2021.07.11. 12:00
Helyettesíti is a mobil, meg nem is
A vezetékes telefont az idősek szolgáltatásának tartják.
Forrás: Shutterstock
Fotó: Shutterstock
A népesség fele használ még vezetékes telefont, bár kétharmaduk szerint a mobiltelefon tökéletesen helyettesíti azt.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legutóbb publikált reprezentatív kutatása a háztartásokat és a 14 éves és annál idősebb lakosságot kérdezte a vezetékes telefonhoz fűződő viszonyáról. Az előfizetők majdnem 90 százalékának csak egy tévével és internettel közösen előfizethető, kedvező csomag miatt van vezetékes telefonja. Mindössze nyolcból egy háztartásban fizetnek elő külön erre a szolgáltatásra.
Az összes előfizető harmada sosem használja a vezetékes telefont, az ilyen háztartások tizedében pedig már készülék sincs, csak az előfizetés. A magyar háztartások fele használ vezetékes telefont, viszont 94 százalékukban van mobiltelefon, és nagy többségükben vezetékes internet is.
Az idősek fele használja
Ugyan a 14 éves és idősebb népesség nagyjából fele még mindig használja ezt az eszközt, de kilenctizedük szerint a mobiltelefon kiváltja, ebből két harmad szerint teljes mértékben helyettesíti a vezetékes telefont.
Imre a kezdetektől mobilozik, de nem mondott le egy pillanatra sem a vezetékes telefonról.
– Más a fílingje, a hangminőség, és spórolni is lehet vele – foglalja össze véleményét. Egy modern vezetékes telefon ma már sok mindent tud – teszi hozzá.
Katalinnak, aki elmúlt 65, ugyan extra nagy gombokkal ellátott mobilja van, mely segíti a tárcsázásban, mégis ha teheti, szívesebben használja a vezetékes készüléket. – Az egyéb funkciókat nem látom rendesen a telefonáláshoz pedig jó a vonalas, ha otthon vagyok – fejti ki.
Judit lassan beletanul az újonnan beszerzett mobil használatába, nemcsak a telefonálási, hanem a netes funkciókat is örömmel használja, legutóbb is sikeres fotósorozatot készített, amelyet azonnal továbbított is az ismerősöknek. Úgy tervezi, hogy felmondja a teljesen kihasználatlan vezetékes telefonja előfizetését.
Szokássá vált
A vezetékes telefon túlélésében fontos szerepet játszanak a fogyasztói szokások, attitűdök. A különösen árérzékeny magyar előfizetők jelentős része azért használja ezt a szolgáltatást, mert kéznél van, és nem jelent számára pluszköltséget. Ez jól látható a munkahelyi vonalas telefon használatában, amivel az emberek spórolhatnak a saját mobilkiadásaikon. A dolgozó emberek húsz százaléka indít vezetékes hívást az otthonán kívül, míg a nyugdíjasoknak csak 7 százaléka, a tanulóknak és más inaktívaknak csak 14 százaléka.
A vezetékes telefon fennmaradásának másik fő oka az életkorból fakadó megszokás, illetve a kor és az anyagi helyzet együttesen. A legnagyobb arányban a magukat jómódúnak mondó idősek használják – 69 százalékuk –, ami 1,3 millió embert jelent. A legkevésbé az átlagos vagy rossz anyagi helyzetű fiatalok veszik igénybe, ennek a csoportnak konkrétan a 29 százaléka, de még a jó körülmények között élő középkorúaknak is csak 57 százaléka.
Cégeknek is
A hírközlési hatóság kutatásában az állítások közül az mutatta a legnagyobb egyetértést, hogy a vezetékes telefonra az időseknek, illetve a cégeknek van még szükségük. Ehhez képest jóval kevesebb pontot kapott az a vélemény, hogy azért van szükség a nyilvános vezetékes telefonra, mert akinek nincs mobilja, segítséget tud hívni, vagy hogy azért szükséges az otthoni vezetékes, mert a mobiltelefon drága lenne.
A vélekedést alátámasztja, hogy az időseknek csak a 45 százaléka szerint tudja teljesen helyettesíteni a mobiltelefon a vezetékest, szemben a fiatalok 75-78 százalékával. A vezetékes hívások lehetőségét is nagyobb arányban tartják hasznos szolgáltatásnak: az idősek 39 százaléka szerint ez sokaknak szükséges, míg ezt a fiatalabbak közül csak 17 százalék gondolja így.
(A borítóképen: A szeniorkorosztály is lépést tart a fejlődéssel)