Helyi közélet

2014.01.23. 13:43

Gond magunknak, másnak

Debrecen - A ritmusos, halk horkolás általában nem igényel orvosi beavatkozást.

Debrecen - A ritmusos, halk horkolás általában nem igényel orvosi beavatkozást.Horkolás során a felső légutak izmai és képletei jelentős mértékben ellazulnak és a kilépő levegő a képleteket megrezegteti, ez adja a jellegzetes hangot. Felmérések szerint, a férfiak 40, a nők 20 százaléka horkol, mely alapvetően nem betegség – fejtette ki Dr. Magyar Mária Tünde, egyetemi docens, a debreceni Alváslabor vezetője. Mint elmondta: két esetben válhat a dolog problémássá. Ha az illető ezzel zavarja a hálótársát, környezetét, vagy ha az erőteljes horkolás miatt nem tud megfelelően aludni, ezáltal nem tudja magát igazán kipihenni.

Ha a horkolás egyenletes, halk és ritmusos, valószínűleg nincs nagy baj. Amennyiben a horkolás hangos, nem egyenletes és légzéskimaradásokkal, a végén horkantásokkal is együtt jár, komolyabb a probléma. Ilyen szituációban oxigénhiány alakul ki, emiatt megszakadnak vagy elmaradnak a mélyalvási fázisok. Az ezzel kínlódó beteg másnap nem kipihenten ébred. A tartósan előforduló oxigénhiányos állapotok megviselik a szívet és az agyat.

Minél fáradtabbak vagyunk annál nagyobb az esélye annak, hogy horkolunk. Hanyatt fekve gyakrabban jelentkezik. Mivel az alkohol segít az izmok ellazításában az esti alkoholfogyasztás is horkolást idéz elő. Szintén horkolást válthat ki a kövérség, a „pajzsmirigy alulműködés” és bizonyos fejlődési rendellenességek – mondta el a doktornő.

Szervezetünk alkalmazkodik a nappalok és éjszakák hosszának évszakos változásához. Télen azért alszunk többet, vagy szeretnénk többet aludni, mert kevesebb a fény. A tobozmirigyben termelődő melatonin, – melynek termelődését a fény gátolja – az alvás elindításáért és fenntartásáért felelős. Minél több a melatonin, annál álmosabbak vagyunk.

Fényre ébredünk

Mivel hajnalban, reggel már több a fény, kisebb a melatonin szint, éberebben alszunk, könnyebben tudunk felébredni, mint sötétben.

ÉKN-OCs


A jó alvás feltételei

A rendszeresség. A kisbabák sokszor és sokat alszanak, de ez inkább több rövidebb idejű sziesztából, szundításból áll. Lassan, fokozatosan tanulják meg az adott kultúra alvási szokásait, családjuk alvásrendjét. A kicsiknél jól működik, rutinszerűen az esti fürdés, mese és lefekvés rendszere. Ez a rendszeresség, a mindennap ugyanabban az időben történő alvás és ébredés váltakozása ragyogóan illeszkedik agyunk 24 órás biológiai órájához, garantálja a pihentető alvást és a könnyű ébredést. Ezt a sémát ajánlott tehát felnőtt korban is követnünk.A rutin. Azoknak a tevékenységeknek hatására, melyek agyunkban összekapcsolódnak az elalvás fogalmával, elménk készség szinten engedelmeskedve kisebb teljesítményre kapcsol, mintegy felkészül a pihenésre. Vagyis: alakítson ki rendszeres esti „álommenetrendet”, mely elősegíti a gondtalan álomba merülést! A lefekvés előtti fél órát szentelje testének-lelkének! Vegyen egy forró, illatos gyógynövényfürdőt! Legjobb a levendula, csodálatosan nyugtató és feszültségoldó, mely ellazítja izmait, elméjét nyugtatja, s hallgasson lágy zenét, relaxáljon! A lazító fürdő és andalító zene mellett, ágyba bújás után olvashat keveset, vagy tévézhet, de okvetlen kerülje a túlzottan felkavaró, elgondolkodtató műveket, maradjon inkább a könnyed, szórakoztató olvasmányoknál, műsoroknál!

Az ideális hálótér. A nyugalmas környezet létfontosságú a jó alváshoz. Az ideális hálószoba besötétíthető, hűvös, nem párás, de csendes. Harmonikus és letisztult formák, kellemesen nyugtató színek jellemzik, melyek segítik az ellazulást, a gyors álomba merülést. Hálószobánkat a pihenés szentélyévé kell alakítanunk, hogy abban a pillanatban, ahogy oda belépünk, agyunk a pihenésre, alvásra asszociáljon, s megkönnyítse számunkra a nyugodt, zavartalan alvást.

A jó ágy. A tárgyi feltételek legfontosabbika, hisz nap mint nap testközelben van vele, rajta áll vagy bukik az éjszakája. Amikor ágyakról beszélgetünk, hogy ki milyet szeretne, legtöbbször azt halljuk, hogy baldahinosat, kihúzható kanapét, kovácsoltvas ágyat stb. Ezek azonban mind olyan jelzők, mely az ágy külső megjelenésére, esztétikumára utalnak, nem pedig arra, amitől az ágy valóban kényelmes éjszakai hálóhely lesz. A személyre szabott, jó alvást biztosító fekhelyek két fő alkotórésze funkció szempontjából az ágykeret és az ágybetét. Az ágykeret alapvetően az esztétikumot szolgálja, a háló hangulatát befolyásolja – tudod, ettől esik hanyatt a szomszédasszony, és fogja el a sárga irigység, amikor átjön hozzád jobbulást kívánni a téli influenza idején. A keret tehát a dizájn, kényelmedről az ágybetét gondoskodik. Az ergonómiai tervezésű ágybetét független a kerettől, jellemzően egy, a test számára rugalmas alátámasztást nyújtó tartószerkezetből és a kényelmet adó matracból áll. Az ágybetétek kialakítása rendkívül sokféle, gondolj csak a vízágyakra, rugós betétekre vagy emlékező matracokra.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában