2011.08.30. 08:59
Autósiskolák: Mit kap a pénzéért a tanuló?
Debrecen - Az autósiskolák vezetői pontosan tudják, mi a gond, mégsem kérdezi meg erről őket senki.
Debrecen - Az autósiskolák vezetői pontosan tudják, mi a gond, mégsem kérdezi meg erről őket senki.
Elavult a gépjárművezető-képzés rendszere, a tanulók kevés gyakorlati órát kapnak, a tanfolyamok nem készítik fel őket a valós forgalmi helyzetekre, ezért a kormány szeptembertől változtatna a tanfolyamok, a vizsgák szabályain, az oktatóknak pedig évente szakmai vizsgát kellene tenni.
Állva vezetnek
Debrecenben nem találtunk olyan iskolavezetőt, aki hallott volna már a közelgő változásokról, ugyanakkor valamennyien érzékelik a gondokat; csakhogy őket erről nem kérdezte senki.
- A gyakorlati órák számát a mai 30-ról 50 órára kellene emelni, és le is vezettetni ahhoz, hogy ne legyen ennyi baleset. Ma ugyanis gyakran látni álló autóban folyó oktatást; ötven perc helyett 25-30 percet vezet a tanuló a forgalomban, a fennmaradó időben pedig átbeszélik a történteket - utalt napjaink tipikus jelenségére Czuprik András iskolavezető. Maga is úgy gondolja, hogy a jelenlegi költségek mellett egy B-kategóriás jogosítványnak 150-160 ezer forintba kellene kerülni, ehhez képest egyesek 75-80 ezer forintos tanfolyamokat hirdetnek meg.
- A válság miatt mindenki igyekszik minél olcsóbban dolgozni, de ez egy szint alatt már óhatatlanul a szakmaiság rovására megy - jelentette ki a szakember.
Szakértők figyelmeztetnek, hogy óriási különbség van az autósiskolák között, és a választásnál nem is feltétlenül az árnak kellene a legfontosabb szempontnak lenni. Erre bizonyság a 22 éves Katalin esete, aki úgy szerzett úrvezetői jogosítványt, hogy például a hátramenetben történő parkolást meg se mutatták neki. Mint mondta: az volt a szerencsém, hogy a vizsgabiztos nem kért efféle "bűvészmutatványt" tőlem...
Hatósági ár kellene
Cseresnyés László, a Berton Autósiskola vezetője azért nem szimpatizál például a távoktatás bevezetésével, mert az oktató személyes példamutatása így még kevéssé érvényesülhet.
- Az már önmagában abszurd helyzetet teremt, hogy Budapest után Hajdú-Biharban működik a legtöbb képzőszerv, így öldöklő harc folyik minden egyes tanulóért.
Szerintem egyfajta hatósági ár bevezetése sokat javíthatna a helyzeten, hiszen akkor az autós iskolák abban versenghetnének, hogy ugyanannyi pénzből ki tud színvonalasabb szolgáltatást nyújtani - utalt a szerinte járható útra az iskolavezető.
Koroknai Imre szerint egyre több tehetséges "bűvész" tűnik fel a képzőszervek között; szerinte ugyanis ahhoz, hogy valaki ma a 2007-2008-as árakon dolgozzon, legalábbis varázslónak kell lennie.
"A válság nagy úr, de azért az mégis durva, hogy egyes iskolák 1300-1500 forintos gyakorlati óradíjat fizetnek az oktatóknak. Ez legfeljebb a járműfenntartásra elég, de jövedelmet nem tartalmaz. Sokan mégis megalkudnak, mert kényszerhelyzetben vannak; például azért, mert az autójuk hitelét fizetni kell - fogalmazott.
HBN-PA
Debrecen - Az autósiskolák vezetői abban egyetértenek, hogy balkáni állapotok uralkodnak a képzésben.