Komlóska

2019.07.22. 11:00

Kellemes túra a Pusztavárba

Komlóskai vártúra a pataki kisrefisekkel és a túrkeveiekkel.

Túrázók menet közben

A komlóskai Pusztavár-hegy tetején található a középkori nevén is ismert Solymos vár. A napokban a sárospataki Kisrefi és a túrkevei református iskola igazgatónőivel, tanáraival és diákjaival együtt, komlóskai vezetéssel tették meg a vártúrát, ami azt jelentette, hogy a csúcsig a közel 4 kilométeres túra során 250 métert másztak fölfelé – tudtuk meg Köteles Lászlótól, Komlóska polgármesterétől.

Csodálatos panoráma

– Aki egyszer feljut ide, örök élmény marad számára a fantasztikusan szép panoráma – mondja Köteles László. – Komlóskára érkezve a túra megkezdése előtt érdemes letölteni a „Komlóska tanösvény” alkalmazást, valamint a geogo.hu oldalon megtekinteni a várhoz vezető túra adatait is. Mi a kis fahídon át mentünk az állatsimogatóig. A buszmegállótól jobbra a patakon keresztül a drótkerítéshez érkezhetnek. A kerítést a vadak miatt építettük, mert sok kárt okoztak, ezért ha kinyitják a kapukat, ugyanúgy zárják is vissza őket, bármely úton is haladnak. Az állatsimogató mellett is van kerítés és villanypásztor is. Azokat is kiakaszthatják, de szintén kérjük visszaakasztani a kampókat. A simogató jobb oldala mellett vezet föl az ösvény a hegynek. Az első 100 méter igen meredek, de a szórt köves úttól már enyhébb lesz a part. A köves­úton is haladjunk át egyenesen tovább, itt már láthatóak a túrajelzések, a fehér alapon L betű, a Rákóczi-túra útvonal rom jelzése. Ez egyenesen a várba visz. Ezt az utat azoknak javasoljuk, akik a nehéz, sziklás terepet kihagynák, illetve akkor is ezt az utat javasoljuk, ha nedves a talaj, mert a sziklák csúszósak. A kövesúttól felfelé haladva 100 méterre a rét közepén választhatunk, hogy merre haladunk. Ha egyenesen, akkor a romjelzést követve a földúton a hegygerincre érünk, majd az út bevisz a várba. A rét közepén jobbra fordulva a fehér alapon piros T jelzést kövessük, ez a Komlóskai Természetvédelmi és Erdészeti „Telér” Tanösvény jele és útvonala. A fák között haladva hamarosan jobbra lefelé látunk egy kis rétet, erre haladjunk. Itt található a Rákóczi-forrás és a tanösvény 8. állomása. A forrás vize iható, tiszta. A kis réten, ha megpihentünk, a hatalmas bükkfák alatt induljunk el felfelé. Először a növendék­erdőbe érünk, majd nagy hagyásfa mellett haladunk el. Ez a szakasz is meredek. Kiérve a sűrű fiatalosból szép kilátás nyílik a falura. Kövessük tovább a T jelzést, és hamarosan a sziklás részekhez érünk. A 9. állomás, a törmeléklejtős erdő következik. Tovább haladva kicsit jobbra, majd az ösvény hegynek fordul a sziklatornyok felé.

Várfalak alatt

– Hamarosan a középkori várfalak alatt haladunk el. A falszakasz végén van a bejárat a várba, ahol jobbra haladva a déli toronyba jutunk. Ez a legszebb kilátópont az egész környéken. A körtoronytól délre egy másik megerősített falszakaszt találunk. A vár Komlóska felőli részén is van egy kör alakú torony. Ebben a toronyban informatikai eszközök vannak, mely az internetet biztosítja a komlóskaiaknak, és a napelemek, melyek az áramellátást biztosítják. Az izgalmasabb változata ennek a túrának az éjszakai túra, melyet csak vezetővel javaslunk a csoportoknak teljesíteni – tanácsolja Köteles László azoknak, akik szeretnék a vártúrát véghezvinni.