Helyi közélet

2009.10.21. 07:00

Vonat helyett busszal

<p>Budapest, Miskolc - K&#233;t vonalon<br /> sz&#252;neteltetn&#233; a M&#193;V megy&#233;nkben a<br /> szem&#233;lyforgalmat j&#246;v&#337;re. Gyakoribb<br /> j&#225;ratok a nagyv&#225;rosok &#233;s a<br /> f&#337;v&#225;ros k&#246;z&#246;tt &#8211; az egyik<br /> oldalon. &#201;s a m&#225;sikon?</p>

A közlekedési miniszter a keddi

kormányszóvivői

tájékoztatón jelentette be, hogy

decembertől 33 vonalszakaszon,

körülbelül 1000 kilométeren

szünetelteti az

utasszállítást,

buszok kiváltásával. A

kormány terve az, hogy az idén 64

milliárd hiányt elszenvedő

MÁV csoport

működését nullszaldósra

javítja, a

szerkezetátalakítást 48

milliárdos hitelből finanszírozva.

Megyénket két

„relációban” érinti a

tervezet:

Szilvásvárad–Putnok,

illetve

Abaújszántó–Hidasnémeti

között szünetelne jövőre a

vasúti

személyszállítás. Az

elsőként említett

települések között eddig

egyáltalán nem volt

buszközlekedés, most naponta 2-2

járat indulna egyik helyről a

másikra, míg

Abaújszántó és

Hidasnémeti között az eddigi

napi 6 járat helyett 9 közlekedne. Az

önkormányzatokkal,

érdekképviseletekkel

történő egyeztetések

nyomán a tervezet még változhat,

amire egy bő hét áll

rendelkezésre. Befolyásoló

tényező lehet a Nemzeti

Közlekedési Hatóság

folyamatban lévő

közlekedésbiztonsági

vizsgálatának eredménye is.

„Ha a sínek

meglesznek még”

A Közlekedési

Hírközlés és Energiaügyi

Minisztérium honlapján

közzétette a jövő évi

országos és regionális

megrendelésű vasúti

közszolgáltatási menetrend

tervezetét. Az egyeztetés alatt

álló javaslat

véglegesítési határideje e

hónap vége. A tervezetben foglalt

változtatások

bevezetésével, mint

állítják, a vasútvonalakon,

elsősorban a vidéki nagyvárosok

és Budapest között több

járat indulhat, a korábbinál

nagyobb, kiszámítható

gyakorisággal: az

elővárosokból 20-30 perces,

távolabbról 1-2 órás

ütemben. Több viszonylaton 5-10 perccel

csökkenhet a menetidő az új

menetrendben.

Mi

célból?

A változtatásnál alapelv volt a

regionalizáció, a vasúti és

közúti közszolgáltatások

közötti indokolatlan

párhuzamosságok

megszüntetése, egy színvonalasabb

szolgáltatást nyújtó,

gazdaságosabb helyközi

közösségi közlekedési

rendszer kialakítása. Kiemelt

célként a jelenleg nemzetközi

összehasonlításban is alacsony

ülőhely-kihasználtság

javítását fogalmazták meg.

A nem

lévőt?

Szilvásvárad és

Putnok között eddig nem volt

autóbuszközlekedés, vagyis

itt nem beszélhetünk

kiküszöbölendő

párhuzamosságról –

reagált a közleményre

Tamás Barnabás,

Putnok polgármestere. További

kifogása, hogy a busz útvonala nem is

egyezik a vasútéval.

– Kíváncsi vagyok, miként

mennek be a buszok az érintett

kistelepülésekre egy nagyobb

hóesés után! A vonat még

csak-csak elment a hegyoldalon, s odáig valahogy

eljutottak az emberek. Én

végigjártam a

vasútvonalat, a kisebb

átjárók mellől a

korlátokat már mind ellopták. Most

majd a sínek következnek. E szakasz

mentén a volt királdi

bányaüzem területét

barnamezős területként tartjuk

nyilván, ha sínek sem lesznek,

végképp lemondhatunk a

befektetőkről. A lehetőséget,

hogy fogjanak össze az önkormányzatok,

s akár a turisztikai vonzerőre alapozva

vállalják a

személyszállítás

működtetésének

költségeit, komolytalan ötletnek

tartom. A tervezett jövő évi

elvonások mellett lassan az iskolánk, a

rendelőnk működése is

veszélybe kerül. Egyetlen bizodalmunk abban

van, hogy ez a lépés már a

kormány végső

vergődésének egyik

megnyilvánulása, s az új

kormánynak másféle

elképzelései lesznek a vasúttal,

miképp számos európai

országban. Feltéve persze, hogy a

sínek meglesznek még.

Forrás:

Észak-Magyarrország

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában