Közlekedés

2021.08.05. 19:00

A felelősség mindig közös

Az utakon közlekedőknek – a jármű típusától függetlenül – figyelniük kell egymásra.

Apagyi Beáta

Fotó: Kozma István

Kunhalmi Zoltán, a Kerékpáros Miskolc Egyesület elnöke szerint általános világtrend, hogy nő a városokban a kerékpárral közlekedők száma, nem lehet ez alól kivétel Miskolc sem. Ennek ellenére úgy érzi, a növekedés nálunk kisebb ütemű, mint a világ legfejlettebb városaiban.

– Ahogy a közlekedők számának esetében, úgy az ütközések, gázolások számát illetően sem célszerű megérzésekre, hallomásra hagyatkozni. A napokban történt egy különösen tragikus eset, aminek nem kellett volna megtörténnie, és ami nagy feltűnést keltett. Valószínűleg azért is kapta rá fel a fejét a közvélemény, mert egyedi, nem tipikus esetről beszélünk. Miközben azt már teljesen természetesnek tartjuk, hogy autók ütköznek autókkal, autók gázolnak gyalogosokat. Erre senki sem kapja fel a fejét. A cél az kell, hogy legyen, hogy aktuális közlekedési módjától függetlenül senki se haljon meg vagy sérüljön meg súlyosan a városban közlekedve. Ebben mindannyiunk felelőssége közös – hangsúlyozta.

– A közúti közlekedésben a veszélypotenciál a tömegből és a sebességből adódik. Minél nagyobb tömegű járművel és minél nagyobb sebességgel haladunk, annál nagyobb veszélyt jelentünk a többi közlekedőre, ennek megfelelően annál jobban kell vigyáznunk rájuk. Amikor autót vezetek, ennek tudatában nagyon figyelek a bringásokra és a gyalogosokra is. A tömegkülönbség kevésbé, de a sebességkülönbség megvan a kerékpárral és a gyalogosan közlekedők között is, ebben a viszonyrendszerben a kerékpározóké a nagyobb felelősség. Figyelnie mindenkinek kell, nem csupán a kerékpár vezetőjének.

A kerékpár is jármű

– Alapvető tudnivaló, hogy mivel a bicikli járműnek minősül, annak vezetője is járművezető, és járművezetésre képes állapotban kell lennie. Bár a szervezetében jogszerűen lehet alkohol, de csak annyi, amennyi a járművezetési képességet még nem befolyásolja. Mivel ezt nehéz megítélni, azt tanácsoljuk, hogy inkább ne fogyasszon senki alkoholt – tette hozzá.

– Sokan nem tudják, hogy ahol nincs kerékpárút, ott kerékpárral nem a járdán, hanem mindenképpen az úttesten kell közlekedni. Járdázni nem is jó, mert azon egyébként is sokkal lassabban lehet haladni. Meglepőnek tűnhet, de nehezebb a dolguk azoknak, akik félnek az autók között, és ezért a járdát választják. Egyrészt az ingatlanokból, kapualjakból bármikor eléjük léphetnek, és már kész a baj (egyébként nemcsak gyalogosok, hanem például garázsból kihajtó gépkocsik), másrészt a kereszteződésekben senki sem számít járdáról érkező kerékpárokra. Pont ez a fő bajuk, biztonsági kockázatuk a járdára tett kerékpárutaknak is. Ha valaki szabálytalanul mégis járdán kerékpározik, akkor lassan és nagyon figyelve tegye, különös tekintettel a bejáratokra, kapualjakra. Úttesten haladáskor a jobbra tartás kötelező, de nem a szoros jobbra tartás. Célszerű az út szegélyétől beljebb, körülbelül egy méterre haladni, így lesz hely korrigálni, ha hirtelen előttünk terem egy kátyú. Parkoló autók mellett mindig számítani kell hirtelen nyíló ajtóra, ezért célszerű mellettük távolságot tartani – folytatta az elnök.

– Kerékpározáskor tisztában kell lenni az alapvető elsőbbségi szabályokkal, a gyakorlatban fontos és hasznos, ha mindig törekszünk a szemkontaktus felvételére a többi közlekedővel. Ez segít egymás szándékának megértésében, ezzel baleseteket lehet megelőzni – mondta Kunhalmi Zoltán.

(A borítóképen: Biztonságban)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában