Magyarország

2011.07.12. 18:18

Újra életre kel egy vadászrepülőgép-legenda Szolnokon

Szolnok (MTI) – Több évtized után először emelkedik ismét a levegőbe Szolnokon egy első generációs sugárhajtású vadászgép, a koreai háborúban is harcoló MiG-15-ös.

Szolnok (MTI) – Több évtized után először emelkedik ismét a levegőbe Szolnokon egy első generációs sugárhajtású vadászgép, a koreai háborúban is harcoló MiG-15-ös.

    A széleskörű összefogás eredményeként négy év alatt felújított vasmadár berepülése fontos mérföldkő azon az úton, amelynek végén a repülő hazai és nemzetközi légi parádék rendszeres szereplőjévé válhat – közölte az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis sajtófelelőse az MTI-vel.

    Balázsi Edit őrnagy tájékoztatása szerint a szerdai berepülés „hőse” egy hamisítatlan légi oldtimer, hiszen a MiG-15-ös típust 57 évvel ezelőtt állították csatasorba Lengyelországban. Ezt követően a gépet többször átépítették: 1957-ben például együlésesből oktatásra is alkalmas kétüléses géppé alakították. Végül több mint 36 év után, 1990. június 12-én vonták ki az aktív szolgálatból.

    13 évig a Lodz-Lubinek múzeumban pihent, ezután vásárolta meg egy magáncég, mely később interneten kínálta eladásra. Erre a hirdetésre bukkant rá Rohács Tamás berepülő pilóta, aki Magyarországon addig hiába keresett felújítható MiG-15-t.

    A vasmadár életre keltése példaértékű, széles körű szakmai és civil összefogás eredményeként a - kifejezetten a honi légierő szolgálatában állt, főleg magyar illetve orosz-szovjet gyártmányú katonai gépek felújítására specializálódott - JET AGE Alapítványnak köszönhetően valósult meg.

Már a MiG-15 ide szállítása is komoly kihívás volt

    Már a vadászgép Magyarországra szállítása is komoly kihívásnak bizonyult és mintegy három hónapos előkészítést igényelt, mivel a haditechnikai eszközök behozatala speciális engedélyhez kötött. A helyreállítás csak ezután, hivatalosan 2007 februárjában vette kezdetét, ám a MiG 15-ös jelenlegi állapota összesen 50 ember 5 év alatt végzett 25 ezer munkaórájának eredménye.

    Az évtizedekkel ezelőtti állapot visszaállításával azonban még nem ért véget a küldetés. A repülőt a mai előírásoknak megfelelő kommunikációs és navigációs eszközökkel is fel kellett szerelni. Az ünnepélyes keretek között a szolnoki helikopterbázison szerdán végrehajtandó berepülés során pedig a szakemberek igyekeznek feltérképezni az újjá varázsolt gép használat közbeni működését és repülési jellemzőit.

    S hogy mit tartogat a jövő a MiG 15-ös számára? A „próbaüzem” időszakán túl a gép új festést, majd az ilyenkor kötelező procedúrák befejezéseként végleges légi alkalmassági bizonyítványt kap.

    Amikor mindez adott, akkor következhet a pilóták - első lépcsőben 3, majd, amennyiben szükséges, még 3 fő - kiképzése. Ezzel egyidejűleg kezdetét veheti a vasmadár új korszaka, amikor – a projekt végrehajtóinak szándékai szerint – elsősorban a hazai és nemzetközi légi bemutatók jeles szereplője lesz, mint az első sugárhajtású géptípus a magyar katonai repülés történetében.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!