Miskolci Egyetem

2020.03.24. 20:00

Döcögős a digitális átállás

Az oktatók igyekeznek megoldani a hirtelen jött feladatot.

Bájer Máté

Forrás: ÉM

A koronavírus-járvány olyan kihívások elé állította az oktatást, amelyeknek pár évtizeddel korábban – az analóg korban – nem tudott volna megfelelni. A digitalizáció segítségével azonban – ha teljesen megoldani nem is – valamennyire orvosolni lehet ezt a problémát. Az általános és középiskolákban már múlt hét óta zajlik a távoktatás. A felsőoktatási intézményekben – a rektori szünet kezdete óta – hétfőn találkoztak először hallgatók és oktatók a megváltozott körülmények között; még ha csak virtuálisan is. Az utóbbi hetek a felkészülés jegyében teltek. Most élesben is elindul az új, átmeneti rendszer a Miskolci Egyetemen.

Újszerű a feladat

„A távoktatásra való átállás teljesen új feladat elé állítja mind az oktatókat, mind a hallgatókat, de úgy látom, a képzeletbeli katedra mindkét oldalán kifejezetten motiváltak a felek, hogy az oktatás a lehető leghatékonyabb módon folytatódjon a fennálló körülmények között – véli Rada János egyetemi tanársegéd. – Jómagam hétről hétre PowerPoint-prezentációkkal és digitalizált, tehát elektronikusan elküldhető könyvfejezetekkel, szakcikkekkel fogok jelentkezni, emellett mobiltelefonnal rögzített videófelvételeket is készíteni fogok, amelyek keretében törekszem majd rávilágítani az aktuális tematikák főbb összefüggéseire – segítve ezzel a hallgatók eligazodását a tananyagokban.

Arról, hogy milyen csatornát kíván mindez, Rada János a következőket mondta:

„A folyamatos kapcsolattartást a saját kurzusaim esetében e célra létrehozott Facebook-csoportok fogják segíteni. A hallgatók itt heti rendszerességgel kapnak majd kisebb-nagyobb feladatokat, hogy az aktivitás a félév során folyamatos legyen. Előadások esetében a félév végi szóbeli vizsga Skype-on történik, ami szintén meglehetősen újszerű lesz.”

A gond az, hogy a gyakorlati órák legtöbbször megkívánják a személyes jelenlétet.

Mi lesz a gyakorlattal?

„A gyakorlati tárgyak oktatását két részre bontottuk a Műszaki Anyagtudományi Karon – mondta dr. Mende Tamás, a kar dékánhelyettese. – A nagyobb részét távoktatás formájában kívánjuk megoldani ebben a félévben, nagyon sok videóanyag segítségével: elvégezzük ugyanazokat a vizsgálatokat, eljárásokat, amiket a hallgatókkal is csinálnánk. Ezeket egy vagy több kamerával fölvéve igyekszünk minél jobb minőségben közzétenni a diákok számára. Emellett a számolásos, egyéni feladatok aránya természetesen megnő. Az olyan dolgokat pedig, amik feltétlenül igénylik a személyes jelenlétet – hogy a hallgató ott legyen, lássa, fogja meg az anyagokat, ő maga csinálja a folyamatot – a nyár elején szeretnénk elvégezni. Bízunk benne, hogy a válsághelyzet hamar véget ér, és a félév vége felé alkalom nyílik erre. Ha nem, akkor ezeket a gyakorlati részeket áttoljuk a következő félévre.”

A dékánhelyettes hozzátette: „Arra törekszünk, hogy a gyakorlati jegyeket normál időben kiosszuk. Van egy-két olyan tárgy, ami a következő félévre csúszik: a hallgatóknak leadjuk ezeket a tárgyakat, így nem számítanak bele a félévi teljesítményükbe.”

Egyelőre homályos

Hallgatói részről is újszerű a helyzet, nekik is barátkozni kell még a különböző megoldásokkal.

„A távoktatás módját és mikéntjét sűrű homály fedi még – véli Molnár Balázs bölcsészhallgató. – Még nem minden esetben tudni, hogyan is fog ez történni. Az oktatóimon, akik eddig értesítettek tárgyuk kötelezettségeivel kapcsolatban, látszik, hogy mindent megtesznek ebben a váratlan és nehéz szituációban. Szerencsésnek vallom magam, hiszen anglisztikus hallgatóként a gyakorlatinak nevezett óráim sem túl gyakorlatiasak, és beadandó feladatokkal teljesíthetőek.”

Egy másik hallgató, aki a Gépészmérnöki és Informatikai Karra jár, ugyancsak találkozott az átállás nehézségeivel.

– Az elméleti oktatást körülbelül úgy oldja meg mindenki, ahogy elképzeltük. Minden tanár feltölti az anyagokat előadásonként. Ezekhez azonban gyakran nincs magyarázat, és a lényeget sem emelik ki. A gyakorlat sem könnyebb: vannak olyan tanárok, akik csak a levezetett feladatot adják meg, szintén magyarázat nélkül. Ha nem érted, akkor konzultálhatsz velük, de ez e-mailben vagy telefonon nem egykönnyen kivitelezhető dolog.

(Az idei első szorgalmi időszak még így kezdődött. Azóta megváltozott minden…)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában