2021.02.23. 14:30
Hidegben problémás a dízel
Oda kell figyelni az izzítógyertyákra, az akkumulátorra és az üzemanyagra, akkor nincs gond.
Forrás: MW
Örök vita tárgya, hogy a dízel üzemű autók hátrányban vannak-e benzines társaikhoz képest a téli nagy hidegekben, ahogy az is, hogy miként kell egy hideg éjszaka után indítani az autót. A szakemberek szerint összességében elmondható, hogy míg húsz évvel ezelőtt az autók és az üzemanyagok is más minőséget képviseltek, így gondot okozhatott a gázolaj merevedése vagy a hidegindítás, addig ma már ez nem olyan dolog, amin komolyan agyalni kellene egy hideg reggelen az autó mellett.
Az izzítógyertya segít
Az autodoc.hu szakértő cikke szerint a dízelmotorok működési elve az üzemanyag öngyulladásán alapul. A motorba bejutó levegő addig kerül összenyomásra, amíg a hőmérséklete el nem éri a 700-900 Celsiust, ami a befecskendezett üzemanyag meggyújtásához szükséges. Ugyanakkor, hideg időben a levegő összenyomásával lehetetlen elérni ezt a hőmérsékletet. Ezért a motorban izzítógyertyákat használnak, hogy gyorsan a kívánt értékre melegítsék az égéstérben lévő levegő hőmérsékletét. Még egy izzítógyertya hibás működése is a motor indításának problémáját okozhatja, így ezeket a tél beállta előtt ellenőrizni szükséges.
A benzinmotorok a dízelmotorokhoz képest kevésbé függenek a környezeti hőmérséklettől, mivel ezekben a motorokban az üzemanyagot a gyújtógyertyák szikrái gyújtják be. Mindazonáltal -24 Celsius alatti hőmérsékleten a benzin nem párolog, ezért a homogénebb levegő-üzemanyag keverék létrehozásához a benzinmotoros autókban is használhatnak előfűtést.
A levegő bizonyos fokra való összenyomásához egészen nagyfokú akkumulátortöltöttség szükséges. Az akkumulátor energiatároló kapacitása nagyban függ a környezeti hőmérséklettől. -20 Celsiuson a felére csökken, és -30-nál a 20 százaléka a kezdeti értéknek. Ezért az elhasználódott vagy nem megfelelő kapacitással rendelkező akkumulátor nem tudja elindítani az önindítót.
Az üzemanyag összetétele meghatározza annak párolgását és viszkozitását, így a hideg évszakban téli üzemanyagot kell használni, ez a benzin- és dízelmotorokra is vonatkozik. A téli besorolású benzin alacsony forráspontú szénhidrogéneket tartalmaz, ami hozzájárul a hatékonyabb üzemanyag-levegő keverék formálódáshoz és az alacsony hőmérsékleten való teljes elégéshez.
A téli dízel üzemanyag nem hajlamos a kristályosodásra, hidegben is megtartja nagyfokú folyékonyságát. A dízel üzemanyag sűrűsödési hőmérséklete speciális adalékanyagokkal csökkenthető, melyek a vizet is eltávolítják az üzemanyagból.
(A borítóképen: Az izzítógyertya a dízelmotorok lelke)