2021.09.14. 14:40
Kitart az online piac lendülete
Újra pozitív meglepetést okoz a hazai e-kereskedelem teljesítménye. A GKI Digital és az Árukereső jelentése szerint 2021 első félévében 30%-os bővülés mellett bruttó 494 milliárd forintos belföldi forgalmat bonyolított a magyar online kiskereskedelmi piac. De mi várható ezután?
Forrás: pixabay
A tavalyi év minden tekintetben a koronavírus-járványról szólt. Nem csak a mindennapi életünkre volt komoly hatással, hanem a gazdasági ágazatok teljesítőképességét is jelentősen befolyásolta. A legtöbb ágazat komoly veszteségeket könyvelt el, de voltak szerencsések is, akik számára a pandémia a növekedés időszakát hozta el. Az e-kereskedelem egyike a legnagyobb nyerteseknek.
Az online piac a tavalyi évben a 45%-os növekedést ért, a 2021-es esztendő első felében pedig mintegy 30%-ot. Fontos megjegyezni azonban, hogy az első és a második negyedév bázisa erősen elkülönül egymástól, hiszen az egyik még „normális” időszakban zajlott, a másik pedig már a pandémiai időszakához köthető. Az idei második negyedév növekedése így is 21% körüli, ami magasabb a korábbi évek növekedési üteménél. A megkérdezett marketingszakértő szerint ez a szám egészen elképesztő.
Arra is felhívja a figyelmet, hogy nem kezelhetjük a pandémia egyenes következményeként a megnövekedett bevételeket, hiszen a kontinens számos országában a lakosság a gazdasági válságok idejére jellemző pénzügyi fegyelmezettségre váltott. Végül ezek az országok is „korrigáltak” és elértek bizonyos növekedést, de messze elmaradtak a hazai bővüléstől. A magyar e-kereskedelem tehát magas fordulatszámon pörög, de vajon mekkora növekedési potenciál rejlik benne?
A megkérdezett szakértő szerint ennek a kérdésnek a megválaszolásához meg kell vizsgálni azokat a mutatókat, amelyek az összesített növekményt adják; ezek az aktív vásárlói bázis, a megrendelési gyakoriság és az átlagos megrendelési érték változásai.
A vásárlói bázis növekedési plafonba ütközik, hiszen egyre kisebb azok száma, akik még nem vásároltak az online térben, de megszólíthatók. A megrendelési érték esetében is minimális növekedést láttunk éveken keresztül, noha a tavalyi évben hirtelen kiugrást tapasztalhattunk. Ez alapján nem túlzó a kijelentés, hogy az online piac növekedést a vásárlási gyakoriság növekedésétől kell várnunk. Gyakorlatilag ez azt jelenti, hogy a járványidőszak utáni normalizálódás során az e-kereskedelem visszatér a 15-20%-os bővülési ütemre – legalábbis a jelenlegi számadatok alapján ez tekinthető a leginkább valószínű forgatókönyvnek.
Természetesen nem feledkezhetünk meg az Amerikából indult Black Friday szerepéről sem. Az online piacon a novemberi és a decemberi időszak kiemelt jelentőséggel bír, ráadásul a járványhelyzet alakulása is jelentősen befolyásolhatja az éves eredmények alakulását.
Ettől függetlenül sokan „öldöklő” fekete péntekre számítanak, ahol a piacvezető szereplők teljesen leuralják a kampányidőszakot. Tény, hogy az év legnagyobb leárazáskampányát túl nagy reklámzaj kíséri ahhoz, hogy a kisebb szereplők labdába rúghassanak, ráadásul árakban sem tudnak versengeni a gyártói és beszállítói támogatásokkal rendelkező piacvezetőkkel. Noha minden évben láthatunk néhány bátor próbálkozást, amikor jellemzően közepes erőforrásokkal rendelkező szereplők saját erőforrásokat áldoznak a leárazáskampány támogatására, a legtöbb kisvállalkozás inkább imidzs-kampányként tekint a fekete péntekre.