miskolci repülőtér

2021.10.19. 09:00

A kormány asztalán a vidéki repülőterek fejlesztése

A bezárásra ítélt miskolci repülőtér helyett is szükség lesz egy üzleti jellegű légi forgalom fogadására alkalmas területre és légi infrastruktúrára.

Szaniszló Bálint

Fotó: Bujdos Tibor

„Négy-öt Budapesten kívüli nemzetközi repülőtér és tucatnyi üzleti repülőtér építése szerepel abban az átfogó fejlesztési stratégiában, amely már a kormány asztalán van” – mondta néhány nappal ezelőtt Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium politikai államtitkára a Budapesten megtartott Kelet-Európai Intermodális Konferencián.

Elérhetőség légi úton

Az ominózus konferenciát a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) szervezte. Magyar Levente államtitkár pedig a kormány logisztikai fejlesztési elképzeléseiről és eredményeiről beszélt.

Kifejtette, hogy a kormány által tárgyalandó átfogó repülőtér-fejlesztési stratégiának egyik alapvetően fontos eleme az áruszállítási légi kapacitások földi kiszolgálóelemeinek a megteremtése. A fejlesztési stratégia másik lényegi pontja, hogy minden jelentősebb magyarországi város elérhető legyen business jettel.

Teherszállításról is szó van

„Nem kell mindenhova nagygépes kapacitású repülőteret építeni, de – és példának Nyíregyházát hozta fel – Kelet-Magyarországnak kell egy tisztességes, másfél kilométer hosszú kifutópályájú repülőtér, hogy ha üzleti partnerek érkeznek, például a fejlesztés alatt álló záhonyi térségbe, akkor ne kelljen Budapestről vagy Debrecenből autózniuk. Emellett a piaci szereplők olyan teherszállítási gépek fogadására alkalmas egységeket fognak fejleszteni, amelyek a magyarországi légi szállítást új dimenziókba helyezik” – hangsúlyozta az államtitkár.

A vidéki repülőterek fejlesztési lehetőségei, a közlekedésbiztonság, valamint a hatósági szabályozás téma volt nemrég a Vidéki Repülőterek Szövetségének taggyűlésén, Nyíregyházán. A Vidéki Repülőterek Szövetsége több mint 20 éve alakult. Évente két repülőteret látogatnak meg, részben a közgyűlések alkalmával, így a tíz vidéki repülőtér lényegében ötévente fogadja vendégül a küldöttséget. Már tavaly szerették volna Nyíregyházán megrendezni az éves közgyűlést, akkor azonban a pandémiás helyzet közbeszólt.

Negyven percen belül

A nyíregyházi tanácskozáson is napirenden voltak a fejlesztési kérdések. Elhangzott, hogy „a kormány bizonyos fejlesztéseket fog végrehajtani abból a célból, hogy minden régióban elég közel legyen egy üzleti repülőgép leszállására alkalmas repülőtér, ez azt jelenti, hogy fontos cél, hogy 40 percen belül minden befektető elérhesse a saját üzleti területét, ezért a kormány később meghatározandó összegeket fejlesztésekre fordít a vidéki repülőtereken”.

Miskolc rendkívül sajátos helyzetben van, hiszen ugyan régóta rendelkezik repülőtérrel, ám a kifutópálya burkolata füves, ami megnehezíti üzleti célú repülőgépek indítását és érkeztetését. A repülőtérhez kapcsolódó infrastruktúra sem fejlődött semmit az utóbbi évtizedekben. Kétségtelen viszont, hogy a sportrepülés komoly bázisa működik a miskolci repülőtéren.

Igazából az pecsételte meg a miskolci repülőtér sorsát, hogy a terület tulajdonosaként az önkormányzat arról döntött, hogy gazdasági övezetté nyilvánítja a repülőteret, amelyet lényegében a tőszomszédságában lévő miskolci Mechatronikai Ipari Parkhoz csatolhatnak és befektetőknek értékesíthetnek. Úgy hírlik, van is jelentős érdeklődés a terület iránt.

Körbeépült a terület

Mát több alkalommal, több fórumon elhangzott, hogy a jelenlegi miskolci repülőtér már csak korlátozottan alkalmas eredeti funkciójára. Egyik oldaláról fontos közút, másikról a vasút, harmadikról a Mechatronikai Ipari Park határolja, míg negyedik határként ott van Szirmabesenyő egyre gyarapodó lakott területe. Nemhogy bővítésre, de a jelenlegi szolgáltatás fenntartására is egyre kevesebb a lehetőség.

Keresni kell helyet neki

A miskolci közgyűlés legutóbbi ülésén szó volt a repülőtér helyzetéről abban a vonatkozásban, hogy befektetési területté nyilvánította a testület.

Veres Pál polgármester említette a készülő kormányhatározatot, de – mint mondta – várhatóan csak 2024-ben lehet belőle konkrétum. Addig is kellene valami ideiglenes megoldás. Ezen kell dolgozni. Találni kell olyan helyeket Miskolcon és környékén, amelyek alkalmasak egy korszerű repülőtér kialakítására.

Csöbör Katalin, a térség országgyűlési képviselője is többször foglalkozott már a miskolci repülőtér ügyével. Olyan elképzelése is volt, hogy a jelenlegit kellett volna fejleszteni. Mint mondta, a kormányzati szándék egyértelmű, miskolci repülőtér mindenképpen kell. Az ehhez szükséges területet azonban az önkormányzatnak kell biztosítania.

(A borítóképen: Hangár a miskolci repülőtéren)

https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/uj-helye-lehet-a-miskolci-repuloternek-2-5891639/

https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/kiirtak-a-kozbeszerzest-a-miskolci-legimentobazisra-5612750/

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában