Sport

2013.05.07. 14:49

Lada VFTS, a kultikus orosz vas

Miskolc - Három évtizede már, hogy a rali pályák mellett megőrülnek a benzingőz szerelmesei, ha keresztben megérkezik egy Lada VFTS.

Miskolc - Három évtizede már, hogy a rali pályák mellett megőrülnek a benzingőz szerelmesei, ha keresztben megérkezik egy Lada VFTS.Mi takar a VFTS mozaikszó? Mit kell tudni az egykori Szovjetunióban készült versenygépről? Miben rejlik máig tartó varázsa?

- A Lada VFTS-t 1982-re fejlesztették ki Vilniusban egy mérnök-versenyző, Sztaszisz Brundza vezetésével - mondja érdeklődésünkre Kovács Zoltán miskolci rali pilóta, aki maga is Lada VFTS-sel versenyzik évek óta a honi bajnokságban Szabó Gábor navigátorral. - Az autó egy 1600 köbcentis, két duplatorkú Weber karburátorral ellátott, közel 170 lóerős, 197 newtonméter nyomatékú motorral rendelkezik. A motorban egyébként a vezérműtengelyek, a szelepek, hajtókarok, és dugattyúk vannak átalakítva többek között. A mi VFTS-ünk motorját Kronome Ákos építette Budapesten, vele évek óta együtt dolgozunk.

Szélesebb futómű

A motorhoz ugyanakkor egy öt sebességes szinkron nélküli váltó kapcsolódik. Ez azt jelenti, hogy csak elindulásnál kell kuplungolni, utána nem, hiszen a fogaskerekek szinkron nélkül zárnak egymásra. Érdekesség, hogy mivel az eredeti váltóházat meg kellett tartani, a kapcsoló mechanika és a fogaskerekek együttese csak úgy fért el, hogy az egyes sebességi fokozat az ötödik helyére került, a többi pedig a négysebességes séma szerint került kiosztásra.

- Lényeges, hogy a VFTS-ben hátul egy úgynevezett sperdifferenciálmű van, amely mindkét hátsókereket hajtja és nyomatékra zár össze - teszi hozzá Kovács Zoltán. - Hátul egyébként erősebb féltengelyek vannak, és elől-hátul 10 centivel szélesebb a futómű, mint egy utcai Zsigulin. De más rugókat és teleszkópokat használunk, speciálisan a ralisportra kifejlesztett gyártmányokat.

Zoli elárulja azt is, hogy a karosszéria - amennyire a szabályok engedik - le van könnyítve teljesen. Nincsenek oldalablakok, azokat plexivel pótolták. Mindezek mellett az ajtókból minden felesleges dolgot kiszereltek a súlycsökkentés érdekében. Ez igaz a karosszériára is, amely be lett (bukó)csövezve. Az utastér is nagyban eltér a szériától, de természetesen a 10-15 évvel ezelőtti VFTS-től is.

A hátsókerék-hajtás varázsa

- A karbon ülések a nemzetközi autósport szövetség által homologizáltak, és ez igaz a 6 pontos biztonsági övekre is - folytatja a pilóta. - A műszerfalból ki vannak "hagyva" az órák, amelyet egy multifunkcionális LCD-s kijelző helyettesít. Ebben ugyan úgy megkapunk minden visszajelzést, amire szükségünk van. Például az olajnyomás, a fordulatszámmérő, a váltófény kontroll tájékoztat. Ez áttekinthetőbb, ráadásul a hibajelzéseket is közvetíti.

A Lada VFTS-ben kétfajta tűzoltó-készülék is van. Van egy központi, amelyet kívülről is lehet üzemeltetni. Azaz baleset esetén akár egy néző is eltudja indítani a rendszert. A másik egy kézi palack. A kommunikációért a pilóta és a navigátor között a bukósisakba beépített átbeszélő felel, míg etapon "fülest" használnak, hiszen olyan zaj van a versenyautóban, hogy nem tudna egymással a két versenyző beszélgetni.

A kultikus raliautó "papucsai" 13 colosak. Ez a gyári méret, viszont két "számmal" fel lehet tenni nagyobb abroncsokat. Zoliék 15 colost használnak. És, hogy miben rejlik a Lada VFTS varázsa?

- Mindenképpen abban, hogy hátsókerék meghajtású, amivel sokkal látványosabban lehet közlekedni, mint egy első kerekessel - fogalmaz sokat sejtetően mosolyogva a hétvégi miskolci ralira készülő pilóta.

- Juhász-Léhi István -

Tudta-e hogy...

- Magyarországon a Lada VFTS verziója gyakorlatilag minden rali-, illetve pályaversenyen indult és ért el sikereket? 

- a VFTS (ВЕЛЬНЮССКАЯ ФАБРИКА ТРАНСПОРТНЫХ СРЕДСТВ) angolos ragadványnevén Vilnius Fabrik Tuning Sport autókat Litvánia fővárosában, Vilniusban készítették egy titkos tengeralattjáró-üzem lezárt részében?

- mivel a Szovjetunióban az autóversenyzés a honvédelmi sportok közé tartozott, nagyon sok rubelt költhettek fejlesztésre?

- a VFTS-ből készült 16 szelepes kísérleti példány is, turbófeltöltéses motorral, 240 lóerős teljesítménnyel?

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!