Autóteszt

2021.09.11. 15:00

Lépéselőnyben, példát mutatva

A villanyautókkal történő ismerkedési időszakban a KIA igyekezte kihozni a maximumot a mostani technológiából.

Marosréti Ervin

Fotós: STEFLER BALAZS

Fotós: STEFLER BALAZS

A belső égésű motorokhoz képest a villanymotor hamarabb létezett az autógyártásban, mostanság mégis újdonságként, innovációként figyeljük az újonnan piacra dobott akkumlátoros-elektromos modelleket. Mégpedig azért, mert egy évszázaddal a fénykoruk után ismét alternatívát kínálnak a benzines, valamint a dízelüzemű járművek kiváltására.

Éppen ezért érdemes szétnézni a Kiánál, ahol valamennyi szériaérett hajtási mód elérhető a nagyközönség számára. A kategóriák között ügyesen lavírozó Niro öntöltő és konnektoros hibridként, valamint teljesen elektromosként is kapható. Ráadásul utóbbi a magyar családok kedvencének bizonyult az előző esztendőben. Erre a népszerűségre pedig a jövőben is nyugodtan építhetnek a Kianál. Természetesen mi is kíváncsiak voltunk arra, hogy a modellfrissítés után milyen mutatókat produkál az autó, ezért természetesen alaposan kiveséztük az e-Nirót.

A számok tükrében

Kétféle változatban is létezik, 39,2 illetve 64 kWh kapacitással és 136 illetve 204 lóerős teljesítménnyel, nálunk az erősebbik vett részt a tesztprogramban. Ez a változat a WLTP mérési mód szerint megnyugtató, 455 kilométeres hatótávra képes, tehát a piacon kapható hasonló árkategóriájú riválisainak zöménél többet ígér, és be is tartja, még a téli hidegben is meg lehetett vele közelíteni ezt az értéket. Az már a rendszer előrelátásának köszönhető, hogy a különböző fogyasztók áramfelvételével kalkulálva, fagyos reggeleken az előző estinél 20-30 kilométerrel kevesebbet jelez ki. Ez logikusan veszteségnek tűnik, de az autó mindennapi használatát kiszámíthatóbbá, a töltést tervezhetőbbé teszi. Az akkumulátortemperáló rendszer mellett a kis fogyasztás gondoskodik róla, hogy minél kevesebbet kelljen a még megtehető távolságra gondolni. Annak ellenére, hogy a WLTP szerinti 15,9 kWh/100 km-es átlagot csak városi etapokon sikerült megközelíteni (16,7 kWh/100 km), a 18,3 kWh-s tesztátlag kedvezőnek számít a piacon, ráadásul nem spóroltunk az árammal.

Kihasználtuk az e-Niro kiemelkedő menettulajdonságait, a bőséges, 395 Nm nyomatékot és a sportos, 7,8 másodperces 0-100 km/órás gyorsulást. Jártunk vele autópályán és országúton, feltekertük a fűtést és a hangerőt, ettől függetlenül az autó statisztikája szerint 95%-ban takarékosan és 5%-ban normál módon vezettük, az agresszív tartományt nem értük el.

Közel a hagyományoshoz

A napi rutin során egész évben számíthatunk a Kia crossoverére, de nem csak emiatt áll közel a hagyományos autókhoz.

Bár motorhang helyett csak biztonsági hangot bocsát ki, utasteréből az összes mechanikai zajt kizárták. Működése harmonikus és kifinomult, a vezetési élményről az ereje és a precíz irányíthatósága gondoskodik. Ideális súlyelosztása egyensúlyt és stabil útfekvést biztosít, közvetlen kezelhetősége és kiszámítható viselkedése mellett a rugózási komfortja is példás. A fékpedálérzet természetes, az energia-visszatáplálás, vagyis a motorfék funkciót helyettesítő lassítás mértéke a kormányon lévő fülekkel egyszerűen szabályozható.

Enyhén magas építésű

Emellett a karosszéria kialakítása is eltalált. Enyhén magas építése miatt komfortos és tágas, belseje ergonomikus és praktikus.

Csomagtartója a maga 451 literes befogadóképességével a Nirók között a legnagyobb, egy arasznyival hosszabb változatban már a kombikkal is felvehetné a versenyt.

A modern, tekerős irányváltó mellett megtartották a fizikai gombokat. A frissítéssel 10,25 colosra nőtt érintőképernyő jól mutat az új, lakkfekete díszbetétbe simulva, a burkolat azonban csillog és könnyen koszolódik, ezzel ki is lóg a többi, jó minőségű anyag közül.

Ami az árazását illeti, még a 14 599 000 Ft-tól elvihető csúcs-, Platinum felszereltségű e-Niro is jó ajánlatnak számít a hasonlóan magas áron kínált villanyautók között.

(Fotók: Stetler Balázs)

TETSZETT

  • igényes kivitelezés
  • jó vezethetőség
  • takarékos hajtáslánc nagy hatótávval
  • NEM TETSZETT

  • csillogó díszbetét
  • túlbuzgó sávtartó
  • ÖSSZEGZÉS

    Meghozza a kedvet a villanyautókhoz a 64 kWh kapacitású e-Niro, amely átlagos igényekre átlagon felüli megoldást kínál. Használata csak annyi kompromisszumot követel, amennyit a töltőhálózat jelenlegi kiépítettsége és aktuális műszaki színvonala igényel.


    Kia e-Niro 64 kWh

    Max. teljesítmény: 150 kW/204 LE

    Max. forgatónyomaték: 395 Nm

    Hosszúság/szélesség/magasság: 4375/1805/1560 mm

    Tengelytáv: 2700 mm

    Nyomtáv elöl/hátul: 1576/1585 mm

    Fordulókör: 10,6 m

    Saját tömeg/teherbírás: 1791/439 kg

    Csomagtér: 451-1405 l

    Akkumulátor kapacitás: 64 kWh

    Gyorsulás 0-100 km/h: 7,8 s

    Max. sebesség: 167 km/h

    Átlagfogyasztás (WLTP): 15,9 kWh/100 km

    A modell alapára: 10 899 000 Ft*

    A tesztelt verzió ára: 13 299 000 Ft

    *e-Niro 39,2 kWh (136 LE)

    (A cikket itt is elolvashatjátok)

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Rovatunkból ajánljuk

    További hírek a témában