Hajdú-Bihar

2011.06.24. 09:53

Nézőpont: Villamossal szerte a városba

<p><em>Szeretek villamoson utazni. Tudom, ezzel nagyon sokan vannak így. </em><strong>Kovács Zsolt jegyzete</strong></p>

Nekem valahogy biztonságot ad a sínpálya; ott csak a villamos közlekedhet, és ha egyszer-egyszer előzés vagy bármilyen forgalmi ok miatt odatéved más jármű, amilyen gyorsan csak tud, húz el a döcögős sínpályáról. A biztonság mellett a közlekedési forma sajátos bája, nyugalma is szimpatikus nekem.

Lassan gyorsít, komótosan halad, türelmesen várakozik, a rohanó élettempót a maga módján fékezi. Útközben pedig a sajátos nyelvén beszélget utasaival – ahogyan az emberek hangja különbözik, úgy a villamosoké is. Berregés, a szignál, a zakatolás, a visítás, mindegyiknél más és más. Mondhatni, élet az életben a villamosozás.

Éppen ezért örülök annak, hogy újabb villamosvonala lesz Debrecennek. A megvalósítása, vagy legalábbis annak egy része körül kialakult huzavona azonban szöges ellentétben áll a villamosozás nyugalmával. Amíg a tervezés évei zajlottak, minden a legnagyobb rendben ment.

Szakemberek felmértek és kimutattak a közlekedési szokásokat illetően, aztán kalkuláltak a legjobb kihasználtságról, végül megszületett a döntés: a kettes villamos a Dózsa György utcán jut el a Doberdó utcai hurokhoz. Szerették volna hallani a lakosság véleményét is, ám a témában szervezett fórumokat leginkább érdektelenség lengte be. Talán túlságosan utópisztikusnak tűnt a terv, vagy ahhoz szoktak a debreceniek, hogy itt csak terveznek? Mindenesetre a lakosság kritikus része csak akkor kezdett mozgolódni és hangoskodni, amikor a város a pályaépítésre és a járműbeszerzésre már beadta a támogatást igénylő pályázatot.

Innen azonban már nem volt visszaút! Vagy a tervben szereplő nyomvonal épül meg, vagy nem lesz kettes villamos. A pályaépítés ezekben a napokban kezdődik, ám azt, hogy milyen járművek közlekednek majd a sínpáron, még most sem lehet tudni. Merthogy a közbeszerzési döntőbizottság eddig minden alkalommal helyt adott a pályázat vesztesei kifogásainak. Persze, érthető a vesztesek magatartása, hiszen élni kell minden törvényes eszközzel azért, hogy a maga javára fordítsa a tendert. Most éppen hat beadvány verseng egy végtelenségig leegyszerűsített pályázaton. Innentől kezdve csak bízhatunk, hogy ezúttal szerződést köthet a város a villamosok gyártójával, két év múlva érkezik az első jármű, a további tizenhat pedig féléven belül. Ha minden jól megy, 2013 végén indulhatnak a kettes villamos menetrend szerinti járatai.

Debrecen hagyománytisztelő város. A tömegközlekedés fejlesztésében is a hagyományokat követi azzal, hogy új villamosvonalat épít? Az idősek emlékezhetnek még az ötvenes évek közepére, végére, amikor az 1880-ban kezdődött közúti vasút fejlesztés csúcspontjaként hat villamosjárata volt Debrecennek. Tapasztalatot mindenesetre szerezhetett az elmúlt évtizedben a városvezetés, a lakosság abban, miként kell eljárni egy új villamosvonal építésekor. Innentől kezdve csak elhatározás és sikeres pályázat kérdése a további fejlesztés. Legyen szó akár villamosról, akár elővárosi vasútról.

 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!