pró és kontra érvek

2020.08.05. 17:30

Két keréken, veszélyes közelségben

A kerékpáros is sokat tehet azért, hogy ne kerüljön bajba.

Pap Gyula

Forrás: Shutterstock

A menetrend szerinti busz kis híján elsodorta a mellette közlekedő bringást – számoltunk be az esetről. Nagy érdeklődés kísérte a helyzet megnyugtató kezeléséről szóló cikkünket: pró és kontra érvek, vélemények hangzottak el. A folytatás mellett döntöttünk, figyelembe véve nemcsak a kerékpárosok, hanem a többi közlekedő személyes nézőpontját is.

Felelősséggel

– Azt célszerű leszögezni, hogy a kerékpáros is sokat tehet, hogy ne kerüljön bajba – fejti ki Dominik, aki autósként és kerékpárosként több szempontból is átlátja a helyzetet. – Nem véletlenül van szó jó ideje a lillafüredi szakaszon kerékpárút kialakításáról, hiszen könnyen belátható, hogy jelenleg egy kétirányú forgalmi helyzetben nem sok hely marad a kerékpáros számára. Pláne, ha felfelé és lefelé is közlekednek, mint az oly gyakran előfordul. Nem jó „taktika” az úttest szélső húsz centiméterére húzódás, hiszen az autós számára „adja magát” a sávelhagyás nélküli vékonyan előzés, amelyet észlelve – a padka változó állapota miatt – „nincs hova menekülni” – ismerteti a gyakorlott bringás. Ugyanakkor a túlzott behúzódással – egy méter – szépen ki tudjuk kerülni az aknafedőket, de még a sávot váltó járművek részéről is könnyen részesülhetünk dudakoncertben. Ergo 40–50 centiméter az ajánlott oldaltávolság, ahol még az úttartás is kontrollálható és az autóforgalmat sem akadályozzuk – jegyzi meg. Ez természetesen nem csak a lillafüredi útra érvényes szabály, bárhol célszerű betartani, ahol nincs külön kijelölt kerékpárút.

A kitiltás pártján

András autós, szerinte egyszerűen ki kellene tiltani a kerékpárosokat a hasonló útszakaszokról, mint a lillafüredi.

– Tudomásul kell venni, hogy nem férnek el biztonságosan ilyen keskeny úton, nem kellene megvárni, míg komolyabb balesetek lesznek – foglalta össze a véleményét. – Főként, hogy nem egy biciklis van, aki nincs tisztában a KRESZ szabályaival sem, és úgy bóklászik az úton összevissza – teszi hozzá.

Figyelnek rájuk

Azt kérdeztük a MVK Zrt.-től, hogy a nyári megnövekedett kerékpáros-forgalommal kapcsolatban milyen intézkedésekkel (esetleg képzéssel, a vezetők figyelmének a felhívásával, közleménnyel, a kerékpárosoknak szóló jelzéssel) igyekszik elejét venni a hasonló eseteknek.

Közölték: „az MVK a villamos- és autóbusz-vezetők képzése során kiemelt figyelmet fordít a kerékpárosokra, ugyanakkor a kerékpárral közlekedőktől azt kérik, hogy tartsák be ők is szabályokat, és törekedjenek az együttműködésre a közlekedésben. Az MVK Zrt. a Kerékpáros Miskolc Egyesülettel és a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Balesetmegelőzési Bizottsággal együttműködve indította el két évvel ezelőtt a „Távolság tartós barátság” kampányt. A kampány során, és most is arra hívják fel a figyelmet, hogy kerékpárosok előzése során 1,5 méteres biztonságos oldaltávolságot célszerű tartani. Az MVK számára azért is fontos ez a program és az ebben történő részvétel, mert tudatosítani szeretnék mindenkiben, hogy a közlekedésben részt vevők felelősek egymásért”.

(A borítóképen: A közlekedésben részt vevők közös érdeke egymás biztonságára is figyelni)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában