tárgyalás

2019.09.11. 20:00

A vezetőt is meghallgatták a busztragédia perében

A gyanúsított védelme úgy gondolja, a buszvezető is hibázott, a műszaki szakértő szerint célszerű volt a reflex-szerű kormánymozdulat.

Tóth Balázs

Meghallgatták a busz vezetőjét

Fotó: Tóth Balázs

Megtartotta az első tárgyalást a Mezőkövesdi Járásbíróság az M3-as autópálya mezőkeresztesi szakaszánál 2016 decemberében történt buszbaleset ügyében. Az ügyészség halálos tömegszerencsétlenséget eredményező közúti baleset gondatlan okozásának vétsége miatt emelt vádat egy miskolci nő ellen. A tárgyaláson meghallgatták a buszt vezető férfit, egy műszaki szakértőt, illetve tanúkat, a buszon utazókat.

A tárgyaláson a buszvezetővel felidéztették az utazás napját. Hajnalban indultak Debrecenből, Hajdúböszörményben vettek föl utasokat, majd útba ejtették Miskolcot, s Budapesten vették föl a másik buszvezetőt, illetve az idegenvezetőt. Bár eredetileg úgy tervezte, ő nem utazik ki Bécsbe, hanem visszafelé Budapesttől vezeti újra a különbuszt, mégis kiment az osztrák fővárosba, út közben pedig pihent. A busz vezetését Budapesten vette vissza társától, még megálltak a Szilas pihenőhelyen, s tempomattal, százas tempóval tartottak hazafelé.

Nem volt jég

Visszaemlékezése szerint hűvös, de száraz idő volt, nem látott jegesedésre utaló jelet az úton a baleset helyszínén sem. A forgalom az autópályának szombat estének megfelelő volt, a baleset előtt előtte éppen nem ment senki. A visszapillantóban látta az előző Opelt, ő pedig lekapcsolta a távolsági fényszórót. A balesetben érintett személyautó megelőzte, de furcsán tért vissza a külső sávba, előtte legfeljebb 30 méteren belüli távolságban. Ekkor ő lábbal lassított és balra kormányzott, hogy elkerülje a kocsit, amely eközben a szalagkorlátnak ütközött, majd onnan visszacsapódva eltalálta a buszt. A busz felével haladt át a sávokat elválasztó vonalon, amikor erős ütést érzett jobb oldalról, balra lendült az autóbusz, ezért ő reflex-szerűen jobbra kormányzott. A busz eleje nem is ütközött a szalagkorlátnak, csak a hátulja, instabillá vált a jármű és felborult.

Kérdésekre válaszolva elmondta, nem érezte, hogy csúszós lenne az aszfalt, később sem, amikor kiszálltak a felborult autóbuszból. Mivel a busz nagy tömegű, másképp viselkedik, mint egy személyautó, de az út sem fénylett, mert akkor lassabban haladt volna. Sószórót nem látott az úton, az út fölötti kijelzőkön is legfeljebb a követési távolság betartására vonatkozó figyelemfelhívást látott. Azt mondta, a biztonsági öv használatára a protokoll szerint az utazás kezdetén felhívta az utasok figyelmét. Dr. Nikházy László, a vádlott ügyvédje azt kérdezte, nem érezte-e túlzásnak, hogy nyolcvan utassal a fedélzeten százas tempóval megy? A sofőr elmondta, nem, mert az útviszonyok megfelelőek voltak. Az ügyvéd az iránt is érdeklődött, ha már csak negyvennel ment, miért nem hagyta kifutni a járművet, nem erre tanítják a sofőröket? A buszvezető szerint a gondolkodásra nem volt idő, azon kívül, fel kell tenni a kérdést, mi lett volna, ha a szalagkorlát végighúzza a busznak azt az oldalát, amelyen a tank is van, amely akár ki is gyulladhatott volna?

Meghallgatták Pomázi Norbert, igazságügyi gépjármű-közlekedési műszaki szakértő szerint a buszvezető annyit tehetett, hogy balra kormányzott, arra nem számított, hogy ennyire visszacsapódik az autó, amely nagy ütést okozott. Mint mondta, a helyszín elég nyomhiányos volt, így a baleset mechanizmusát teljes pontossággal nem lehetett megállapítani, de arra elég volt, hogy rekonstruálni lehetett, mi történt. Az adatok szerint a busz a személyautó ütése nélkül nem ment volna neki a szalagkorlátnak. Ugyanakkor azt nem tudni, hogy a vezető kormánymozdulata mekkora volt. Kiemelte, jobbra kormányzás nélkül az autóbusz átszakíthatta volna az útpályákat elválasztó korlátokat és a szembe jövő sávban állhatott volna meg. A hátsó kerék teljesen letaposta a korlátot, az oszlopokkal együtt. Fölelevenített egy korábbi kérdést, hogy az egyes sávok burkolata lehet-e eltérően csúszós. Szerinte a jobban járt sáv máshogyan olvad és szárad is.

Kigyulladhatott volna

Dr. Nikházy László, a vádlott ügyvédje az Opel és a busz közötti tömegkülönbségre hívta föl a figyelmet, az egyik 1,34 tonna, a másik 26 tonna volt. Idézett a szakértői véleményből is, amely egy ponton azt írja, az Opel ütközött a busznak, egy másik ponton pedig, hogy a személyautó 105–110-zel ütközött a korlátnak, majd a busz 85–90-nel a 70–80-nal sodródó kocsinak. Őszerinte utóbbi a helytálló, hogy a busz ment az autónak. Azt is kiemelte, hogy a tachográf szerint az autóbusz 19 másodperc alatt lassult százas tempóról nullára.

A tárgyaláson meghallgatták az egyik elöl, fent ülő utast is, aki azt mondta, azt félálomban azt látta, előzött a személyautó, de nem szokványosan, majd egy erős ütésre riadt föl, ami balra térítette el a buszt. A járművük elkezdett csúszni, billent kettőt, majd felborult. Minimális ködöt érzékelt, az autó lámpáinak állását nem tudta fölidézni. Szerinte a busz sebességére nem volt panasz, hogy túl gyors lett volna. Fölidézte, nem figyelmeztették az utasokat az öv használatára, az övét egyébként be sem lehetett csatolni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában