miskolci tömegközlekedés

2021.05.08. 11:30

„Kisiklott menetrend és szakmaiság”

A baloldali városvezetés most a közlekedési egyesületre mutogat, amit a VEKE visszautasít.

Petri Nóra

20210419 Miskolc fotó: Ádám János ÁJ Észak-Magyarország Új menetrendnet vezetett be a Miskolc Városi Közlekedési Zrt.

Fotó: Ádám János

Szakmai kérdések helyett adok-kapok kezd kirajzolódni a megcsonkított miskolci menetrend miatt a városvezetés és a közlekedési egyesület között.

A megnyirbált és közfelháborodást okozó miskolci menetrend miatt kifogásokat emelő Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesületet (VEKE) támadja a miskolci városháza. A baloldali vezetés szerint ugyanis a „VEKE a szakmai munka helyett a politikai terepet választotta”. A szakmai szervezet szerint ugyanakkor ma is kapkodnak, és szakmaiatlan döntéseket hoznak az MVKnál, az egész menetrend elhibázott és fenntarthatatlan. Fejér Balázs, a VEKE miskolci szakembere úgy nyilatkozott: „Mi szakmailag tekintünk a közlekedésre, és azt pedig politikai uszításnak gondoljuk, amikor összemossák a nevünket politikai megszólalókkal.”

– Az úgynevezett új alapokra helyezett tanszüneti menetrend április 17-ei életbelépése óta szinte naponta, de legalábbis hetente folyamatosan változtatgatják a menetrendet. Nyilván nagyon sok kérést és panaszt kapnak az utazóközönségtől, és próbálnak ennek megfelelni, de nagyon látszik ezekből a módosításokból a kapkodás és sokszor a szakmaiatlanság is – vázolta az aktuális helyzetet Fejér Balázs, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület miskolci csoportjának a vezetője.

Követhetetlen változtatgatás

Szerinte nagyon veszélyes az, hogy kisebb csoportok kérésére módosítgatnak indulási időpontokat, főleg akkor, ha az korábbra kerül, mert ez azt jelenti, hogy hamarabb elmegy a busz, mint ahogy a többség számítana rá.

– Ez így egyszerűen követhetetlen és megjegyezhetetlenné teszi a menetrendet – utalt arra is, hogy vannak járatok, amelyek csak óránként járnak. A VEKE továbbra is a korábbi, relatíve jól működő menetrend visszahozását javasolja az utasok megtartása, és így a fenntarthatóság érdekében. – Szerintünk nem kellett volna hozzányúlni az ősszel bevezetett tanítási szüneti és iskolai időszakra írt menetrendhez. Ez egy, a közlekedési munkacsoport által kidolgozott változat volt – amelynek mi is tagjai voltunk –, és rengeteg helyen kijavította a korábbi évek során kialakult összevisszaságot. Nem került többe, nem kellett hozzá több busz vagy több sofőr. Viszont megjegyezhetővé vált és lehetett vele számolni – hangsúlyozta.

A szakember rámutatott: tudják, hogy erre azt mondja a város és az MVK, hogy ez többe kerül, de ez csak rövid távon kerül többe, hoszszú távon ez a fenntartható rendszer, nem pedig az, amit a városvezetés és a Holding nyomására az MVK létrehozott. Lehet, hogy most úgy tűnik, hogy rövid távon ezzel spórolni lehet, de valójában ez nem igaz. Ha sokkal kevesebb jegyet és bérletet fognak vásárolni, akkor valójában kisebb lesz a bevétel, és arányaiban nagyobb lesz a hiány. Főleg úgy, hogy az így megspórolt összegek szinte elhanyagolhatók – emelte ki a VEKE szakembere.

Nincs hova ritkítani

– Gyakorlatilag csak a járművek futási költségét lehet megspórolni, de annak is csak azt a részét, ami az üzemanyaghoz köthető. Ez a CNG-buszok esetében pedig elhanyagolható, mert sokkal kevesebb az üzemanyagköltségük, pont ezért javasoltuk még 2013-ban a CNG-üzemű buszok beszerzését. A villamosoknál a villamosenergia-fogyasztás is a töredékét teszi ki a futási költségeknek. Ezzel olyan mennyiségű pénzt – amit szeretnének – nem lehet megspórolni. Ezt már nincs hova ritkítani, ez most egy falusi menetrend a megyeszékhelyen – húzta alá.

– Magyarország nagyvárosaiban annyit tettek, hogy „valódi” tanszüneti menetrendre váltottak. Az MVK ezt a miskolcit is tanszüneti menetrendként tünteti fel, de ennek semmi köze ahhoz, ami március közepéig érvényben volt. Összemossák a kettőt, és hülyének nézik az utasokat! – emelte ki Fejér Balázs.

A miskolci városháza politikai síkra terelte az ügyet. Azt írták, „szakmai munka helyett a politikai terepet választotta a VEKE”. Ezeket a támadásokat azonban visszautasítja a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület. Szerintük ugyanis „kisiklott a menetrend és a szakmaiság”.

– Sose értjük azt, amikor az egyesületünket politika által befolyásoltnak tüntetik fel, mert ez nem igaz. A politikusok nem tudják elhinni, hogy egy szervezet tényleg lehet független és szakmai alapon működő. Mi pedig egy ilyen független, szakmai szervezet vagyunk. Az az alapelvünk, hogy bármilyen sajtóorgánum megkeresésére reagálunk, nyilatkozunk – attól függetlenül, hogy melyik oldalról jön a megkeresés –, elmondjuk a véleményünket és mindig markánsan jelezzük, hogy ez egy szakmai nyilatkozat. Mi így tekintünk a közlekedés ügyére, és azt politikai uszításnak gondoljuk, amikor összemossák a nevünket bármilyen politikai megszólalókkal vagy politikához köthető narratívával. Természetesen ezentúl is állunk az önkormányzati média rendelkezésére is, amennyiben kíváncsiak szakmai meglátásainkra – húzta alá a közlekedési szakember.

Nyilatkozati stopot akartak

A miskolci önkormányzat korábban is idézett közleményében arról is írtak, hogy a VEKE nem volt hajlandó elfogadni a A miskolci önkormányzat korábban is idézett közleményében arról is írtak, hogy a VEKE nem volt hajlandó elfogadni a korábbi közös munka kapcsán például a titoktartási szerződés aláírását. Azonban ezt az állítást is cáfolja az egyesület. Fejér Balázs szerint itt is összemossák a különböző munkacsoportokat és üléseket.

A VEKE továbbra is a korábbi, relatíve jól működő menetrend visszahozását javasolja – Fejér Balázs

– Volt például olyan elénk tett titoktartási nyilatkozat is, amelyben az szerepelt, hogy mostantól soha senkinek nem nyilatkozhatunk semmiről, visszavonhatatlanul, kivéve, ha azt a polgármester egyedileg engedélyezi. Nyilvánvaló, hogy ilyet az utasok érdekeit többek között a nyilvánosság erejével képviselő civil szervezet nem írhat alá. Ez egy csapda volt.

Korábban, 2020 júniusában Veres Pál polgármester kérésére felállt egy munkacsoport. Ezt egy hosszas, több mint féléves tárgyalás előzte meg. Ez az MVK-n belül működött és több külsős szakember, köztük a mi részvételükkel. Utólag visszanézve ez egy nagyon termékeny időszak volt, nyáron másfél hónap alatt rendbe tettük olyan szinten a menetrendet, hogy az szeptembertől elindulhatott. Az utasok számára jobb szolgáltatást kínált, szakmailag vállalható volt, és nem került többe, mint a korábbi. Aztán az ősz folyamán elkészült ennek a tanszüneti és a karácsonyi verziója is, majd pedig megkezdtük a nagyobb átalakítások előkészítését.

Átszabott szakmai anyag

– Újragondoltuk a jelenlegi hálózatot, hogy új kapcsolatok jöjjenek létre, és ezáltal csökkenjen az átszállások száma. Például a Hideg sor bevonásával vagy az Avas és a Szentpéteri kapu összekötésével. Mindezt két felmérésre alapoztuk, amelyek 2019 és 2020 tavaszán készültek, utóbbiból az is kiderült, hogy honnan hová szeretnének eljutni a miskolciak, ezekre igyekeztünk válaszokat adni. Ebből egy összefoglaló is készült, ami véleményezésre kikerült még decemberben az MVK honlapjára is. Ezeket más városokban is társadalmi egyeztetésre szokás bocsátani. Kidolgoztunk több verziót, amit lehetett véleményezni. Fontos elmondani, hogy ekkor még szó sem volt ritkításokról, minden tervezet a meglévő teljesítmény alapján készült. Azonban azt is el kell mondani, hogy a munkacsoport által előkészített anyagokba az MVK végül még belenyúlt, kivettek különböző opciókat, beletettek másokat, amelyeket korábban az MVK képviselőit is tartalmazó munkacsoport nem támogatott. Valahol itt siklottak ki a dolgok.

Beszállingózó politikusok

– Megbízatásunk 2020. december 31-ével azonban lejárt, és már az utolsó hetekben tudomásunkra hozta az MVK, hogy nem szeretnék ezt meghosszabbítani, ezért a városvezetéshez fordultunk. Javasoltuk, hogy a munkacsoport kerüljön be a városháza keretei közé. Valószínűleg ez volt a hiba, mert január második felében már ennek az új munkacsoportnak teljesen más lett az összetétele, mint amire számítottunk. Az első ülésen egyébként még semmilyen titoktartási nyilatkozatról nem volt szó, de azt láttuk, hogy ebbe a munkacsoportba már nagy számban politikusok, illetve városházi és holdingos felső vezetők kerültek.

– A második ülésen már bejelentették – még szintén bármiféle titoktartási nyilatkozat nélkül –, hogy egy drasztikus, legalább 25 százalékos teljesítménycsökkentést kell végrehajtani, a város ezen szeretne spórolni. Mi ezután jeleztük, hogy ebben nem kívánunk részt venni – hangsúlyozta a VEKE miskolci szakembere. „Azóta kapjuk azt a támadást, hogy kiléptünk a munkából, nem vettünk részt – szintén összemosva a különböző munkacsoportokat –, és semmilyen használható szakmai javaslatot nem készítettünk. Ezért nyilvánosságra fogjuk hozni mindazokat a szakmai anyagokat, amiket letettünk az asztalra” – húzta alá.

(A borítóképen: Megjegyezhetetlenné vált a menetrend az utasok számára a sok változtatás miatt)

https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/a-kozlekedes-maga-a-katasztrofa-5414287/

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában