2008.11.22. 13:03
Búcsú a Zastava autóktól
<p>A kragujevaci autógyárban legyártották az utolsó "szerb autót". Egy piros Zastava 101-es gördült le utolsóként a futószalagról. A virággal feldíszített jármű mögött már nem volt több. Az 1 273 532. sorszámot viselte. Az első autó 55 évvel ezelőtt készült el ebben a gyárban.</p>
A virággal, dallal, verssel - és bizony könnyekkel is - búcsúzatott Yugo után a mesterek összeszedték szerszámaikat. Sokuk számára a munka itt örökre befejeződött. A jövő héten már a régi gépsorokat kezdi leszereltetni az új tulajdonos, egy új gazdasági társaság, amelyet a torinói Fiat és a szerb állam alapított. Egy teljesen új modell gyártását kezdi meg 2010-ben. Most a Punto összeszerelését is végzi.
Az olasz autógyár képviselői megkezdik a beszélgetéseket a volt Zastava dolgozóival, mindenkivel külön-külön, hogy kit fog marasztalni, s kit nem. A kragujevaci gyárnak valamikor 53 ezer alkalmazottja volt, most alig 2700. Ebből 1200 úgy döntött, hogy végkielégítéssel elhagyja a gyárat vagy nyugdíjba megy. A többi maradna, ha kell.
Maga a gyár siralmas állapotban van. Az igazgatósági épületet most kezdték tatarozni, hogy ne így várja az olaszokat. A pincékben víz, mindenfelé a lepusztulás jelei. A régi dicsőségnek már nyoma sincsen. A szerb autógyártás több mint fél évszázados történetében egy korszak véget ért. 1953-tól több mint négymillió autót gyártottak, ebből 650 ezret külföldön adtak el 76 ország piacán. Legtöbbet Amerikában, 147 ezret. Ez a Yugo kisautó volt.
A Szerbiában oly népszerű Zastava kocsik - kezdve a kicsi Fityótól a Yugo Floridán át a Kecnek becézett Zastava 101-esig - egyenesen az országutakról vonulnak be a múzeumba.