Helyi közélet

2016.12.28. 09:23

„Kalitkában nem lehet szabadon gondolkodni, szabad szellemiség kell”

Miskolc - Pilz Olivér pedagógus is ott van az Év Embere jelöltjei között.

Miskolc - Pilz Olivér pedagógus is ott van az Év Embere jelöltjei között.

– Egy olyan oktatási rendszer, amiben a gyerek nem érzi jól magát, pedig az egész érte van, róla kell, hogy szóljon, az nyilván nem megfelelő – állítja Pilz Olivér, a Herman Ottó Gimnázium közalkalmazotti tanácsának elnöke, a Tanítanék Mozgalom képviselője. Ő is ott van az Év Embere Díj jelöltjei között. Az RTL Híradó díjának ötödik alkalommal meghirdetett szavazása még tart, egészen december 31-ig.

A jó közoktatás a társadalom felemelkedését jelenti." Pilz Olivér

Mint arról sokszor írtunk, a Herman Ottó Gimnázium nyílt levele, ami a magyar közoktatás problémáit sorolta fel, példátlan mértékű, országos tiltakozási hullámot indított el a jelenlegi közoktatási rendszer ellen. Azóta történtek változtatások, de a nyílt levelet megfogalmazó pedagógusok szerint ezek nem oldják meg az alapvető problémákat.

Felemelkedés

Pilz Olivér azt mondta lapunknak, megtiszteltetés lenne számára és a gimnázium egész tantestülete számára, ha elnyernék az elismerést, hiszen a siker leginkább azt jelezné, hogy a társadalom figyel az oktatásra, ami pedig sorsfordító kérdés a magyarok számára, hangsúlyozta.

– Az oktatás országos és nemzeti érdek. A jó közoktatás, mint sok ország példája mutatja, a társadalom felemelkedését jelenti, a rossz viszont lefelé húzza – fogalmazott Pilz Olivér. – Úgy tűnik, a közelmúltban nyilvánosságra került PISA-eredmények feketén-fehéren igazolják azt, amiről mi már egy éve beszélünk. A legnagyobb baj, hogy a gyerekek nem használható tudást szereznek a magyar közoktatási rendszerben, ugyanakkor iszonyatosan leterheltek. Rengeteg lexikális adatot tömünk a fejükbe, de ha az életben szembesülnek egy problémával, az iskolában szerzett tudást nem tudják hasznosítani. És erre az iszonyatos leterheltségre rakódik rá, hogy alaposan megcsorbították az iskolák autonómiáját. Kalitkában viszont nem lehet szabadon gondolkodni, pedig ahhoz, hogy jó irányba menjen a magyar közoktatás, ahhoz szabad szellemiség kellene – sorolta a pedagógus.

„Másik miniszter!”

Jelezte: addig nem hagyják abba tiltakozó akcióikat, amíg a kormány nem lesz hajlandó a változtatásra. Február elején találkoznak újra a „tömegekkel” Budapesten, mert eddig adtak határidőt három követelésükre, amit a „csúfos PISA-eredmények” után fogalmaztak meg.

– A három követelés pedig, hogy legyen független oktatási minisztérium, ne pedig egy „mindenes” minisztérium alatt működjön az oktatás. A második, hogy Balog Zoltán emberi erőforrások minisztere mondjon le, mert egy új, empátiával és szakértelemmel rendelkező oktatási miniszterre van szükség. A harmadik pedig, hogy a közoktatási törvényt újra kell fogalmazni – jelentette ki Pilz Olivér. Hozzáfűzte: megjelentek az úgynevezett Kockás könyvek, amelyet a Civil Közoktatási Platform dolgozott ki. Ebben leírták annak a módját, hogyan lehetne újraépíteni a magyar közoktatási rendszert.

Milyen lenne ez az oktatási rendszer, hasonlítana-e a nyugat-európai rendszerekhez? – kérdeztük.

Pilz Olivér kifejtette: a magyar hagyományokra kell építeni, de szellemiségében a nyugatihoz kell közelíteni. Olyan iskolák kellenek, ahol a gyerekek jól érzik magukat, ahol a tanulás nem nyűg, hanem izgalmas kihívás, viszont a tartalmat a magyar hagyományokon kívül, az Európában elfogadott ismeretanyagra kell alapozni, amelyek minőséget jelentenek.


A PISA-ról

A PISA (piza) a nemzetközi tanulói teljesítménymérés programja.

A programot a kilencvenes évek végén hívta életre a legfejlettebb államokat tömörítő Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD), melynek Magyarország 1996 óta tagja.

A PISA monitorozó jellegű felméréssorozat, amely három területen (alkalmazott matematikai műveltség, alkalmazott természettudományi műveltség és szövegértés) vizsgálja a 15 éves tanulók képességét. A felmérés háromévenként zajlik az OECD-tagországok és a programhoz csatlakozó, egyre növekvő számú partnerországok irányításával. A magyar diákok évek óta gyengén teljesítenek a felmérésen.


„Nem mehet így tovább”

Pilz Olivértől kérdeztük azt is, nem félt-e a hatalomtól, amikor megfogalmazták az első nyílt levelet. Mint mondta: ő soha nem érzett félelmet. Kollégáival ott tartottak, hogy „lesz, ami lesz, meg kell próbálni, mert ez nem mehet így tovább”. Jelezte: addig fognak harcolni, amíg nem lesznek biztató jelek arra, hogy elkezdődik a közoktatás rendszerszintű átalakítása, mert jelenleg a rossz rendszer foltozgatása folyik, aminek azonban semmi értelme nincs.

Az Év Embere szavazás december 31-éig tart. A voksokat a http://rtl.hu/rtlklub/azevembere/szavazas oldalon keresztül lehet leadni.


Egy miskolci tanár, aki megváltoztatná az oktatási rendszert

Miskolc - Ki legyen az év embere? Évtizedek óta tanít, tavaly októberben azonban úgy érezte, nem bírja tovább, ezért felemelte a hangját, hogy csökkenjen a pedagógusok és a diákok terhe. Pilz Olivér, a miskolci Herman Ottó Gimnázium matek-fizika-biológia szakos tanára élére állt annak a mozgalomnak, amely egy nyílt levéllel indult.

Az Év Embere: Pilz Olivér is a listán

Miskolc - Elindult az RTL Híradó Év Embere szavazása, a jelöltekre december 31-ig lehet szavazni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában