elismerés

2021.01.09. 13:00

Miskolcra került az egyik Ericsson-díj

Győry Ákos matematikatanár úgy fogalmazott, szerencsés, mert tehetséges diákokat taníthat.

Hegyi Erika

Ericsson-díjat vehetett át decemberben Gyõry Ákos, a Földes Ferenc Gimnázium matematika-fizika szakos tanára

Fotó: Bujdos Tibor

Ericsson-díjat vehetett át decemberben Győry Ákos, a Földes Ferenc Gimnázium matematika–fizika szakos tanára. A magas rangú elismerést a matematika tehetségeinek gondozásáért érdemelte ki. A pedagógus úgy fogalmazott, természetesen nagyon örül a díjnak, de igazából szerencse kérdése is, hogy kié lesz az elismerés. A szerencse pedig ahhoz kell, hogy milyen diákjai lesznek az embernek. És természetesen az is, hogy milyen kollégái.

– Ha nem lett volna diákolimpikonom és országos versenyeken jó eredményeket elérő tanítványaim, akkor a díjról döntő bizottságnak nem rám esik a választása, sőt valószínűleg föl sem terjeszt az informatika szakos kollégám. Ez az elismerés ugyanis közvetlenül a diákok munkáját értékeli, és csak közvetve a felkészítő tanárét. Ami nagyon jólesett, hogy a díjhoz a földesista munkatársaimon kívül az ország minden részéből gratuláltak kollégák. Ezt rendkívül megtisztelőnek tartom – fogalmazott Győry Ákos.

A tehetségek

Nagy szeretettel beszélt azokról a tanítványairól, akik komoly eredményeket értek el országos és nemzetközi versenyeken. A 2018-ban érettségizett Gáspár Attiláról (a másik matematikatanára Kovács Attiláné volt), akit úgy jellemzett, hogy „matematikából ilyen okos embert még nem láttam”. Az ötszörös diákolimpikon (háromszor matematikából, kétszer pedig informatikából) többször is kiváló eredményt ért el nemzetközi versenyeken, jelenleg az ELTE hallgatója. Most is remek versenyeredményei vannak, ami nemcsak matematikai tehetségének köszönhető, hanem annak is, hogy rendkívül nyugodt, kiegyensúlyozott.

– Amikor egyszer zuhogó esőben az utolsó pillanatban értünk oda Veszprémben a Zrínyi Ilona Matematikaversenyre, én már majdnem agyvérzést kaptam az idegességtől, de Attilát semmi nem tudta kizökkenteni. Fantasztikusan teljesített akkor is – jegyezte meg a pedagógus. Hozzátette: Attilán kívül több nagyon tehetséges, azóta egyetemista vagy már doktori tanulmányokat folytató tanítványa volt. Többek között Schultz Vera Magdolna, Bodolai Előd István, valamint Tompa Tamás, aki szintén diákolimpikon volt, csak fizikából, de matematikából is nagyon szép országos eredményei voltak. Győry Ákosnak jelenleg is vannak kiemelkedő diákjai, akik ott szerepelnek az ország legjobbjai között. Így például Fehérvári Donát (9. osztályos), valamint Molnár István Ádám (8. osztályos). A versenyzőkön kívül természetesen nagyon sok tehetség jár még a gimnáziumba, akik nem vagy csak ritkán vesznek részt versenyeken.

– Ez ugyanis alkati kérdés is, hiszen küzdőszellem és megfelelő idegrendszer kell hozzá. A Földesben azonban a spec. matek tagozatra nagyon sok matematikát szerető, jó képességű diák jár. Ez könnyebbséget jelent számomra, hiszen olyan fiatalokkal foglalkozhatok, akik eleve azért jönnek ezekbe az osztályokba, mert érdekli őket a matematika – fogalmazott a pedagógus.

Az egyetemen

Elmesélte azt is, hogy ő a ’90-es években járt egyetemre. Igazából mindig is a matematika érdekelte, de mivel családi okok miatt nem akart matematikus lenni, ezért választotta a matematika szak mellé a fizikát. Mint mondta, abban az időben még népszerű volt a tanári pálya, mára azonban nagyot változott a világ, jóval anyagiasabb lett, és ez ahhoz vezetett, hogy jelenleg évente csak pár matematika- vagy fizikatanár végez az egyetemeken. Később programozó szakot végzett, jelenleg is foglalkoztatja a programozás.

– Egykori gimnáziumi matematikatanárom, Kónya István miatt lettem én is matematikatanár. Az ózdi József Attila Gimnáziumban végeztem középiskolai tanulmányaimat, és ott is érettségiztem. Tanár úr, aki az osztályfőnökünk is volt egyben, nagyon jó órákat tartott, és mindig kellemes, oldott légkört tudott teremteni maga körül. Igazi tanáregyéniség volt. Olyan szívesen gondolok az óráira, mint ahogy az ember a gyerekkorára szokott. Sok kellemes élményem maradt azokból az időkből – idézte fel a gimnáziumi éveket Győry Ákos, aki a díjátadón az Ericsson-díjat szeretett matematikatanára emlékének ajánlotta.

A módszer

Hozzátette: a tehetségek felfedezésének is megvan a maga módszere. Az órán érdekes feladatokkal lehet felkelteni a diákok érdeklődését, külön feladatokkal, szakköri foglalkozásokkal lehet őket arra sarkallni, hogy többet akarjanak tudni a tananyagnál.

– Ha a gyerekek azt látják, hogy a tanárt nagyon érdekli a matematika, és nagyon szereti azt, amit csinál, akkor ez rájuk is ráragad. A pedagógusnak húznia kell a tanítványait maga után, de az igazán ideális az, ha a tanár és a diák kölcsönösen inspirálják egymást a még jobb eredmények felé – tette hozzá a pedagógus.

(A borítóképen: Győry Ákost mindig is a matematika érdekelte)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában