Helyi közélet

2013.10.17. 10:55

Kandó tér: a villamosnak jó lesz

Miskolc - Felújítják a Kandó teret. Hogyan illeszkedik ez a későbbi, nagyszabású tervekhez?

Miskolc - Felújítják a Kandó teret. Hogyan illeszkedik ez a későbbi, nagyszabású tervekhez?Elindult a közbeszerzési eljárás a Kandó tér átépítésére, adta hírül a napokban a miskolci önkormányzat. A beruházás részeként elvégeznék a vágányok és a váltók cseréjét, s ezzel a villamosok Tiszai pályaudvari végállomása is alkalmas lesz az új járművek fogadására. (Jelenleg – bár már kész a teljes villamospálya rekonstrukciója – ez a terület erre nem alkalmas.) A közleményből kiderül, hogy a Zöld Nyíl villamosprojekt részeként tervezik a beruházást, amelyre megkapták a közreműködő szervezet, a KIKSZ Zrt. engedélyét. Az engedélyre azért volt szükség, mert ez a beruházás eredetileg nem volt benne a projektben.

Miért nem?

Hogy miért nem szerepelt a Kandó Kálmán tér rekonstrukciója is a korábbi Zöld Nyíl tervek között? Ez már régóta vita tárgya a korábbi és a mostani városvezetés között. A mostaniak a korábbira mutogatnak, ők pedig magyarázzák a bizonyítványukat: szó sincs arról, hogy elfelejtkeztek volna róla, csak épp nem akarták megkockáztatni, hogy a rendezetlen tulajdonviszonyok miatt bukjon a teljes, 36 milliárdos pályázat.

A tér egy része ugyanis az önkormányzaté, de az új villamosvégállomás kialakításához olyan szomszédos ingatlanokra is szükség lett volna, amelyek már nem a városéi. Ezért találták ki annak idején, hogy a területet a belvárosi rehabilitáció (Integrált Városfejlesztési Stratégia, azaz IVS) második szakaszának részeként, később újítják fel.

Az más kérdés – és itt már a korábbi városvezetésnek van „mutogatni valója”, az IVS terveit keresztülhúzta vezetőváltáskor az új városvezetés.

Vannak tervek…

Ha IVS nincs is, terv azonban van a területre. Meglehetősen nagyszabású és a kormány által támogatott: a Kandó teret is érinti ugyanis az a beruházás, ami már jövőre elindulna. A Kandó térnek új szerep jutna: intermodális csomóponttá alakítanák át. (Lényege, hogy többféle közlekedési eszközt, -módot kombináló rendszer jönne itt létre, például a helyi-, a távolsági közlekedés, de a taxidroszt, a kerékpáros közlekedés, sőt a parkolók is egy helyen lennének elérhetők.) A tér fejlesztése csak kis része lenne a nagy egésznek, amelynek célja, hogy a Búza teret tehermentesítse a város. Már elkészültek az engedélyezési tervei a leendő „Y” hídnak, amely a Király úttól a József Attila útig venné át az M3-as szerepét. A részletekről lapunk korábban már beszámolt: az első ütem megvalósulása 2014-ben várható, a további építés – a források függvényében – 2018-ra prognosztizálható. A beruházásra kapott bruttó 5,65 milliárd forinthoz a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretében juthat majd hozzá a miskolci önkormányzat.

Befolyásolja?

A Kandó tér mostani fejlesztése kapcsán (az önkormányzati közlemény most azt is tudatta, hogy várhatóan november elején el is kezdődhet a beruházás) az ellenzék felvetette: mi lesz a nagyszabású tervekkel, ha most a Zöld Nyíl projekt részeként „nyúlnak hozzá” a Kandó térhez. Uniós beruházásról van szó, amin elkészülte után öt évig nem lehet változtatni. Akkor ez azt jelenti, hogy nagyjából 2020-ig szó sem lehet ott további fejlesztésekről?

Vagy – ezt már mi kérdezzük – a „csak” váltó és síncsere mindezt nem befolyásolja?

Szerettük volna megkérdezni a miskolci önkormányzatot, befolyásolja-e, s ha igen, mennyiben a mostani beruházás a későbbieket. Jó lett volna tudni, pontosan mire írták most ki a közbeszerzési eljárást (mi történik majd a Kandó téren), hogyan illeszkednek a mostani tervek a későbbiekhez, s mennyit szán a felújításra a város. Kérdéseinkre azonban lapzártánkig nem kaptunk választ.

ÉM-HM


A beruházás – 2014-ben

2014-ben a tervek szerint a Soltész Nagy Kálmán úttól az „Y” hídon keresztül Szirma, Martin-kertváros irányába a csatlakozó Kisfaludy Károly utcáig, valamint a Kandó tér felé haladva a MÁV-telep közepéig épül meg a kétszer kétsávos út, ideiglenes északi csatlakozással a Szinva hídon keresztül az Augusztus 20. utcáig, írta korábban lapunk.


Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában