2009.10.21. 07:00
Vonat helyett busszal
<p>Budapest, Miskolc - Két vonalon<br /> szüneteltetné a MÁV megyénkben a<br /> személyforgalmat jövőre. Gyakoribb<br /> járatok a nagyvárosok és a<br /> főváros között – az egyik<br /> oldalon. És a másikon?</p>
A közlekedési miniszter a keddi
kormányszóvivői
tájékoztatón jelentette be, hogy
decembertől 33 vonalszakaszon,
körülbelül 1000 kilométeren
szünetelteti az
utasszállítást,
buszok kiváltásával. A
kormány terve az, hogy az idén 64
milliárd hiányt elszenvedő
MÁV csoport
működését nullszaldósra
javítja, a
szerkezetátalakítást 48
milliárdos hitelből finanszírozva.
Megyénket két
„relációban” érinti a
tervezet:
Szilvásvárad–Putnok,
illetve
Abaújszántó–Hidasnémeti
között szünetelne jövőre a
vasúti
személyszállítás. Az
elsőként említett
települések között eddig
egyáltalán nem volt
buszközlekedés, most naponta 2-2
járat indulna egyik helyről a
másikra, míg
Abaújszántó és
Hidasnémeti között az eddigi
napi 6 járat helyett 9 közlekedne. Az
önkormányzatokkal,
érdekképviseletekkel
történő egyeztetések
nyomán a tervezet még változhat,
amire egy bő hét áll
rendelkezésre. Befolyásoló
tényező lehet a Nemzeti
Közlekedési Hatóság
folyamatban lévő
közlekedésbiztonsági
vizsgálatának eredménye is.
„Ha a sínek
meglesznek még”
A Közlekedési
Hírközlés és Energiaügyi
Minisztérium honlapján
közzétette a jövő évi
országos és regionális
megrendelésű vasúti
közszolgáltatási menetrend
tervezetét. Az egyeztetés alatt
álló javaslat
véglegesítési határideje e
hónap vége. A tervezetben foglalt
változtatások
bevezetésével, mint
állítják, a vasútvonalakon,
elsősorban a vidéki nagyvárosok
és Budapest között több
járat indulhat, a korábbinál
nagyobb, kiszámítható
gyakorisággal: az
elővárosokból 20-30 perces,
távolabbról 1-2 órás
ütemben. Több viszonylaton 5-10 perccel
csökkenhet a menetidő az új
menetrendben.
Mi
célból?
A változtatásnál alapelv volt a
regionalizáció, a vasúti és
közúti közszolgáltatások
közötti indokolatlan
párhuzamosságok
megszüntetése, egy színvonalasabb
szolgáltatást nyújtó,
gazdaságosabb helyközi
közösségi közlekedési
rendszer kialakítása. Kiemelt
célként a jelenleg nemzetközi
összehasonlításban is alacsony
ülőhely-kihasználtság
javítását fogalmazták meg.
A nem
lévőt?
Szilvásvárad és
Putnok között eddig nem volt
autóbuszközlekedés, vagyis
itt nem beszélhetünk
kiküszöbölendő
párhuzamosságról –
reagált a közleményre
Tamás Barnabás,
Putnok polgármestere. További
kifogása, hogy a busz útvonala nem is
egyezik a vasútéval.
– Kíváncsi vagyok, miként
mennek be a buszok az érintett
kistelepülésekre egy nagyobb
hóesés után! A vonat még
csak-csak elment a hegyoldalon, s odáig valahogy
eljutottak az emberek. Én
végigjártam a
vasútvonalat, a kisebb
átjárók mellől a
korlátokat már mind ellopták. Most
majd a sínek következnek. E szakasz
mentén a volt királdi
bányaüzem területét
barnamezős területként tartjuk
nyilván, ha sínek sem lesznek,
végképp lemondhatunk a
befektetőkről. A lehetőséget,
hogy fogjanak össze az önkormányzatok,
s akár a turisztikai vonzerőre alapozva
vállalják a
személyszállítás
működtetésének
költségeit, komolytalan ötletnek
tartom. A tervezett jövő évi
elvonások mellett lassan az iskolánk, a
rendelőnk működése is
veszélybe kerül. Egyetlen bizodalmunk abban
van, hogy ez a lépés már a
kormány végső
vergődésének egyik
megnyilvánulása, s az új
kormánynak másféle
elképzelései lesznek a vasúttal,
miképp számos európai
országban. Feltéve persze, hogy a
sínek meglesznek még.
Forrás:
Észak-Magyarrország