Biztonság

2021.12.17. 07:00

Életekbe kerülhet, ha nem működik

Egyre több autó közlekedik Borsod útjain rossz világítással.

Horváth Imre

Fotó: Shutterstock

Mindennapossá vált Borsod útjain, hogy megfelelően működő világítás nélkül közlekednek járművek. Bárki tapasztalhatja, hogy folyamatosan jönnek szembe az utakon „félszemű autók”, amelyeknek nem működik valamely izzója. Felvetésünkre Domokos Tibor törzsőrmester, a megyei rendőr-főkapitányság Kommunikációs és Megelőzési Osztályának baleset-megelőzési referense megerősítette, hogy hasonló tapasztalatokkal rendelkeznek.

 

A probléma különösen aktuális annak kapcsán, hogy egy hónapon keresztül tartott, és december 10-én záródott a Látni és látszani kampány, amelyhez kapcsolódott egy megyei kampány, a Látszódj, hogy lássanak is. A Látni és látszani fókuszában a látási viszonyok álltak, működnek-e a világítóberendezések, a szélvédő nem repedt-e, az, aki használja a gépjárművet kellőképpen jól lát-e, viseli-e a szemüvegét.

 

Izzócsere szervizben

 

– Sokan nem szeretik viselni a szemüveget, mert az olcsóbb lencséken megtörik a fény, de az is észrevehető, hogy sokan szemorvoshoz sem mennek, pedig gond van a látásukkal. A legnagyobb probléma az izzókkal van, nem ellenőrzik, hogy működnek-e a lámpák, és sokaknál nem működik. Ki kell mondani, hogy van egy olyan réteg a megyében, amely erre nem fordít igényt – mondja a referens.

 

Az akció keretében az OMV-kutakon heti két alkalommal megvizsgálták az autókat, felhívták a figyelmet arra, amit cserélni kell, és a tapasztalatok szerint amit a helyszínen orvosolni lehet, azt megteszik a sofőrök. De vannak olyan járművek, amelyeknél ezt nem lehet megtenni. Minél fejlettebb a technológia, egyre bonyolultabbá válik az izzók cseréje, van, hogy a gépjármű teljes elejét le kell bontani ahhoz, hogy kicserélhessék. Ezt nem tudják elvégezni a gépjárművezetők, szervizbe kell vinni az autót.

 

– Azonban az is látszik, hogy torlódások vannak a szervizekben, időpontokra kell várni, és ilyenkor kérdés, hogy addig ne közlekedjen valaki a gépjárművével? Elsősorban figyelmeztetünk, elmondjuk, hogyan kell eljárni, megpróbálunk szervizeket javasolni, amik benne vannak a Látni és látszani kampányban. A szankció a legutolsó prevenciós eszköz. Ha felhívjuk a figyelmet, figyelmeztetünk és még mindig nem cseréli ki valaki az izzót, de nem is akarja, akkor szankció követi. Ami még mindig prevenciós, mert meg akarjuk előzni, hogy a rossz látási viszonyok miatt baleset legyen belőle – magyarázza Domokos Tibor.

 

A Látszódj, hogy lássanak kampány más jellegű, itt a műszaki állapotok kerülnek a középpontba. A Magyar Autóklubbal közösen egynapos rendezvényt tartottak a 37-es számú főúton. Az arnóti körforgalomhoz települtek ki és itt már vizsgálták azt is, hogy rendelkezik-e a jármű téli szélvédőmosóval, ellenőrizték a gumiabroncsok profilmélységét és azok állapotát.

 

Halogatják a cserét

 

– Az elmúlt időszakban a piaci árak nagyon megugrottak, és egy korábban 8 ezer forintba kerülő téli abroncs most a 20 ezer forintos árat is elérheti. Azt látjuk, hogy az autósok a cserét igyekeznek kijjebb tolni, havazáshoz kötik, nem a 7 fokhoz, pedig jól tudjuk, hogy ezen hőmérséklet alatt már erősen romlanak a nyári gumi tapadási feltételei. Szinén tapasztalat, hogy a gumiabroncsok jellemzően 7-8 évesek, noha öt év után már ildomos cserélni, hiszen függetlenül a profilmélységtől már elveszítik a tapadásukat. Ezt úgy lehet észrevenni, hogy csillogóssá válik a gumi felülete, mintha fényes lenne vagy le lenne fújva lakkal, ez azt jelenti, hogy merevvé vált a gumi, veszített a tapadásából. Nagyon sokan járnak 2 milliméter körüli profilmélységgel. Ugyan a jogszabály 1,6 millimétert ír elő, de gondoljunk bele, hogy egy nagyobb hóesésnél egy 2 milliméter körüli profil milyen gyorsan lesz tele hóval, ezért szoktuk a 3, de inkább a 4 millimétert javasolni – mondja a törzsőrmester.

 

Ha sérült a szélvédőnk, kérjünk segítséget, már lehetőség van arra, hogy szélvédőjavítást vegyünk igénybe, érdemes már az első kőfelverődéskor keletkező felületi repedésnél szakemberhez fordulni, mert ki tudják javítani. Ha ezt elmulasztjuk, akkor berepedhet az egész szélvédő, ami a látási viszonyokat rontja.

 

– Ha nem működik az egyik fényszóró elöl, akkor arra szoktak hivatkozni, hogy még így is jól látnak, azonban az úttest egyik oldalát nem látjuk jól, beszűkítjük a látási viszonyokat, ezzel korlátozva saját magunkat, viszont nem korlátozzuk a sebességünket. Ezek mind aktuális problémák ma, amelyeket, azt látjuk, hogy legtöbb esetben az állampolgárok a pénz hiánya miatt nem akarnak orvosolni. De ha gépjárművet vállalok, akkor meg kell tanulni, hogy vannak költségei is. Nem azért kell rendben tartani a járművünket, mert a jogszabályok előírják, hanem mert ezzel tudjuk védeni az emberi életet – magyarázza Domokos Tibor.

 

Látni és óvni

 

– Ha beülök egy kormány mögé, akkor kiteszem magam annak, hogy baleset érhet, hogy balesetet okozhatok, és hogy emberéletet vehetek el. A friss jogosítványos fiatalok különösen nem gondolnak ebbe bele, sokkal súlyosabb dolog egy járművet vezetni, mint azt gondolnák. A Látni és látszani kampány nevében benne van, hogy látlak téged, benne van az óvás, az odafigyelés, ha a látástól fosztom meg magam, akkor nem fogom látni őt, és így óvni sem – hívja fel a figyelmet a referens.

 

Probléma az is, hogy sokan a hiányosan működő lámpák ellensúlyozására a ködlámpát használják, ami ugyancsak nagy hiba. A KRESZ szabályozza a használat feltételeit: ködlámpát csak kifejezetten ködös, párás, olyan sűrű esős időben lehet használni, amikor a látási viszonyok minimálisra csökkennek.

 

– Nagyon sokan összetévesztik a menetfényt a ködlámpával. A menetfény a ködlámpa felett helyezkedik el, és csak elöl van, hátul nem. Így a hátránya, hogy ha csak menetfényt használ valaki, akkor hátulról nem látják. Vannak bizonyos autók, amelyeken van egy gomb, kapcsoló, amely egyszerre kapcsolja fel a rövid fénnyel a ködlámpát, sokan nem tudják, hogy ezt ki lehet kapcsolni. Ha nincs köd, a látási viszonyok tiszták, akkor vakít a ködlámpa, foltokat kezdek el látni, és korlátozódik a látás. A hátsó ködlámpa használata amellett, hogy – az elsőhöz hasonlóan – kifejezetten szabályellenes, ha nincs sűrű köd, még sokkal zavaróbb. Lakott területen belül, ahol kisebb a távolság az autók között, még köd mellett is sérti az ember szemét, látását. Szankcionálható és szankcionálják is a kollégák, de a sofőrnek kellene ráéreznie arra, hogy ha az én szemembe világítana egy ilyen lámpa, az milyen veszélyt jelentene rám. Ha elvakítom a szembejövőt, elveszítheti az uralmát a gépjármű felett, és ilyenkor szinte mindig balra húzódnak az autósok, így saját magamat keverhetem bajba – tette hozzá Domokos Tibor.

 

(A borítóképen: Sokszor jelent gondot, hogy csak szervizben tudják kicserélni az izzókat)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában