Tej világnapja

2021.06.02. 18:45

A túró magyar, a sajt nem

A magasabb feldolgozottságú tejtermékek jelentős része külföldről érkezik a kereskedelmi láncokhoz.

Forrás: Shutterstock

Fotó: Shutterstock

Visszaesett a magyar termékek, köztük a tejtermékek aránya a hazai kiskereskedelmi üzletláncoknál. A legnagyobb veszteséget a nagy hozzáadott értékű termékek szenvedték el – például a sajtok és a joghurtok –, ezek esetében ma már a polcok több mint felén külföldi árut találnak a vásárlók – derül ki abból a felmérésből, amelyben a 10 legnagyobb hazai kereskedelmi lánc kínálatát vette górcső alá a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih). A tejtermékekkel kapcsolatos eredmények azt mutatják, hogy a vizsgált üzletekben a tejek 95, a túró, kefir, tejföl kategória 89, a vajak 50, a sajtok 46, míg a joghurtok alig 19 százaléka származott magyar előállítótól.

Elszomorító adatok

A Nébih honlapján publikált kutatás arról tanúskodik, hogy a hat évvel ezelőtti, hasonló felméréséhez képest – kizárólag a tejtermékek kínálatát vizsgálva – csak a tejek esetében történt javulás. Ezzel szemben van olyan tejtermék, amelynél 22 százalékos visszaesés tapasztalható. A magyar termékek aránya egyes élelmiszerláncok esetében különösen alacsony, van, ahol a 15 százalékot sem éri el.

Túró, tejföl, kefir kategóriában a három magyar lánc teljesít a legjobban, 92 százalék felett. A hazai gyártású sajtok kínálatát értékelve ugyancsak ezeknél a legjobb az arány.

Elkeserítő azonban – értékelték a Tej Terméktanács tejtermelő képviselői –, hogy az egyik legnagyobb, és a piaci információk alapján a leggyorsabban bővülő külföldi áruházlánc kínálatában a magyar termékek jelenléte arányában a legalacsonyabb, mintegy 56 százalékos az országos polcfelmérés alapján. A hazai termelésű tejek aránya ugyan eléri náluk a 93 százalékot, a túró, tejföl és kefir a 88 százalékot, de csupán 13 százalékban tartanak magyar joghurtot, 24 százalékban magyar sajtot, és alig 25 százalékot tesz ki a magyar vajak aránya.

A Nébih kutatásában feltárt tényeket a Tej Terméktanács azért tartja elszomorítónak, mert az elmúlt években több 100 milliárd forintnyi – kapacitás- vagy hatékonyságnövelő, környezetvédelmi, innovációs célú, költségcsökkentő – beruházás valósult meg a magyar tejgazdasági szektorban. Ennek eredménye többek között, hogy negyedével nőtt a felvásárolt tej mennyisége úgy, hogy közben a tejelő tehénállomány 15 százalékkal csökkent, a hozam viszont 25 százalékkal nőtt.

Álláspontjuk szerint a hazai tejágazat szereplői és a magyar nemzetgazdaság védelmére egyértelmű lépések szükségesek annak érdekében, hogy a magyar termékek ne szoruljanak ki a saját piacunkról. Közleményükben rögzítik: olyan törvénymódosítási javaslatot terveznek tenni az agrárkormányzatnak, ami javíthatja a hazai beszállítói pozíciókat az agresszív és tisztességtelen piaci magatartással szemben.

(A borítóképen: A sajt ott a kedvenc élelmiszereink között)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában