Helyi közélet

2015.09.16. 15:47

Döcögve halad a mentős projekt. Túl sok a matuzsálem

Miskolc - A három új mentőállomás már csak engedélyre vár. Autóból még jóval több kellene az európai színvonalhoz.

Miskolc - A három új mentőállomás már csak engedélyre vár. Autóból még jóval több kellene az európai színvonalhoz.

– A mentők feladatát mintegy tizedével növelte, hogy a sürgősségi betegellátó osztály átadása óta jószerivel minden miskolci és a város térségéhez tartozó beteget először oda kell szállítanunk, onnan pedig további ellátásra a Semmelweis kórház valamely telephelyére. Ezzel együtt sem romlott a 15 percen belüli kiérkezések aránya a megyében az eddigiekhez képest, az elmúlt egy évben, akárcsak az elmúlt pár évben átlagosan 75 százalék, amely jobb, mint az országos adat – tájékoztatta az Észak-Magyarországot dr. Breitenbach Géza, az OMSZ régióigazgatója. – Vészes nagy késések pedig nem szoktak lenni.

Dolgoznak rajta

Azt ő is megerősítette lapunknak, hogy az összehasonlítás a korábbi statisztikákkal azért is sántít, mert míg az informatikai irányítás előtt a kiérkezési időt a mentők attól a pillanattól kezdték számolni, amikor a segélyhívást a diszpécser feldolgozta és az adatokat is rögzítette, vagyis a beszélgetés befejeződött, az új számítógépes rendszerben az idő a hívás beérkezésének pillanatától számítódik, ami akár 2–5 perc eltérést is jelenthet.

– Ennek a feloldásán jelenleg is dolgoznak az informatikusok – mondta dr. Breitenbach Géza. Azt, hogy a projektben csúszások vannak, az igazgató ezúttal is megerősítette. A miniszterelnök által is kiemelt projektként kezelt új mentőállomások átadását tavaly augusztusra tervezték, de akkorra a megyénkbe tervezett három új állomás alapkövét sem tették le. A miskolci irányítóközpontban azt láttuk, hogy ugyan 15 komputerizált munkaállomást alakítottak ki, de tavasszal még csak a felét használták.

– A három új mentőállomás – Aggteleken, Krasznokvajdán és Sárospatakon – már kész, októberben biztosan megtörténik az átadás. A három, kétkocsis állomás 50–60 fős létszáma már felállt, ehhez 40-nél több embert mentő szakápolót, illetve gépkocsivezetőt vettek fel, az átadásig a közeli állomásokon teljesítenek szolgálatot. Az új állomások beindulásával tényleg eltűnnek a fehér foltok megyénk mentőtérképéről – ígérte.

A másik felvetésre az igazgató elmondta: a mentés­irányításban centralizáltak, ezzel számolva terveztek és alakítottak ki eleve több állomáshelyet a miskolci irányítócsoportban (ICS), Kazincbarcikáról többen átmentek oda. Most már a 104-en hívott mentésirányítás kizárólag Miskolcon működik. A korábbi, sátoraljaújhelyi betegszállítási irányítás megszűnt, az ő feladatukat a kazincbarcikai csoport vette át.

Keressük Svájcban!

Kevésbé rózsás a helyzet, ami a mentőflottát illeti: hiába adhatunk hírt arról, hogy újabb és újabb autókat állítanak be, megyénkben az arányuk még mindig csak 20–25 százalék.

– Azzal a módosítással is, hogy a kötelező leselejtezés idejét 13 évre növelték, évente 30–40 mentőt kell leállítanunk. A futó autók megfelelnek az előírásoknak, de a kötelező tartalék már mentésre aligha alkalmas. A normális országokban 5–6 év után már nem futnak a mentőkocsik – jegyezte meg az igazgató.

Ami a létszámot illeti, megtudtuk: éppen a határon vannak, de a mentőtisztek és az orvosok közül többeket már Svájcban, Németországban, Norvégiában kell keresni.


Megyei mentőállomások

Működők:

Edelény, Encs, Gönc, Hidvégardó, Izsófalva, Kazincbarcika, Mezőcsát, Mezőkövesd, Miskolc I., Miskolc II. (Repülőtér), Ózd, Putnok, Ricse, Sajószentpéter, Sátoraljaújhely, Szendrő, Szerencs, Szikszó, Tiszalúc, Tiszaújváros, Tokaj

Átadás előtt:

Aggtelek, Krasznokvajda, Sárospatak


Táblagépek raktárban

Többek között a mentők kiérkezési idejének rövidítését hivatottak szolgálni azok a – majd’ két éve raktárban „porosodó” – táblagépek, amelyekkel minden mentőt fölszerelnének, ám egyelőre csak a tartóik díszelegnek a gépkocsikba. Mint tudott: egy kis megyében, Nógrádban volt az első éles próba, de ott, kellő lefedettség híján nem járt sikerrel. Ismerve a megyénkbeli „lyukas foltokat”, felvetettük a régióigazgatónak, nem gondolja-e, hogy bevezetése esetén itt is hasonló kudarcra lehet számítani. Nem mondott ellent feltételezésünknek.


Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában