2012.09.28. 08:37
Nézőpont: Busszal is csak pontosan
<em>Mitől jó a közösségi közlekedés? Természetesen attól, hogy olcsó, továbbá, ha az azt használók igényei szerint változik – a közlekedők fogalma szerint bővül -, ugyanakkor pontos és kiszámítható, mert a menetrend legfőbb pozitív jellemzője az állandóság</em>. <a href="mailto:[email protected]" target="_blank">Kovács Zsolt jegyzete</a>
Mitől jó a közösségi közlekedés? Természetesen attól, hogy olcsó, továbbá, ha az azt használók igényei szerint változik – a közlekedők fogalma szerint bővül -, ugyanakkor pontos és kiszámítható, mert a menetrend legfőbb pozitív jellemzője az állandóság. Kovács Zsolt jegyzete
Ha ezek alapján ítélnénk meg, hogy milyen a debreceni közösségi közlekedés, leginkább azt mondhatnánk rá: inkább rossz, mint jó. Mert drága, mert folyamatosan változik a menetrend, s újabban a megállók is költöznek.
Sok tényező befolyásolja egy város közösségi közlekedési rendszerének kialakítását, legfőképpen a pénz, amiből most igen kevés van. De vannak pályázatok, amelyek viszont sok tekintetben kötik a városvezetők kezét. És persze a politika: ha az eljutás az egyik helyről a másikra nem egyszerűsödik, nem gyorsul, akkor a következő választáson ezt is latba veszik a szavazók. Ám térjünk vissza a pénzhez. A debreceni városvezetés joggal gondolhatta, hogy, ha kézbeveszi a tömegközlekedés irányítását, szervezését, akkor az olcsóbb lesz. Ám a járművek lízingelése és a rekord magasságú üzemanyagárak rányomják bélyegüket a szolgáltatásra. Drága! A város cége nyilván keresi a lehető legköltséghatékonyabb üzemeltetési formát, amely leginkább a szolgáltatás zsugorításában ölt testet. Ennek egyenes következménye, hogy mind kevesebben utaznak buszon, trolin, villamoson. Ez pedig maga az ördögi kör. Mégis érdemes lenne pénzt pakolni ebbe a rendszerbe és bővíteni a szolgáltatást, állandósítani a menetrendet, a megállóknak optimális és végleges helyet találni. Akkor inkább jó lenne, mint rossz Debrecen közösségi közlekedése.
- Kovács Zsolt -