M30-as autópálya építése

2020.11.30. 14:00

A felén túl van az M30-as

Sok helyen már a szalagkorlátot, a vadvédő kerítést és a közművilágítást alakítják ki a sztrádaépítők.

Szaniszló Bálint

default

Fotó: Vajda János

A mindent összevetve mintegy 280 milliárd forintos beruházási értékével az ország legnagyobb közútfejlesztési beruházása van immár túl a felén, sőt immár közeledik a kétharmados készenléthez.

Hatalmas jelentősége van

Az M30-as autópálya meghosszabbítása Miskolctól a magyar–szlovák országhatárig azonban a pénzben kifejezhető értékénél sokkal nagyobb jelentőségű, hiszen nagyon fontos része lesz a kontinenst észak-déli irányban átszelő via carpatia közlekedési folyosónak, összeköti a földrajzilag és gazdaságilag is szorosan összetartozó Miskolcot és Kassát és az északi határig meghosszabbítja a fővárosból kiinduló M3-as, M30-as autópályát. A tervek szerint 2022 elejére készül el az új sztráda.

A beruházásért felelős Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. annak idején úgy írt ki közbeszerzési pályázatot, hogy az M30-as épülő 56 kilométerét három részre tagolta, és külön-külön keresett rá kivitelezőt. A Miskolctól számítva az első 10,4 kilométeres szakasz nyertese az osztrák Strabag AG és magyarországi leányvállalata, a Strabag Építő Kft. konzorciuma lett 39,4 milliárd forintért. A 24,2 kilométeres második szakaszon a Colas Út Zrt. és a Colas Hungária Zrt. közös ajánlattevőként lett a befutó, 75,39 milliárd forint ellenében. A 22,1 kilométeres harmadik szakasz nyertese a Hódút Kft. és a Duna Aszfalt Kft. konzorciuma lett, 63,9 milliárd forint összegért.

Épül a mérnökség Encsnél

A NIF-től megtudtuk, hogy a Miskolc és Szikszó közötti szakasz készültsége jelenleg 58 százalékos. A szakaszon a nagy tömegű földmunka nagyrészt befejeződött, a rézsűrendezések folyamatosak. A kivitelező az alapréteg és az aszfaltrétegek építésén, a vízépítési munkákon, az üzemi hírközlő kábel alépítményén és a műtárgyakon folyamatosan dolgozik. A tengelysúlymérő állomás és a vadvédő kerítés építése folyamatban van, és megkezdődött a szalagkorlát építése is.

A Szikszó és Encs közötti szakasz készültsége 59 százalékos. A kivitelező az aszfaltrétegek építésével, a vízépítési munkákkal, az üzemi hírközlő kábel alépítményével és a műtárgyakkal halad.

Az encsi autópálya-mérnökség irodaépületének szigetelési és gépészeti munkálatai, illetve a rendőrség épületének szigetelési, villanyszerelési és gépészeti munkálatai is folyamatban vannak.

Húsz híd egy szakaszon

A harmadik, Encs és Tornyosnémeti közötti szakasz munkáinak készültsége 56 százalékos. A szakaszon a töltésépítés, pályaszerkezet-építés, csapadékvíz-elvezető létesítmények építése, zajvédő fal építése, szalagkorlát-építés dominálnak.

Az összesen 20 darab híd építése előrehaladott állapotban van. Több hídon már a pályalemez-szigetelés és a védőaszfalt is elkészült. Az autópálya pályaszerkezetének építése májusban elkezdődött, és június elejétől az aszfaltrétegek bedolgozása is elindult, ami decemberben is folytatódik.

A közműkiváltások és védelembe helyezések, valamint a vasút alatti kerethidak elkészültek. Az autópálya-szakasz végső kopórétegének megépítését 2021 tavaszától tervezi a kivitelező.

(A borítóképen: Jó ütemben épül az M30-as miskolci csomópontja)

https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/zajvedo-falak-a-nyugalomert-4677838/

https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/m30-as-negy-varos-negy-savon-4572470/

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában