Egyetemi vizsgaidőszak

2020.05.21. 14:00

Otthonukba engedik az oktatót

Emlékezetes vizsgaidőszak kezdődött a felsőoktatásban.

Bájer Máté

Forrás: Illusztráció/ÉM

Az egyetemek életében különös időszak vette kezdetét: elindultak az online vizsgák, amelyek során a hallgatók rendhagyó keretek között számolhatnak be tudásukról. A vélemények és a tapasztalatok megoszlanak. Az oktató és a hallgató számára is eltérő kihívást jelent egy-egy vizsga.

Technikai kérdések

– Ebben a félévben csak elő­adásaim voltak – mesélte dr. Tózsa Rigó Attila, a Miskolci Egyetem Bölcsészettudományi Karának oktatója. – Minden órám időpontjában e-mailben küldtem a csoportoknak az előadásaim témáját, csatolva a pdf-ben és Power Pointban kidolgozott előadásanyagokat, szakirodalmat. Tekintettel az elmúlt időszakra, online videókonferencia keretében tartottam egy összefoglaló előadást videóbeszélgetés formájában.

Dr. Tózsa Rigó Attila szerint a megfelelő program kiválasztása komoly utánajárást igényelt.

– Voltak már korábbi tapasztalataim e-vizsgáztatásban: a távoktatási időszak első felében a levelezős hallgatókkal már teszteltem a rendelkezésre álló lehetőségeket. Tanácsot kértem közép- és felsőfokú oktatásban, valamint versenyszférában dolgozó kollégáktól is. Szerintük a vizsgáztatáshoz a legjobb alkalmazás a GoTo­Meeting, csak hát az alapból fizetős. Skype-on és Messengeren gyakran ingadozó, nem megfelelő a kapcsolat minősége, így ezeket elvetettem. Végül a Zoom mellett döntöttem, mert ott a létszám nincs korlátozva.

Stresszfaktor

– Ha online vizsgázol, a terem előtt való idegölő várakozás hiánya, valamint a tény, hogy kilométerek vannak a vizsgázó és a vizsgáztató között, jelentősen csökkentik a stresszt – véli Molnár Balázs másodéves hallgató. – Nem is beszélve arról, hogy a kicsit csintalanabbak számára mindez lehetőséget ad a jegyzetek vizsga közbeni átnézésére. A valóságban azonban – akár online órákról, vagy vizsgákról legyen szó – a technikai problémák elkerülhetetlenek, így végső soron jóval stresszesebb az egész.

Mások szerint nincs az a vizsgadrukk, mint a személyes számonkérés során.

Ez így szerintem kellemesebb – fogalmazta meg röviden tapasztalatait Ignácz Nóra, a Gépészmérnöki és Informatikai Kar harmad­éves hallgatója, majd hozzá­fűzte, hogy a felkészülés nála ugyanúgy zajlott, mint máskor. – Ott az éves anyag online, plusz a tételsor, amit magadnak kell kidolgozni, és megtanulni. Szerintem most is attól függ a vizsga szigorúsága, mint általában: ha a tanár úgy gondolja, hogy az ő tárgya nagyon fontos, akkor a vizsgát is nagyon nehézre csinálja. Mindenesetre szerintem nem akkora a vizsgadrukk, mint élőben. A ­Skype-on tartott szóbeli viszont érdekes. Elég furcsa, hogy úgymond beengeded a tanárt az otthonodba.

Oktatónként eltérő elvárásokkal és követelményekkel találkoznak a hallgatók. A félév végi zárthelyi dolgozatok egyfajta főpróbái voltak a vizsgaidőszaknak.

– Az egyik tantárgyamból vizsga helyett 8–10 oldalas esszét kellett írnunk, egy másik vizsga pedig ­Skype-on keresztül történik majd – mondta el Gaál Anna első évfolyamos hallgató. – A zh-kat a karantén idején Google Class­roomon keresztül csináltuk. A Word-dokumentumos zh-k szinte ugyanolyan élményt nyújtottak, mint eddig is, csak most otthon, számítógépen keresztül teszteltek minket. Az űrlapos megoldás, amit a Google Classroom segítségével lehetett készíteni, már más volt. A gép javította ki a zh-kat, viszont pont ezért még nem volt tökéletes, hiszen ha csak egy kicsit is máshogy írta az ember, mint ahogyan a javítókulcsban meg volt adva, már hibának érzékelte a program. Kíváncsian várom, hogy ezeket a dolgokat hogyan valósítják meg a vizsgák során – összegezte érdeklődésünkre.

(A borítóképen: Van, aki szerint könnyebb, van, aki szerint stresszesebb az online vizsga)

 

Kapcsolódó cikkek:

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában