2023.01.31. 07:00
Az ürgék is elmenekültek a miskolci reptérről
Már az engedélyeztetés szakaszában van a tavaly tavasszal megszüntetett repülőtér helyére épülő logisztikai bázis.
Már a régészeti feltárások is végetértek a volt repülőtér helyén
Fotó: Szaniszló Bálint
A miskolci városi közgyűlés korábbi döntése nyomán a volt miskolci repülőtér területének tulajdonosa, a Miskolc Holding Zrt. tavaly tavasszal mondta fel a szerződést a repteret évtizedeken át működtető Borsod Megyei Repülő Klubbal, azaz a telek megszűnt repültér lenni. Ugyancsak a közgyűlés kiemelt fejlesztési teretté nyilvánította helyet azzal a szándékkel, hogy „a szomszédos Mechatronikai Ipari Park bővítési területét szeretné kialakítani és lehetőséget biztosítani kereskedelmi-szolgáltató gazdasági zóna kialakítására”. Az indokok így hangzottak:
A Mechatronikai Ipari Park területének növelésével olyan üzemek letelepedését akarják elősegíteni, amelyek kereskedelmi-szolgáltató tevékenységet folytatnak. Ez a szándék összhangban van a város hosszú távú fejlesztési céljaival, valamint igazodik a valós piaci helyzethez.
A terület elhelyezkedése kedvező, hiszen az M30-as autópálya, illetve a 26-os főközlekedési út is könnyedén elérhető a mellette elvezető miskolci elkerülőúton. Az sem elvetendő, hogy mellette halad el a Miskolc-Bánréve vasútvonal, amely bővíti a logisztikai lehetőségeket.
Csarnok és kiegészítők
Már az is minden kétséget kizáróan kiderült, hogy a volt repülőtéren a Robert Bosh Powetool Kft. akar logisztikai bázist megépíteni. A Bosch számára a közelben lévő gyártóbázisa működésének optimalizálása miatt van szüksége a területre. Az előzetes tervek szerint mintegy 236 ezer négyzetméternyi területtel számolnak, amelyen közel 100 ezer négyzetmétert akarnak beépíteni. A tervezett épület fő funkciója a gyártóüzemek logisztikai kiszolgálása. Csarnokról, csarnokokról van tehát szó, amelyben nyersanyagokat és késztermékeket tárolnak, illetve csomagolnak, szállításra készítenek elő. Gyártási technológiát tehát nem telepítenének a csarnokba. Mellékelt képünkön a piros vonallal határolt terület – a korábbi repülőtér – a logisztikai bázis helye.
A logisztikai csarnokhoz iroda és szociális épület csatlakozik még majd és kialakítanak összesen 391 személyautó és 41 teherautó befogadására alkalmas felszíni parkolóterületet.
Hová tűntek az ürgék?
A napokban látott napvilágot, hogy a Robert Bosch Powertool Kft. kérelmére, a volt repülőtérre tervezett logisztikai csarnok építése kapcsán a területi környezetvédelmi hatóság (a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Kormányhivatal Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Főosztály) az előzetes vizsgálati eljárást lezárta és megállapította, hogy egyrészt az előzetes vizsgálati dokumentációban foglaltak megvalósításához környezeti hatásvizsgálat lefolytatása nem szükséges. A határozat teljes szövege – előzetes egyeztetést követően - február 24-ig megtekinthető a kormányhivatalban.
A volt repülőtéren, valamint közvetlen környezetében korábban jelentős számú ürgepopuláció volt megtalálható. Az ürge védett állat, és ez a tény jelentősen befolyásolhatja a beruházást.
A hatóság megkereste a területileg illetékes Bükki Nemzeti Parkot (BNP), amely állásfoglalásában megállapította, hogy a terület a 2022‐es felmérésének eredményei alapján ürgementesnek tekinthető, a tervezett beruházás tehát nem ütközik akadályba. Az nem derült ki, hogy az ürgék miért tűntek el a volt repülőtérről.
A volt miskolci repülőtér 2022 decemberében:
A volt miskolci repülőtér napjainkban (12.11.)
Fotók: Szaniszló Bálint