2009.02.18. 17:47
Visszasírják az iskolák a szóbelit
<p>Miskolc - Nem örülnek a<br /> középiskolák a felvételi rendszer<br /> változtatásának. Tudniillik annak,<br /> hogy a 6 és 8 osztályos gimnáziumi<br /> képzésre jelentkezőknek nem<br /> szervezhettek szóbeli írásbelit.</p>
Nem örülnek a középiskolák
a felvételi rendszer
változtatásának. Tudniillik annak,
hogy a 6 és 8 osztályos gimnáziumi
képzésre jelentkezőknek nem
szervezhettek szóbeli
írásbelit, a 4 osztályos
képzésre jelentkezőknek pedig nem
állíthattak össze saját
írásbeli feladatlapot.
Természetesen azokról a
gimnáziumokról van szó, amelyekben
évek óta a nagy a
túljelentkezés, és emiatt
központi írásbelit írtak a
diákok január végén.
Már érkeznek a jelentkezési lapok
a középiskolákba, de végleges
számok csak a jövő hét
végén várhatók.
Elvették a jogot
– A 6 osztályos képzés
arról szól, hogy olyan gyerekeket
vegyünk fel, akik többet akarnak tudni
társaiknál. Ezeket a gyerekeket pedig
joga lenne az iskoláknak kiválasztani.
Most ezt a jogunkat vették el – mutatott
rá a változtatás
hátrányaira Arday
István, az Avasi Gimnázium
igazgatója. – A 8.–osoknál
pedig az a probléma, hogy például
két tannyelvű osztályba úgy
vesszük föl a diákokat, hogy csak
szóban tudjuk megkérdezni őket,
nyelvi feladatlapot viszont már nem
tölthetnek ki. Egy jó feladatsor pedig sok
mindent mér – tette hozzá az
igazgató.
Szeptemberben mérnek
Hasonló véleményen van
Mariscsák István, a
Fráter György Katolikus Gimnázium
igazgatója is, aki
elöljáróban jelezte: gondot okoz
számukra a szóbeli
hiánya. Elsősorban azért, mert a 8
osztályos képzésben
meghirdették az angol és német
tagozatot. A magyar és matematika
írásbeliből pedig nem derül ki,
hogy a diákok milyen szinten állnak az
idegen nyelv terén.
– Most majd azt csináljuk, hogy
szeptemberben mérjük fel a gyerekek
tudását, és akkor
választjuk ki azokat, akik emelt szinten
tanulják az angolt vagy a németet.
Szerintem a mosdóvízzel kidobták a
gyereket, a víz meg a kádban maradt
– próbálta meg hasonlattal
érzékeltetni a helyzetet az
igazgató.
– A gyerekek sokszor a szóbeli
felvételin a biztatás
hatására jobban teljesítenek, mint
az írásbelin, amikor számukra
szokatlan feladatokkal kell megbirkózniuk. Az
írásbelinek ezzel
felértékelődött a tétje,
hiszen javítási lehetőség
nincs.
Az igazgatótól azt is
kérdeztük, hogyan választanak majd,
ha sok diák kap azonos pontszámot.
Megtudtuk: mivel egyházi iskoláról
van szó, elbeszélgetés is
tartanak, ahol kiderül a gyerekeknek a
valláshoz való viszonyul, valamint
hittanismeretük. Ez döntheti el, hogy ki lesz
a gimnázium tanulója.
Ha sűrű a mezőny
A Földes Ferenc Gimnázium
igazgatójától, Veres
Páltól is azt
kérdeztük, hogyan döntenek majd, ha
sok lesz az egyforma pontszámú
felvételiző, ugyanis ennek a
gimnáziumnak is van 6 osztályos
képzése. Az igazgató elmondta:
reméli, nem lesz túl
„sűrű a mezőny”. A
felvételi eredményét
egyébként az általános
iskolai eredmény is befolyásolja. Ha
még így is nehéz lesz
dönteni, akkor az a tanuló lesz
előnyben, aki valamely tanulmányi versenyen
jó eredményt ért el.
Akik felvételiztek
Nyolc osztályos gimnáziumba
felvételiztem. Kicsit sajnálom, hogy nem
lesz szóbeli, mert jó lett volna
javítani az írásbeli
eredményemen. Nem lett éppen rossz, olyan
közepes. De ha szóban felelhetnék
magyarból is és
matematikából is, akkor lehet, hogy
több pontom lenne.
Nemes Márk (10)
Szeretnék nyolc osztályos
gimnáziumba járni, ezért
megírtam a központi
írásbelit. Nekem az nagyon jó,
hogy nincs szóbeli, mert a
gimnázium igazgató nénije azt
mondta, hogy nagyon jó eredményt
értem el. 87 pontom lett a 100–ból.
Nem izgulnék a szóbelin, de azért
jobb, hogy nincs.
Sike Botond (11)
Mi változott?
– Az idei felvételi eljárás
egyik fő változása, hogy a hat-
és nyolc évfolyamos
középiskolába jelentkezőknek
nem kell szóbeli vizsgát
tenniük, az intézmények az
általános iskolai eredmények, vagy
jelentős túljelentkezésnél a
központi írásbeli
eredménye alapján dönthetnek a
felvételről
– A négy évfolyamos
intézmények a tanulmányi
eredmények, a központi
írásbeli alapján
határozhatnak, illetve korlátozott
számban tarthatnak szóbeli
meghallgatásokat is. Külön
írásbeli vizsgát azonban ezek az
intézmények sem szervezhetnek
– Az új szabályozás az
államtitkár szerint
áttekinthetőbb, egyszerűbb és a
diákok teljesítménye is jobban
összemérhető.