Meglepő fordulat

2020.03.21. 14:00

Mi az: külföldön kitisztult, itt nem?

A közlekedési szokásokban történő változás nem várt hatással volt a levegőminőségre.

Bájer Máté

Forrás: Illusztráció/ÉM

„A légszennyező anyagok és üvegházhatású gázok légköri koncentrációjának jelentős csökkenését észlelték a világ bizonyos városai és régiói felett a koronavírus-járvány miatti intézkedések nyomán” – közölte csütörtökön az MTI. A BBC tudósítása szerint a Columbia Egyetem kutatóinak mérései alapján az elsősorban autókból származó szén-monoxid-kibocsátás tavalyhoz képest csaknem 50 százalékkal csökkent New Yorkban az utóbbi napokban. Más portálok arról cikkeztek, hogy a koronavírust követő intézkedések mentén Észak-Olaszország szmogtérképe is kivilágosodott. Velence csatornáiba visszatértek a hattyúk, a kikötőben még delfineket is láttak.

A híradások szerint tehát a felesleges gépkocsihasználat visszaszorításának jelentős környezeti hatása van. Ez persze főleg a metropoliszokra igaz, ahol jócskán csökkent a forgalomban résztvevő járművek száma. A Carbon Brief nevű brit honlapon korábban megjelent tanulmány szerint Kínában 25 százalékkal csökkent az energiafelhasználás és a szén-dioxid-kibocsátás február két hetében.

Emelkedő koncentráció

Mi történik mindeközben hazánkban? Vajon nálunk is nem várt pozitív következményei vannak – a vírus terjedésének visszaszorítása mellett – az intézkedéseknek? Az otthonról való munkavégzés miatt az energiafogyasztásunk valószínűleg megnő, viszont cserébe a munkahelyi áramhasználat csökken. Lelassul a gazdaság, ami a környezet számára felér egy vasárnappal. A légi forgalmat is korlátozzák, ami szintén plusz pontként jelentkezik környezeti oldalon. Mindezek ellenére a hazai szmogtérkép nem olyan eredményt mutat, amire a fentiek alapján számítani lehetne.

Az Országos Légszennyezettségi Mérőhálózat adatai alapján a főbb légszennyező anyagok koncentrációja hétfő óta folyamatosan emelkedik az ország különböző pontjain, több esetben pedig már megközelíti a szmogriadó tájékoztatási fokozatát. Mindezt úgy, hogy a kedvező időjárás miatt a fűtés nem lehet olyan súlyos tényezője a folyamatnak, mint a januári fagyok idején.

Tényleg megéri?

A legnagyobb probléma a személygépkocsi-forgalom. Sokan, akik félnek a tömegközlekedéstől, inkább autóba ülnek. Pedig az otthonmaradás minden szempontból jobb megoldás lenne, hiszen a kedvezőtlen levegő segíti a vírus terjedését. Egyrészről a légszennyező részecskék felületén megtapadnak, és ott még órákig fertőzőek maradnak, másrészről – mivel egy felső légúti fertőzésről beszélünk – a szmog tovább gyengíti a védekezőképességünket.

Tarr Katalin, a Levegő Munkacsoport Környezeti Tanácsadó Iroda vezetője közleményben kifejtette: „A levegőminőség romlásához minden bizonnyal hozzájárult a meteorológiai viszonyok alakulása is, de ez még inkább indokolja, hogy most, a koronavírus-járvány idején mindenki tegyen meg minden tőle telhetőt a légszennyezés csökkentésére.”

(A borítóképen: A levegőminőség nálunk nem javult)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában