Interjú: Szendrei Mihállyal

2020.08.02. 13:00

Építik a miskolci turisztikai ágazatot

A miskolctapolcai fürdővel olyan lehetőséget kapunk, amelyet még nem tudunk megbecsülni. Interjú: Szendrei Mihállyal, a Miskolc és Térsége Turisztikai Egyesület újonnan választott elnökével.

Nyikes Zita

Fotó: Kozma István

Új elnököt választott a Miskolc és Térsége Turisztikai Egyesület: Szendrei Mihály 2015-től már alelnöke volt az egyesületnek. Munkatársunk a feladatokról, a lehetőségekről és Miskolctapolcáról beszélgetett vele.

2020 tavaszán, éppen a kijárási korlátozások alatt lett elnöke a szervezetnek. Hogy érintették a turisztikai szektort érintő, aggodalomra okot adó hírek?

Az embereket arra kérték, hogy ne mozogjanak, és mozgás nélkül nincs turizmus. Azt mondhatjuk, hogy ágazati szinten a turizmus a legérintettebb szektor. Személyesen is érintve vagyok mint reneszánsz étterem, szálláshely, turisztikai attrakció tulajdonosa a történelmi Avason. Szakmai szervezetektől, a Magyar Turisztikai Ügynökségtől, Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamarától, a Magyar Nemzeti Gasztronómiai Szövetségtől érkező adatokból is éreztük, bajba került a szektor. De azáltal is, hogy tartottuk a kapcsolatot a tagokkal.

Hány tagja van az egyesületnek?

Jelenleg hetven tagunk van, és ez egy stabil, évek óta tartó hetven főből álló tagság, amelyből tizenhárom település. Több mint harminc szálláshely van a tagjaink között, amelyekhez étterem is tartozik. Az a célunk, hogy az elkövetkező egy-másfél évben a kétszáz fős tagságot elérjük.

A kétszáz fős tagság nem lesz már olyan nagy, hogy szervezeti szinten nehéz lesz működni?

A tagságbeli gyarapodás szervezetileg mindig kihívás. De ha aktívabbak vagyunk, akkor is több a feladat és a munka, amelyet szervezeti szinten kell menedzselnünk. Ezt kell majd nekem megoldanom.

Milyen előnyökkel jár a megsokszorozódott tagság?

Két módja van, hogy egy szervezet elérje a céljait. Egyrészt lobbizik, hogy a fölülről jövő döntések jó irányba történjenek. Másrészt az alulról jövő igényeket próbáljuk erővé kovácsolni, és kommunikálni fölfelé, hogy mire lenne szükségünk. Tesszük a dolgunkat, amit igényel a tagság, és koordináljuk is a folyamatokat. Nagyon hasznos lehet a turisztikai szolgáltatónak, ha egy olyan közösséghez tartozik, ahol vannak szakemberek, ahová tud fordulni kérdéseivel, tanácsokat kap.

Nem kérdés, hogy a nagyobb tagsággal bíró szervezet erősebb lobbihatást is ki tud fejteni.

A tagok száma alapján határoznak meg bennünket. Ez sarkalatos kérdés. De nemcsak nagynak kell lennünk, hanem relevánsnak is. A tagságnak olyan szereplőkre is szüksége van, akik meghatározóak az adott területen. A legnagyobb szállodák a tagjaink Miskolcon. Attrakciók közül az összes nagy attrakció a tagjaink között van. Az egyesület attól fog jól működni, ha a tagjaink is sikeresek. A tagok szempontjából elsődleges, hogy üzletileg ez milyen lehetőséget hoz nekik. Én azt fogom mondani, hogy a tagság fontos a kapcsolatépítésben. Valamint ha valakinek van problémája, és azért akar tenni, hogy megváltozzon, akkor az első lépés, hogy tagságot vállal egy ilyen egyesületben. Egy ilyen szervezettel el tudjuk érni, hogy változzon.

Mik a rövid távú tervei az egyesületnek?

Az elsődleges, hogy növeljük a tagságot. De az is célunk, hogy politikamentesek maradjuk, hiszen az egyesületünk a jelenlegi városvezetés előtt is létezett, és utána is fog létezni. Nagyon fontos, hogy együtt kell működnünk, összefogásra kell buzdítanunk a feleket. Miskolcon a turizmus a fő ágazat, és minden résztvevőt szeretettel fogadunk. Rengeteg olyan dolog van, amelyben együtt lehet dolgozni. A turizmust még jobban ki kell emelni. Az lenne a legfontosabb, ha nemcsak beszélnénk a turizmus fontosságáról, hanem látnánk előre a konkrét lépéseket is a területen.

De úgy tűnik, hogy vannak konkrét lépések. A városvezetők úgy nyilatkoztak több helyen is, hogy elkészült Miskolc turizmusfejlesztési stratégiája 2030-ig. Miniszterelnöki biztos dolgozik a miskolctapolcai fürdő és környezete fejlesztéséért. Milyen egyéb kapcsolatokra törekszenek?

Annak örülnénk, ha a városban lenne turizmusért felelős alpolgármester vagy osztály vagy egy olyan személy, aki ezért felelős. Jelenleg a Miskolci Idegenforgalmi Marketing (Midmar) Nonprofit Kft. is foglalkozik ezzel a területtel, amelyben az egyesületnek 25 százalékban tulajdonjoga van. Mi örülnénk, ha a Midmar maradna erre a feladatra. Ha marad, akkor ezt a kft.-t meg kell erősíteni.

A KSH kiadott egy átfogó értékelést magyarországi turisztikai desztinációk kereskedelmi szálláshelyeiről. Egészen 2008-tól vizsgálta az adatokat 30 város esetében. Miskolc folyamatosan ott van a top 13., 14., 15. helyen. Annak ellenére, hogy jelentős promóció történt, az elmúlt években a rangsorban elfoglalt hely látványosan nem változott. Még többet kell dolgozni, vagy máshogyan kell megközelíteni a turizmus fejlesztését Miskolcon?

Duplájára nőtt a vendégéjszakák száma a bázisidőszakhoz képest 2008-tól számítva. Ez egy óriási lépték. És ha ezt a léptéket nézem, akkor lehet, hogy elsők vagyunk ezen a listán. Ha azt nézem, hogy mit hozhattunk volna ki, akkor nyilván lehetett volna jobb. Az is fontos, hogy nem igazán láttunk több évre előremutató tiszta vonalakat, tiszta célokat. Ezért örülünk a 2030-ig tervezett turizmusfejlesztési stratégiának.

Amit a napokban már be is mutattak, adta hírül július 22-én, szerdán sajtóközleményben a város. Mit szól hozzá az egyesület?

Az egyesület is véleményezte, elég jelentős anyagot állítottunk össze. Reméljük, hogy beépülnek, beépültek az észrevételeink. Úgy érezzük, hogy most az az időszerű, hogy mik lesznek a konkrét lépések.

Miskolcon jelentős beruházás valósul meg a négy évszakos fürdővel, amely végérvényesen felteszi a várost az európai fürdőtérképre. Mozgatja-e ez az egyesület fantáziáját? Gondolkodnak e mentén?

A fürdőfejlesztéssel egy olyan mértékű turisztikai beruházás valósul meg, amely talán soha nem volt Miskolcon. Ez a komplex fejlesztés olyan mértékű, hogy egyelőre még meg sem tudjuk becsülni, hogy mennyire lesz nagy. Azért lobbizunk, hogy erre készülnie kellene Miskolcnak és a térségnek.

Hogyan kellene erre felkészülnie a városnak?

A meglévő turisztikai termékeinket kell kidolgozni, attraktívvá tenni, meg kell ismertetni. Mindehhez arculatot kell építeni, és kommunikálni kell. Olyan csomagokat kell összeállítanunk, amely vonzóvá, tartalmassá teszi az itt-tartózkodást. Gondoljunk csak egy szállásfoglalási rendszerre, amely megkönnyíti a foglalást Miskolcon, vagy egy mobilapplikációra, amely tartalmazza a turisztikai szolgáltatók aktuális kínálatát.

Nincs ebben időben elkésve a város?

De igen, úgy látjuk, hogy el van késve. Turisztikai szempontból az a fontos, hogy a városnak hogyan lesz ebből jó híre. Azt gondoljuk, hogy egy fürdőt nemcsak megépíteni kell, hanem el is kell adni. És ahhoz, hogy el tudjuk adni, már el kellett volna kezdeni a promóciót. Találkoztunk és tárgyaltunk ebben a kérdésben több szereplővel. Veres Pál polgármesterrel még 2020 januárjában találkoztunk. De pár napja ezért kerestük meg Kiss János miniszterelnöki biztos urat, hogy lobbizzunk azért, hogy mindenki megtalálja a fürdőberuházásban azt a sikert, amit remél.

Meddig tart az elnöki megbízatás?

Kétévente választunk elnököt. De egy demokratikus szervezetben akár év közben is lehet tisztújítást tartani. De azt gondolom, hogy sikeres embert nem váltanak le. Éppen ezért hosszú távra tervezünk. Országos kapcsolatokkal szeretnénk rendelkezni, többek között a Magyar Turisztikai Ügynökséggel, a Magyar Nemzeti Gasztronómiai Szövetséggel. Szeretnénk egy munkaszervezetet, valamint hogy kialakuljon a városvezetéssel közös együttműködés mechanizmusa.

(A borítóképen: Szendrei Mihály)

Kapcsolódó cikk:

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában