Három kérdés, három válasz

2021.03.12. 07:45

Életveszélyes katasztrófa a menetrend-változtatás, de csak elterelés

Súlyos pénzügyi válságban van a miskolci tömegközlekedési vállalat. A drasztikus menetrend-változtatás csak „elterelés”, állítja a miskolci Fidesz.

Fotó: Illusztráció/Ádám János

Hónapok óta jelzi a Fidesz–KDNP-frakciószövetség a baloldali városvezetés felé, hogy a miskolci tömegközlekedés gondjainak megoldása nem tűr halasztást. A jogszabályellenes menetrend-változtatások, főként járatritkítások nem a miskolciak egészségének védelmét szolgálják. Nagy Ákost, a Fidesz frakcióvezetőjét kérdeztük a csütörtökön tapasztalt helyzettel kapcsolatban.

Mi a véleményük erről a menetrendről?

Pontosan az, ami a miskolci utazóközönség véleménye, vagyis, hogy ez egy életveszélyes katasztrófa. Akkor is katasztrófa lenne, ha nem lenne a nyakunkon a járvány harmadik hulláma, de ez a helyzet a járvánnyal együtt már életveszélyes. A menetrend készítői már a látszatra sem adtak, nem voltak tekintettel sem a reggeli és délutáni csúcsra, sem a munkába járók egészségére. Óránként egy-két járat indul a gerincvonalakon is, úgy nézünk ki, mint egy kisközség.

Dr. Nagy Ákos, a FIDESZ miskolci frakcióvezetője
Fotó: Ádám János

A hírek szerint az MVK nem tett eleget a járványügyi jogszabályoknak, és nem értesítette előzetesen a megyei kor­mány­hivatalt, és értelemsze­rűen így engedélyt sem kaphatott a járatcsökkentésre. Gyakorló jogászként ezt, hogy látja?

A kormányhivatal már a február 1-jei járatritkítást sem hagyta jóvá, erre most jött a március 11-ei. Kíváncsi vagyok, mi jön áprilisban? Jogászként egyébként megdöbbenve állok, Miskolcon eddig működött a jogállam, és nem volt szokás, hogy egy önkormányzati vállalat nyíltan szembeszegüljön a hatályos jogrenddel. De van itt egy másik bökkenő is. A vállalatnak nemcsak a kormányhivatal jóváhagyását kellett volna megszereznie, hanem legkésőbb március 10-én a polgármester jóváhagyását is, amit Miskolc hivatalos oldalán ki is kellett volna hirdetnie. Azonban Miskolc hivatalos oldalára a polgármesteri engedély még március 11-én sem került ki a hivatali időben.

Az MVK a járványhelyzetre hivatkozik, amikor törli a járatokat.

A járványhelyzet pont az ellenkezőjét írja elő a vállalatnak. A jogszabály szerint nem törölni kellene a járatokat, hanem sűríteni. A vállalat szándékait egyébként már hetekkel ezelőtt kiszivárogtatta az egyik vezető internetes portál, ami a háttérben gazdálkodási problémákat sejtetett, és előre jelezte, hogy március 1-je és 15-e között fog bekövetkezni az, ami most valóban bekövetkezett. Vagyis a menetrend drasztikus csökkentésének semmi köze a járványhoz, és a kormányzati intézkedésekre történő hivatkozás nem más, mint figyelemelterelési ötlet. A vállalat ugyanis súlyos pénzügyi válságban van, és a miskolci baloldal képtelen kezelni ezt a válságot.

Kritikus a Miskolci helyzet

A VEKE szerint alacsony a tervezett szolgáltatási szint, több területről megfeledkezett az MVK.

„Az MVK Zrt. a megbízható útitárs mindeközben arra hivatkozik, hogy ez a menetrend tavaly tavasszal már bizonyított, csak azt felejtik el, hogy akkor egész nap kijárási korlátozás volt érvényben” – írja a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) a Facebookon. A szakmai szervezet kritikus az új menetrenddel kapcsolatban, ugyanis az életbe lépése előtt alig fél nappal meghirdetett vasárnapi menetrendet munkanapi rendben közlekedteti a vállalat.

„A város két fő közlekedési tengelyén azonban így is nagyon alacsonynak tűnik a tervezett szolgáltatási szint, valamint van több olyan terület is, amelyről mintha megfeledkeztek volna: Felsőzsolcáról a reggeli csúcsban a jelenlegi 10 helyett 40(!) percenként lesz csak busz.

A város legforgalmasabb autóbusz-viszonylatán, a 35-ösön a vasárnapi menetrend szerinti reggeli 20 percenkénti közlekedés munkanapokon borítékolhatóan totális káoszhoz fog vezetni, de még a délutáni 15 percezés is csaknem 50 százalékos csökkentést jelent. A szorosan a városhoz tartozó Berekalján egész nap óránként csak egyszer lesz busz, miközben Lillafüred felé munkanapi turistaszezon szerinti kiszolgálás lesz” – olvasható a bejegyzésben.

A VEKE véleménye szerint az MVK Facebook-oldalán olvasható, bejelentést érintő hozzászólások, amikben a jelenleg is tömve közlekedő járatok megszüntetését, járványhelyzetben a zsúfoltság elfogadhatatlan növekedését és a bérletárért kapott jelentősen csökkentett szolgáltatást kritizálják, jogosak. Továbbá olyan kérdések foglalkoztatják a szakmai szervezet tagjait, hogy vajon egy éjszaka alatt kicserélték-e az összes menetrendet a megállóhelyeken? Továbbá: aki nem internetről tájékozódik, honnan fogja megtudni a változásokat, vagy hogy az ígért operatív járatsűrítésekről, hogyan fognak értesülni az utasok? De arra is kíváncsiak lennének, hogy ha a járművezetőket így is, úgyis behívják, az ígért operatív sűrítésre tervezett járműveket pedig előkészítik, kiviszik a végállomásokra, akkor megéri egyáltalán ez az egész tortúra, amikor a üzemeltetési költségeknek csupán töredékét jelenti a megspórolt üzemanyagköltség?

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában