BOON - Sport - DVTK

2016.12.15. 10:09

Diósgyőri Stadion: délről indulnak körbe

Miskolc - A Diósgyőri stadionban a bontás után már az idén elkezdődnek az alapozási munkák. Interjú Silling Balázzsal, a Market Építő Zrt. munkatársával, építésvezetővel.

Miskolc - A Diósgyőri stadionban a bontás után már az idén elkezdődnek az alapozási munkák. Interjú Silling Balázzsal, a Market Építő Zrt. munkatársával, építésvezetővel.

A Diósgyőri stadion újjáépítésének munkálatai a múlt hónapban megkezdődtek. Az építésvezetői feladatokat – csak úgy, mint a DVTK utánpótlás-edzőközpont esetében – ezúttal is a Market Építő Zrt. szakembere, Silling Balázs látja el. Vele beszélgettünk.

- Meglehetősen fiatalon kapott fejszét a cégétől ahhoz, hogy ilyen nagy fába vágja. Szabad kérdezni, hogy hány esztendős?

Silling Balázs: 28 leszek januárban.

- És mikor kelteződött az Ön időszámítása az építőiparban?

Silling Balázs: Öt és fél éve dolgozom a Market Építő Zrt.-nél. Az építőiparba az utam családi szálak miatt vezetett, ugyanis az édesapám és a bátyám is ezen a területen dolgoznak. Ezért is jelentkeztem építőipari szakközépiskolába, Budapestre, aminek az elvégzése után a Szent István Egyetem Ybl Miklós Építéstudományi Kara következett. 2011-ben fejeztem be itt a tanulmányaimat, ezután adódott a lehetőség egy volt csoporttársamon keresztül, hogy elhelyezkedhetek a Marketnál. Nem egyedül kerültem akkor ide, hanem három csoporttársammal együtt.

- Ők is építésvezetőként dolgoznak?

Silling Balázs: Igen, egyikük most éppen Győrben, az Audi gyár építkezésén, a másik pedig a budapesti Brit Nemzetközi Iskola építési munkálatait irányítja.

- Gondolom, folyamatos Önök között a szakmai tapasztalatcsere…

Silling Balázs: Gyakran beszélünk, és mivel egyikük a legjobb barátom, vele napi szinten tartom a kapcsolatot.

- Tudjuk, hogy nem ez az első jelentős munkája építésvezetőként, hiszen Diósgyőrben, a DVTK utánpótlás-edzőközpont létrejöttét is Ön irányította, de hogy előtte milyen projekteken dolgozott, azt nem…

Silling Balázs: Budapesten, Makón, Nagykanizsán, sok helyen építettünk az országban.

- Feltételezzük, nem ingázik otthona és a változó munkahelyek között…

Silling Balázs: Ez nehezen menne, mert a Komárom-Esztergom megyei Piliscséven lakom, ami 30–35 kilométerre van Budapesttől. Arra, hogy hazamenjek, csak a hétvégeken van lehetőség, és akkor sem mindig, hiszen a kollégáimmal együtt hétvégi ügyeletet is adunk, és néha rám is jut ebből.

- De azért a karácsonyi hétvége csak nem lesz ilyen…

Silling Balázs: Nem, akkor nem dolgozik majd senki, de a két ünnep között igen, ugyanis van egy január eleji határidő, amit tartani kell.

- A Diósgyőri stadion újjáépítésénél volt már nagyobb volumenű munkája építésvezetőként?

Silling Balázs: Önállóan ez az első igazán nagy munka. A Diósgyőri stadionénál nagyobb projektben is részt vettem már, a ferencvárosi stadion építésén, de ott többen dolgoztunk együtt, összesen 10 építésvezetője volt annak a projektnek. A népligeti beruházás során hozzám az előre gyártott vasbetonszerkezetek és a 2., a 3. és a 4. emelet belső kiépítése tartozott.

- Ez önálló munka?

Silling Balázs: A helyszíni irányítás az én feladatom. Most, az elején két másik építésvezető kollégámmal dolgozunk együtt, de a munkák előrehaladtával bővülni fog a létszám.

- De Öné a papírmunka nagy része – ha jól gondoljuk.

Silling Balázs: Nagyon sok egyeztetésen kell részt vennem, az építési napló vezetésétől kezdve a munkakezdési engedélyek megszerzéséig sok minden tartozik hozzám, van rengeteg papírmunka, de amennyit csak lehet, kint vagyok a terepen. Bevallom őszintén, a munkának ezt a részét sokkal jobban szeretem.

- Ugye az MVSC pálya is Önhöz tartozik? Vagyis olyan különleges helyzetben van, hogy egyszerre két helyszínen is építésvezető lesz, feltételezzük, ilyenben még nem volt része.

Silling Balázs: Ilyenben még nem volt részem, és igen, az MVSC pálya is hozzám tartozik. Az MVSC pályán, amint megkezdődnek a munkák lesz egy építésvezető, aki az irányításommal végzi a kivitelezést.

- Témánál vagyunk: mikor? Mert amíg Diósgyőrben szépen haladnak a munkálatok, az MVSC pálya tószerű… Tulajdonképpen állóvíz…

Silling Balázs: Túl sokat nem tudok mondani az MVSC pályáról, mert ez nem az én kompetenciám. Egyszerre kaptuk meg a két munkaterületet a kivitelezői szerződés megkötésekor, de a megrendelői részről voltak még olyan nem tisztázott kérdések, amelyek miatt a Csokonai utcán egyelőre csak az őrzés zajlik. Egyelőre ott tart ez a folyamat, hogy néhány napja eldőlt, az építészeti terveket a Market Építő Zrt. készíti el, és most a műszaki tartalom pontosítása van napirenden. Mihelyst ennek a végére érünk, és lesz elfogadott építési terv, akkor lehet ott elkezdeni a munkát.

- A Diósgyőri stadionnal kapcsolatban jóval több minden történt…

Silling Balázs: A főépület roncsolásos bontásán túl vagyunk, ahogy az északi oldal állóhelyi szektorainál is elvégeztük ezt a munkát. Jelenleg a napos oldal óvatos bontása zajlik, ez január elejéig tart, ez az a határidő, amiről már korábban szót ejtettem. A déli oldalon a földmunka után az altestek kiemelése, az új stadion alapozása már az idén elkezdődik. Most készítjük el a darualapokat, a labdarúgópálya játékterére négy darab, nagy teherbírású vasbeton tömböt gyártunk, ezekre lesznek telepítve a toronydaruk, melyek segítik a monolitszerkezet-építést.

- Mit jelent az óvatos bontás?

Silling Balázs: Mivel ezeket a szerkezeteket az MVSC pályára be kell építenünk, nagyon körültekintően kell eljárnunk, hogy a lehető legkevesebb kárt szenvedjék el a szétszedés során. Elsősorban a csomóponti kapcsolatoknál kell nagyon figyelnünk, a cél az, hogy úgy bontsunk, hogy ne kelljen javítani, ez a jól felfogott érdekünk.

- Feltételezzük, hogy száz százalékban, egy az egyben ezeket nem lehet majd megmenteni az MVSC pálya számára.

Silling Balázs: Száz százalékban nem. Az ülőhelyek feletti részt teljesen szét kell vésni, és amibe a tartószerkezetet beállították a föld felszíne alá, azokat a kelyheket szintén, és újakat kell majd gyártani helyette. De azért a legnagyobb része megmenthető ennek a lelátó­résznek.

- És hogy fogják ezeket átszállítani a Csokonai utcára? Mert a legrövidebb úton, a Vörösmarty utcáról a Martinkertvárosba vezető vasúti felüljárót követő ipszilon fordulóban aligha lehet ezeket a helyszínre vinni, nem is szólva a villanyvilágítás kandelábereiről.

Silling Balázs: Utóbbi nem egy darabból áll, négy részre lehetett szétszedni ezeket, úgyhogy nem a stadionban látott magasságában szállítjuk. De ettől függetlenül ezeket is körbe kell elvinni, a Kisfaludy utcára Szirma felől fog megérkezni a helyszínre, a Csokonai utcára.

- A most zajló munkák után mi következik?

Silling Balázs: A Diósgyőri stadionnál ütemterv szerint haladunk, az idén befejeződik a bontás, és ezzel párhuzamosan megkezdődik az alapozás, a déli oldal után nyugati, északi irányban, körbe. Januárban kerül sor a bontott anyag feldolgozására, a sitt ledarálására.

- Gondolom, nem darálnak le mindent. Például a klubház tégláit.

Silling Balázs: A fémhulladékot külön kezeljük, azt elszállítjuk és újrahasznosításra kerül. A rekortán futópálya anyaga kivételével mindent újrahasznosítunk. A klubház tégláinak ismételt felhasználása nincs betervezve az új stadion épületébe, manapság már korszerűbb anyagokat építünk be, úgyhogy ezek ledarálásra kerülnek. Kivéve azt a mennyiséget, amelyre a DVTK tartott igényt, tudtommal emléktárgyként kerülhetnek majd ezek a végső címzettekhez.

- A téli hideg hónapok mennyire nehezítik meg a munkát? Létezik fagyhatár az építőiparban?

Silling Balázs: Mínusz 10 Celsius-fok alatt nem végzünk betonozási munkálatokat. Egyébként pedig folyamatosan figyeljük az időjárást, és a várható hőmérséklet ismeretében tervezzük a munkálatokat.

- Láttuk, hogy szépen egymás mellé állítva tárolják a beléptetőkapukat. Ezekkel mi a terv? Beépítésre kerülnek az MVSC pályára?

Silling Balázs: Tudomásom szerint a Magyar Labdarúgó Szövetség mobil beléptetőpontokat tervez az MVSC pályára, ezek a fix beléptetők, amelyek Diósgyőrből kerültek kibontásra, a szövetség tulajdonát képezik, így nekik fogjuk visszaszállítani, azért is lettek óvatosan kibontva.

- Csak a tisztánlátás kedvéért: a Market Építő Zrt. csak a stadionok átépítését végzi, a diósgyőri létesítmény melletti számozott utcákat érintő terület-rehabilitációs programban nem vesz részt.

Silling Balázs: Így van, tudtommal ez a miskolci önkormányzathoz tartozik. Azt látjuk, hogy sok ingatlan már üresen áll ezen a területen, de annak ellenére, hogy már csak néhány épületben laknak, odafigyelünk a zaj- és porhatásra. Sötétedéskor már nem dolgozunk itt, és mint említettem, a napos oldalt is finom bontással szedjük szét. Ha lesznek olyan lakók, akik maradnak, minket az építkezés tekintetében ez sem zavar, mert a telekhatártól 10–15 méterre dolgozunk.

- Előnyt jelent ebben a munkában, hogy nem téved el Miskolcon? Hiszen ebben az évben hónapokon át már dolgozott Diósgyőrben építésvezetőként.

Silling Balázs: Persze. Van jó pár helyi beszállító, akikkel már a DVTK utánpótlás-edzőközpont építése során kapcsolatba kerültünk, így őket nem kell újra megtalálni. Egyébként minden területen törekszünk arra, hogy ha csak lehet – költséghatékonysági szempontból is –, helyi vagy a régióban működő cégeket bízzunk meg alvállalkozói feladatokkal.

- Építésvezetői szempontból mi a legnagyobb szakmai kihívás a diósgyőri munka során?

Silling Balázs: Annyiban más ez egy ipari felépítményhez képest, hogy sok a látszó felület, az olyan csomópont, aminek az illesztése látszódik majd a végső állapotában, így ezekre nagyon oda kell figyelni, hogy megfelelő minőségűek legyenek. Ez az egyik. A másik, hogy abban a fázisban, amikor a legtöbben dolgoznak majd itt, ami kb. 500 főt jelent, a munkavégzés koordinálása a lehető legoptimálisabb legyen.

- Most mennyien dolgoznak?

Silling Balázs: 50 fő vesz részt a bontásban, az alapozásban. A létszám folyamatosan változó, és abban az állapotban lesz a legtöbb, amikor a szerkezetépítés befejeződik, és az épületben megkezdődnek a szakipari munkák.

- Ez mikor lehet?

Silling Balázs: Nyár végére szerkezetkészen kell állnia a stadion felépítményének. A déli oldalon állítunk először pillért, ez január végén történhet meg, és ekkortól megyünk körbe, az óramutató járásával megegyezően, majd a stadion délkeleti sarkánál zárjuk be a létesítményt.

- Biztosan nehéz előre látni tizen-egynéhány hónapot, de mégis meg kell kérdeznünk: tartható az ütemterv?

Silling Balázs: Mindenképpen. 2018. február a befejezés határideje, ezt teljesíteni fogjuk, addigra készen lesz a Diósgyőri stadion.




Mindent elbontanak, de alapoznak is a Diósgyőri Stadionban

Miskolc - Napokon belül teljesen eltűnik a régi Diósgyőri Stadion, ezzel együtt már készül az új létesítmény alapja. A kivitelező cég szakemberei a héten elkezdték darabjaira szedni a napos oldali lelátórészt, míg a szemközti oldalon már kis túlzással a földdel egyenlővé tették az egykori klubházat.

DVTK Stadion - Eldőlt a klubház: élt 77 évet, 5 hónapot és 10 napot

Miskolc - A Diósgyőri Stadion bontása hétfőn a klubházzal folytatódott, már csak a Napos oldal „tartja magát”.

 

 

Diósgyőri stadion: az alapkő már lerakva

Miskolc - Miskolc, az észak-magyarországi régió megújulásának fontos eleme lehet a létesítmény.

 

 

 

DVTK Stadion: Már a kandelábereket "döntötték"

Miskolc - A hét elején újabb, egyben látványos fázisához érkezett a régi Diósgyőri Stadion bontása.

 

 

DVTK Stadion - Fotók: Eltűnt a régi konditerem és a Napos oldal teteje

Miskolc - Továbbra is gőzerővel dolgoznak a Diósgyőri Stadion bontásán. A csütörtöki állapot szerint a lecsupaszított Napos oldal tetőszerkezete már teljesen eltűnt, valamint a klubház és a vendégszektor mellett található konditerem is.

 

Fotók: Látványos változások Diósgyőrben

Miskolc - A Diósgyőri Stadionban továbbra zajlik a munka: lassan teljesen "elolvad" a Napos Oldal tetőszerkezete, bontják a pályát és a lelátót elválasztó kerítést, valamint a rekortán helyén is munkagépek dolgoztak az elmúlt napokban.

 

DVTK: A Kubikba jöhet a Honvéd és a Mezőkövesd már jövő tavasszal?

Miskolc - Elméleti akadálya nem lehet annak, hogy a megújuló MVSC pályán játsszon áprilistól a DVTK.

 

 

DVTK Stadion: A Kerekdombtól a 15 ezres fedett arénáig

Miskolc - Diósgyőri Stadion kronológia: a DVTK labdarúgócsapata létesítményhelyzetének alakulása 1910-től napjainkig.

 

 

A sor végén a DVTK, az élvonalból tizenegyedikként jut új stadionhoz

Miskolc - Az élvonalbeli labdarúgó­csapatok stadionépítési sorában a diósgyőri létesítmény lehet a tizenegyedik.

 

 

DVTK Stadion: Megtörtént az utolsó lépés, indul a projekt

Miskolc - Szerződés aláírva, elvileg 2018 elején már készen kell lennie a stadionnak.

 

 

Vandálbiztos és fenntartható - Ilyen lesz az új Diósgyőri Stadion

Miskolc - A fenntarthatóság jegyében épülő és a klub szellemiségéhez illő létesítményt ígérnek Diósgyőrbe. A tervező építész osztotta meg elképzeléseit az új arénáról.


Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!