Dékáni dicséret

2021.09.17. 07:00

Kiváló bázisiskola lett a Zrínyi-gimi

A tanárjelöltek paradicsoma a miskolci gimnázium, munkáját az egyetem is elismerte.

Hegyi Erika

Fotó: BUJDOS TIBOR

Dékáni dicséretet és Kiváló Bázisiskola kitüntetést kapott nemrég a Miskolci Zrínyi Ilona Gimnázium. Természetesen az intézmény egész tantestülete büszke az elismerésre, ami több évtizedes együttműködés eredménye.

Reformtörekvések

– 1993-ban indult a Miskolci Egyetemen a tanárképzés, és az indulás óta folyamatos az intézményeink közötti munka – mondta az Északnak elöljáróban Fridrikné Várhegyi Renáta, a Miskolci Zrínyi Ilona Gimnázium intézményvezetője.

– Az iskolánkat érintő reformtörekvésekben, megújulási folyamatokban óriási szerepe van a Miskolci Egyetemnek. Így történt ez akkor is, amikor a bázisiskolák gondolata először megfogant azzal a konkrét céllal, hogy a valóságban ismerhessék meg a tanárszakos hallgatók az iskolai környezetet. Ezt a szakmai kapcsolatot tovább erősíti, hogy évről évre sok diákunk tanul tovább a Miskolci Egyetemen, akik vendégként rendszeresen visszajárnak a Szakmák Napjára, és részt vesznek pályaválasztási előadásainkon is.

További kapcsolódási pont, hogy mindkét intézmény számára fontos a valódi értékek közvetítése és elfogadtatása a diákokkal. Ebben partnerek az egyetem tanárai, akik bekapcsolódnak projektjeink szervezésébe. A szociológusok sokat segítenek például a társadalomismeret projektérettségiben, rendszeres látogatói vagyunk az egyetemi előadásoknak, közösen szervezünk tanulmányi kirándulást. Minden évben társadalomismeret emelt szintű érettségi előkészítőt tartunk a szociológiai tanszék oktatói és a középiskolai érettségiztető tanárok részvételével – sorolta az intézményvezető.

Alapos felkészülés

A tanítási gyakorlatokkal kapcsolatban elmondta: évente átlagosan a rövid tanítási gyakorlatra 4-5 ötödéves érkezik hozzájuk, és a hosszú, 300 órás, összefüggő gyakorlaton is hasonló számban vesznek részt a tanárjelöltek. Megtisztelő a gimnázium számára, hogy jelenleg 9 hallgató tölti ott a hatodévét.

– A tanárjelöltek alapos felkészülés után, amit a hospitálások, óramegbeszélések, informális beszélgetések jelentenek, előbb csak egy, majd több csoportban is kipróbálhatják magukat. Sokféle pedagógiai módszer alkalmazására biztatjuk őket, miközben fejlődhet empátiás készségük, toleranciájuk és érzelmi intelligenciájuk, melyek reményeink szerint felelősséggel és igazságérzettel párosulnak. Közben készül a pedagógusportfóliójuk is, bevonjuk őket iskolai rendezvények szervezésébe, önálló lehetőségeket is kapnak egy-egy saját projekt megvalósítására. A Zrínyiben mentortanárként, vezetőtanárként félévente körülbelül 10 kolléga áll a hallgatók rendelkezésére és tud bekapcsolódni a közös munkába az egyetemmel. Többen már 20 vagy akár 30 éve segítik a hallgatókat. Rutinosak, empatikusak és óriási tapasztalattal rendelkeznek a mentorálás területén. Szinte bármilyen tanári szakos hallgatót tudunk fogadni. Nemcsak a Miskolci Egyetemről, hanem az Eszterházy Egyetemről és az ELTE-ről is érkeznek hozzánk hallgatók. Magyar, történelem, földrajz, angol, német, testnevelés, média, a teljesség igénye nélkül. Sajnos biológia, kémia, fizika szakos hallgató nem érkezik, mert ilyen tanári szakok még nincsenek a Miskolci Egyetemen, pedig nagy szükség lenne az utánpótlásra – jegyezte meg Fridrikné Várhegyi Renáta.

Felveszik a ritmust

Kérdeztük tőle, miért vállalják a pluszmunkát. Mint fogalmazott, szerencsére évről évre vannak a tantestületben olyan pedagógusok, akik kimeríthetetlen erővel, bátran, meghátrálás nélkül végzik ezt a nemzedékeken átívelő munkát. Sokszor a saját diákjaik jönnek vissza, aminek nagyon örülnek.

– Ha visszajárnak, az azt jelenti, hogy jó itt, valamit jól csinálunk. Élmény visszanézni, mit tanultak a nálunk töltött gyakorlat alatt. Jó látni a folyamatot, amikor például a rövid gyakorlaton az izguló, bizonytalan hallgató lassan felveszi a ritmust, belejön az oktatásba, és végül fesztelen, profi zárótanítással végez. Ezenkívül felelősséget érzünk az iránt, hogy megfelelő utánpótlás érkezzen a pályára. Fontos, hogy az új kollégát betanítsuk, részt vegyünk az utánpótlás-nevelésben – hangsúlyozta az intézményvezető.

(A borítóképen: Fridrikné Várhegyi Renáta az oklevéllel)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában