autópálya

2020.09.23. 14:00

M30-as: négy város, négy sávon

Az M30-as megépülésével teljessé válik a Kassa–Miskolc–Debrecen–Nagyvárad gyorsforgalmi útvonal is.

Szaniszló Bálint

Fotó: Bujdos Tibor

Az M30-as autópálya Miskolc és az országhatár közötti szakaszának építése Magyarország jelenlegi messze legnagyobb EU-s hátterű – az Európai Unió Kohéziós Alapjából finanszírozott – beruházása. A teljes projektköltség 260,5 milliárd forint.

A várva várt döntés

Az autópálya Tornyosnémeti és az országhatár közötti mintegy 4 kilométeres szakaszát már 2017 óta használhatják az autósok. A megépítésére azért volt szükség, hogy a szlovák oldalon már korábban megépített, Kassáig vezető R4-es gyorsforgalmi úthoz közvetlen csatlakozása legyen a 3-as számú főközlekedési útnak. Az összekötés 4,4 milliárd forintból 85 százalékos EU-támogatás mellett épült meg. Aztán jött a Modern városok program és a bejelentés: épüljön meg a Miskolctól Tornyosnémetiig tartó szakaszt.

Az M30-as épülő 56 kilométerét három részre tagolták, és külön-külön kerestek rá kivitelezőt. A Miskolctól számítva az első 10,4 kilométeres szakasz nyertese

az osztrák Strabag AG és magyarországi leányvállalata, a Strabag Építő Kft. konzorciuma lett 39,4 milliárd forintért. A 24,2 kilométeres második szakaszon a Colas Út Zrt. és a Colas Hungária Zrt. közös ajánlattevőként lett a befutó, 75,39 milliárd forint ellenében.

A 22,1 kilométeres harmadik szakasz – a legtöbb munkával járó rész – nyertese a Hódút Kft. és a Duna Aszfalt Kft. konzorciuma lett, 63,9 milliárd forint összegért.

Ami épül...

Mindhárom szakasz esetén egy kétszer kétsávos autópálya építése a feladat 26,6 méteres szélességgel és leállósávval, csomópontokkal, pihenőkkel és kiegészítőkkel, ami eleme egy ilyen útnak.

Az első szakasz teljesen új nyomvonalon épül, két külön szintű csomóponttal, négy felüljáróval, három aluljáróval és egy kétoldali tengelysúlymérő állomással. A szintén új nyomvonalon épülő második szakaszon is két külön szintű csomópont épül ki, továbbá tíz felüljáró, tizenegy aluljáró, egy vadátjáró alkotja majd a műtárgyakat. Ezen a szakaszon lesz egy kétoldali komplex pihenőhely, valamint a nyertes csapat feladata az encsi autópálya-mérnökség megépítése is. A projekt részét képezi az Abaújdevecser és Forró közötti, illetve az Encs és Forró közötti kerékpárút, valamint az Encs és Abaújdevecser közötti gyalog- és kerékpárút kialakítása is. A harmadik – Encs utáni – szakasz becsatlakozik az országhatárnál lévő kész szakaszba.

A legnagyobb figyelem talán a második és a harmadik szakasz építését kíséri, mert ezeken a részeken van a legtöbb útlezárás és elterelés a régi 3-as úton, nem kis bosszúságot okozva az erre közlekedőknek.

A harmadik szakaszon már 80 százalékban elkészültek a földmunkák a sztráda nyomvonala mentén. Ezen a szakaszon a földmunkák ütemét jelentősen befolyásolja

a műtárgyak építése. A 15 pályahídhoz kapcsolódó rázárások (elő- és háttöltések) nagy része még hiányzik, de az ősz folyamán elkészülnek. A földmunkákat össze kell hangolni a támfalak építésével, valamint a 3-as főút forgalomtereléseivel. Nehezíti a helyzetet, hogy mintegy 10 kilométeren a régi 3-as útra fűződik fel

az autópálya, így meg kell építeni ezen szakaszok kiváltását is. A hidak közül három még az al­építményi munkáknál tart, várható gerendabeemelés ezeken a helyeken novemberben lesz. A többi hídon a legtöbb helyen már a pályalemez is fent van.

Az alapréteg 4 kilométeren mindkét pályatesten elkészült, emellett 3,5 kilométeren az egyik pályán szintén kész. Folyamatos ezeknek a felületeknek az eltakarása alap-, illetve kötőréteg aszfaltokkal.

A kivitelezők idén az alapréteg 80-85 százalékát tervezik elkészíteni, hogy a tél folyamán – amennyiben megfelelő időjárási körülmények vannak – az aszfaltozás folyamatos legyen. Jövő évre tervezik a kopóréteg teljes kiépítését, valamint a hidak és a fennmaradó szakaszok teljes pályaszerkezetének megépítését.

Fontos közlekedési folyosó

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. 2022-re átadni tervezett beruházása egyébként több szempontból is jelentős. Egyrészt kivezeti Miskolctól az országhatárig az M30-as gyorsforgalmi utat, amely eddig az M3-as autópálya és Miskolc között biztosított kapcsolatot. Másrészt a Via Carpatia közlekedési folyosó fontos hiányzó láncszemét hozza létre. Megépülése után teljessé válik észak–déli irányban négy várost – Kassát, Miskolcot, Debrecent és Nagyváradot – összekötő gyorsforgalmi útvonal az M30-as, M3-as, M35-ös által, és a nemrég átadott nagykereki M4-es szakasz által.

(A borítóképen: Lezárásokra, terelésekre kell számítanunk, amíg épül az M30-as)

Kapcsolódó cikkek:

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában