékozódik arról, milyen székhelyű webáruházban válogat, létező-e a cég, vagy sem, és előre utalnak akár távol-keleti címekre is. A felelőtlenségnek pedig ára van, még ha néhány ezer vagy tízezer forintról van szó.

 

Az Európai Unió határain kívül a panaszos ügyek rendezéséért a hazai békéltető testület nem tehet semmit. A külföldi vállalkozásokkal szembeni ügyekben az Innovációs és Technológiai Minisztérium Európai Fogyasztói Központja tud segíteni.

 

Vitarendezés békésebb úton

 

A fogyasztóknak a kereskedelemben a hibás termékek eladásával, illetve a szolgáltatásokkal kapcsolatos jogvitáinak bírósági eljáráson kívüli rendezésére hívták életre a békéltető testületet, amely egyszerű és ingyenes vitarendezési fórum. Hatáskörébe kizárólag fogyasztóvédelmi problémák tartoznak, és feladata, hogy megkísérelje a vita rendezése céljából egyezség létrehozását a felek között. A békéltető testület azonban nem hatóság, nem bíróság, így többek között szakértői bizonyítás kezdeményezésére, tanúk idézésére nincs lehetősége, ezért a hatósági, bírósági eljárásban a békéltető döntéstől eltérő álláspont is születhet. A fogyasztó és a vállalkozások közötti problémák rendezését segítő megyei békéltető testület a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara székházában Miskolcon, a Szentpáli u. 1. szám alatt működik. További információk, illetve az eljárás megindításához szükséges dokumentumok a testület honlapján érhetők el: www.bekeltetes.borsodmegye.hu.

 

(A borítóképen: Vásárlás előtt érdemes tájékozódni arról, hogy milyen székhelyű a webáruház)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában