Helyi közélet

2012.06.10. 09:09

Kodály országa másnap meghalt

Miskolc - "Halott az opera?". Ezzel címmel rendeztek szombaton kerekasztal beszélgetést az opera jelenéről és jövőjéről Miskolcon.

Miskolc - "Halott az opera?". Ezzel címmel rendeztek szombaton kerekasztal beszélgetést az opera jelenéről és jövőjéről Miskolcon.Szűkül-e az opera közönsége? Igen. Kell-e ez ellen tenni? Igen! De tömegesítés nélkül nem fog működni - adta meg a vita alaphangját Kesselyák Gergely, a Miskolci Operafesztivál igazgatója. - Az nem megy, hogy ötszázan vannak a színpadon, huszonhárman pedig nézik... A zene iránti igény nem csökkent, azonban felmerül: kiszolgálni, vagy tanítani kell a közönséget? Viszont lehet úgy tanítani, hogy közben szórakoztatok.

Kesselyák Gergely elárulta azt is, hogy megfogalmazásra kerül egy hatpontos felhívás a "világ zeneszerzőinek". Ezután Horváth Ádám magánénekes osztotta meg gondolatait. A Magyar Állami Operaház volt miniszteri biztosa szerint a gazdasági válság miatt a kultúra is nehéz helyzetbe került. Szerinte nincs válságban az opera, de a műfaj nimbusza nem ragyog olyan fényesen, mint korábban. Egyfajta megoldásként arról beszélt, hogy már gyermekkorban meg kellene mutatni ezt a műfajt az egészen kicsi korosztálynak is, azaz sok múlhat a nevelésen. Ugyanakkor nem tenne egyenlőségjelet a musical és az opera közé, de tapasztalatai szerint a rendezés is sarkalatos pont. "Ki mit tesz az opera túléléséért? Jó kérdés..." - adta tovább a mikrofont.

Szinetár graffitije

- Nemrégiben bent voltam az Operában és egy graffiti jutott eszembe - mindezt már Szinetár Miklós rendező, a Magyar Állami Operaház volt főigazgatója osztotta meg a közönséggel. - A graffiti a következőképpen szól: "Isten halott. (Nietzsche). Nietzsche halott. (Isten). Az operát nem tartom halottnak. Azt gondolom, hogy nem az opera, hanem a musical van leszállóágban. Az opera kulináris műfaj; örömet kell okoznia!

A rendező hozzátette, hogy nem lehet más útja az érdekelteknek, mint előretekinteni, mert "az opera él és élni fog, ugyanis túl régen működik ahhoz, hogy meghaljon".

Kesselyák Gergely  zeneszerző, egyetemi tanár azzal a felvetéssel értett egyet, mely szerint sok múlik az oktatáson.

- Kodály országa a zeneszerző halálának másnapján máris pusztulni kezdett... - vázolt szomorú képet a művész, aki a 20. századi zene és a zenei nyelv kapcsán azzal zárta gondolatat, hogy partizánnak érezte magát, amikor vette a bátorságot és megírt egy walzert.

Mitikus műfajt találni

Zeneszerző kollégája, Fekete Gyula annak örült, hogy manapság már sokkal nagyobb az átjárás a műfajok között és mindenféle zeneműnek meg van a közönsége. De...

- Félő, hogy felnő egy generáció, amelyet abszolút nem érdekel az opera - fogalmazott. - Ráadásul a lemezipar csődjével nem lehet valakiből mesterségesen sztárt, úgymond nevet csinálni.

Kerényi Miklós Gábor rendező, a Budapesti Operettszínház főigazgatója arról mesélt, hogy sajnos már két szegedi szabadtéri előadást is alig lehet manapság megtölteni. Egy-egy világsztárra ugyan kíváncsi a közönség, de mint mondta: "leszállóágban van az opera."

- A legizgalmasabb dolog a 21. században az átjárás. Meg kell találni a módját, hogy az emberek bejöjjenek hozzánk operát nézni - tette hozzá. - Hogy nem hasonlít egymásra az opera és a musical? Ezzel vitatkoznék. Mind a két műfaj mélyén mítoszok vannak, ezért egy ilyen típusú mitikus műfajt kell kitalálnunk. Legyünk bátrak, ám tiszteljük a régi szerzőket. De hangsúlyozom; fel kell keltenünk az emberek érdeklődését a műfaj iránt. Ha nem így lesz, akkor nem lesz miről beszélnünk...

AZ ELŐADÓK

Fekete Gyula - zeneszerző

Horváth Ádám - magánénekes, a Magyar Állami Operaház volt miniszteri biztosa

Kerényi Miklós Gábor - rendező, a Budapesti Operettszínház főigazgatója

Kesselyák Gergelynek, a Miskolci Operafesztivál igazgatójának

Szinetár Miklós - rendező, a Magyar Állami Operaház volt főigazgatója

Vajda János - zeneszerző, egyetemi tanár

VITAINDÍTÓ FELVETÉSEK

- A XXI. századi kortárs népopera

- „Halott az opera” – Kesselyák Gergelynek, a Miskolci Operafesztivál igazgatójának félreértelmezett kijelentésének visszhangja a magyar sajtóban

- A musical a század operája?

- Lehet-e olyan népszerű az opera, mint a musical?

- Rendezői operajátszás – vonzza, vagy elriasztja a fiatalokat?

- Ki mit tesz az opera túléléséért?

(ÉM-JLI)

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában