2021.10.07. 11:30
A pandémia még nem engedte el a járműipart
Az elektronikai alkatrészek hiányához az e-mobilitás térnyerése is hozzájárulhat.
Fükõ László az Észak-magyarországi Autóipari Klaszter (NOHAC) elnöke
Fotó: Bujdos Tibor
A világ járműipara és az azt kiszolgáló hazai beszállítók előtt jelenleg két nagy kihívás áll: megküzdeni az általánossá vált alapanyaghiánnyal, illetve megelőzni a Covid-járvány negyedik hullámát az alkalmazottak körében. A nem olyan távoli jövő legfontosabb feladatát az jelenti majd, hogyan tudnak a vállalkozások felkészülni az elektromobilitás kívánalmainak a teljesítésére – körvonalazódott azon az Észak-magyarországi Autóipari Klaszter (NOHAC) által szervezett nemzetközi konferencián, amelynek előadói az autóipari ellátási lánc helyzetét és a jövő irányait elemezték. Az e-mobilitás kapcsán szó esett a fenntartható jövőről, a járműipari kutatásokról, valamint a Miskolci Egyetem járműmérnöki képzéseinek átalakulásáról is.
Járműipari trendek és kihívások – az Észak-magyarországi Autóipari Klaszter konferenciája
A járműipar jelenlegi válságjelenségeinek oka elsősorban a távol-keleti országokban gyártott elektronikai alkatrészek általános hiányára vezethető vissza, de ezen túlmenően az acélból és a műanyagokból is csökkent az alapanyag-kínálat az utóbbi időszakban – mondta el a konferenciát megelőzően Fükő László, a NOHAC elnöke. A termelést hátráltató körülményeknek tudható be, hogy a vásárlóknak egyre hosszabb időt kell várniuk egy új autó átvételére. Az is előfordul napjainkban, hogy hiányosan kell átvenniük a járművet, amibe majd utólag építik be a kényelmi extra funkciókat szolgáló eszközöket. A csiphiányban közrejátszik az elektromobilitás térnyerése, valamint a járművek biztonságtechnikai követelményeinek szigorodása, amelyek a korábbinál lényegesen több elektronikai alkatrész felhasználásával járnak.
Begyűrűztek
Az autógyárak alapanyaghiány miatti kényszerű leállásának következményei a beszállítói oldalra is begyűrűznek, amennyiben a logisztikai bázis nem eléggé erős. Fükő László úgy látja: a jelenlegi válsághelyzet nem Magyarország-specifikus. Számos problémát kell megoldani világszinten, ezért arra számít, hogy hosszabb folyamat lesz, míg az egész rendszer újra helyreáll.
A járműipar globális problémái az észak-magyarországi térség beszállítóit egyelőre kevésbé érintették – értékelte a NOHAC elnöke. Az alapanyag-ellátás nehézsége egyes vállalkozások termelését természetesen érzékenyen érintette, de általános probléma nem jelentkezett az ország legnagyobb járműipari beszállítói tömörülését jelentő klaszterben, amelynek összárbevétele meghaladja a 2000 milliárd forintot.
Az uralkodó világtrend az e-mobilitás felé mutat, ami jelentősen átalakítja a járműiparhoz kapcsolódó szakemberképzést is. Az eddig a robbanómotorok bázisára koncentráló oktatás hamarosan az informatika, az elektronika és az automatizálás irányába tolódik el – fejtette ki Jármai Károly, a Miskolci Egyetem egyetemi tanára, aki a mérnökképzésben napirenden lévő átalakulásról beszélt. Bár a járműgyártásban megmaradnak a klasszikus gépészethez kötődő feladatok is, a változásokhoz igazodó tantárgyi struktúra meghatározásakor követniük kell az ipar meghatározó cégeinek irányvonalát.
(A borítóképen: Fükő László, a NOHAC elnökének beszéde a rendezvényen)