Útfelújítás

2020.02.19. 20:00

Csatákat nyernek a kátyú-háborúban

Főleg a mellékúthálózat felújítása lesz fókuszban, köszönhetően a Magyar falu program forrásainak.

Forrás: Illusztráció

Fotó: Ádám János

A téli fagyok súlyosan megrongálják a közutakat. Az úthibákat általában tavasszal javítják, de mostanság is lehet találkozni kátyúzókkal.

– Társaságunkhoz a gyorsforgalmi utak (kivéve az M5-ös és M6-os), illetve a településeket összekötő fő- és mellékutak, valamint ezen utak településeken átvezető szakaszai tartoznak, ez országosan összesen 32 ezer kilométernyi állami kezelésű utat jelent. Ezenkívül minden más út, összesen 140 ezer kilométer a helyi önkormányzatokhoz tartozik – közölte Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője.

– A téli időszakban a burkolathibák könnyebben alakulhatnak ki, ugyanis a csapadék a burkolatba bejutva a fagyási-olvadási ciklusok hatására szétfeszítheti az aszfaltot, emiatt alakulnak ki burkolathibák. Ilyen jelenségek leginkább csapadékos, illetve változékonyabb, a jelenlegihez hasonló időjárás esetén fordulnak elő, főleg akkor, ha nagy hőmérséklet-különbségek alakulnak ki rövid időn belül (nappali pluszok, éjszakai mínuszok).

Télen a burkolathibák kijavítására korlátozottan van lehetőség.

– Egyrészt ilyenkor a melegaszfalt-keverő telepek zárva tartanak, és aszfaltmelegítők használatával sem lehet hosszabb távra elszállítani az aszfaltot, ami így bedolgozhatatlanná válna. Ezért csak ideiglenes, hidegaszfaltos javításokat tudunk végezni, ha száraz az időjárás, és a hőmérséklet nulla fok feletti. Ahol a javítási munkákat nem tudjuk elvégezni, ott táblázással hívjuk fel a közlekedők figyelmét a burkolathibákra. Útellenőri szolgálatunk folyamatosan járja a megyékben a kezelésünkbe tartozó állami közutakat, tőlük, illetve a társszervek és a közlekedők jelzései nyomán, valamint az utak úthálózati szerepe alapján ütemezzük be a munkákat a téli időszakban, és folyamatosan dolgozunk a burkolathibák javításán.

A tartósabb és hatékonyabb burkolatjavítási munkák elvégzésére tavasztól őszig van lehetőség, a teljes körű felújítások is ebben az időszakban készülnek el.

Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Hajdú-Bihar országos közúthálózatán 2019-ben a lokális és nagy felületű javítások során a repedések kiöntésére, keréknyomvályúk megszüntetésére, felületi bevonatok készítésére 15 752, 9202 és 4786 tonna aszfaltot használhattunk fel, megyénként

– közölte Pécsi Norbert Sándor.

– Az idén hasonló nagyságrendű javítási munkákat végezhetünk majd el a minden évben előre meghatározott költségvetési keretünkből. A 2020-as felújítások előkészítése jelenleg is tart, ugyanakkor az elmondható, hogy főleg a mellékúthálózat felújítása lesz fókuszban, köszönhetően a Magyar falu program forrásainak.

Szubjektív

A kátyú olyan lyuk, amiről tudjuk, hogy nélküle is kerek a világ. Ha sima lenne az összes aszfaltréteg, nem tudnának mit betömni, kitölteni, lefedni, ergo munka nélkül maradnának az úthibák korrigálói. Korántsem mindegy, hogy hideg vagy meleg a kátyúzási technológia, a bosszankodásnál viszont kapnak hideget-meleget, hiszen a toldozás-foldozás aligha számít végső megoldásnak.

Amennyiben a víz beszivárog a repedésekbe, eróziós folyamatot indít el. Jó hír a futóműnek, a keréknek, de legfőképpen az autótulajdonosnak, hogy kész a gyógyír: a szakszerűen megtisztított és feltöltött úthibát a helyreállítás legutolsó fázisában betakarják egy nagy matricához hasonlítható, speciális flexibilis anyaggal, ami méretre vágható.

Apró szépséghiba, hogy ezt az Egyesült Államokban fejlesztették ki, és mire az American Road Patch világszerte teret hódít, a mi „takaros” kátyúink addig nyújtózkodnak, ameddig a takarójuk ér.

Ladányi Tóth Lajos

Kapcsolódó cikkek:

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában