2009.02.28. 19:29
A foci mellé kapták a nevelést
<p>A foci csábító erejét<br /> használta föl Horváth József<br /> arra, hogy a Fazola Henrik Általános Iskola<br /> roma származású diákjait<br /> délutáni foglalkozásokra bírja.</p>
A foci csábító erejét
használta föl Horváth
József arra, hogy a Fazola Henrik
Általános Iskola roma
származású diákjait
délutáni foglalkozásokra
bírja. A Miskolci Cigány
Kisebbségi Önkormányzat
elnöke szenvedélyesen beszél
arról a három évvel ezelőtti
focicsapatról, aminek nem is
igazán a sport volt a lényege,
hanem a közösség
formálása.
– Ezek a gyerekek kezdetben
egyáltalán nem úgy viselkedtek,
ahogy én szerettem volna. Csúnyán
beszéltek, verekedtek, a tanulmányi
eredményük is gyenge volt. A foci
mellett nagyon sokat beszélgettem velük.
Megtanítottam nekik, hogyan kell viselkedni,
arra buzdítottam őket, hogy jobban
tanuljanak, és hogy legyen céljuk. Mert
aki komolyan veszi a tanulást, az eljuthat a
főiskoláig, az egyetemig
is. Aztán egyszer elmentünk együtt egy
Kolping–sportrendezvényre. Itt a
gyerekek nagyon jól viselkedtek, és ami
szerintem hatalmas eredmény volt, hogy ők
tették szóvá, ha más csapat
tagjait csúnyán hallottak
beszélni.
Nyert
pénzből
Ez a közösség
döbbentette rá tulajdonképpen
Horváth Józsefet, hogy a
hátrányos helyzetben élő
gyerekeknek szükségük van az
iskola utáni felügyeletre,
foglalkozásra, korrepetálásra,
értelmes együttlétre. Amikor alkalma
nyílt rá, pályázott
és a nyert pénzből, valamint az
önkormányzat
támogatásából tavaly
elindította a Fazola iskolában
az úgynevezett Tanodát. A
Tanoda országos program, a
megyében is több településen
működik. Az elnöknek
azóta már több miskolci
iskola jelezte, hogy milyen jó lenne, ha
náluk is elindulhatna a program.
Horváth József nem
szereti a Tanoda elnevezést, ő
inkább úgy hívná, hogy
közösség. A
hátrányos helyzetben élő
gyerekeknek sportfoglalkozásokat,
drámajátszást,
korrepetálást és
zenetanulást biztosítanak
hetente kétszer, pénteken pedig
teadélutánra
várják a diákokat a
szülőkkel együtt. A program
sikerének az is az oka, hogy a gyerekekkel
foglalkozó szakemberek 99
százaléka roma
származású, akik
értenek a roma gyerekek nyelvén,
ismerik szokásaikat,
kultúrájukat.
Mi |
lehet a kiút?
Horváth
Józsefet arról
kérdeztük, mi kellene
ahhoz, hogy a roma gyerekek
kiemelkedhessenek a
hátrányos
helyzetből. Ő a
következőket javasolta:
– A gyerekeket
össze kell fogni, és
délutáni
felügyeletet,
foglalkozásokat kell
számukra szervezni, hogy ne az
utcán csavarogjanak és
haszontalan dolgokkal
foglalkozzanak!
– Szükség lenne egy
közösségi
házra, ahol
szakemberek
biztosítanák a gyerekek
felügyeletét,
fejlesztését (ez
Győrben már
kiválóan
működik).
– Szükség lenne
bentlakásos
intézményekre, ahogy
a gyerekek megfelelő
gondoskodásban és
foglalkozásban
részesülnének!
– Az úgynevezett roma
iskolákat fel kell
újítani,
korszerűvé kell tenni, mert
jelenleg még a
kinézetük is
visszataszító!
– Meg kell oldani az
integrációt, de
nem erőszakosan! Az nem
megoldás, hogy minden
iskolába beteszünk 20
cigány gyereket!
– Kis lépésekben
lehet elérni azt, hogy a
roma gyerekek elérjenek
olyan szintre, hogy együtt
tanulhassanak a többségi
társadalom
gyermekeivel.
– A gyerekek
családját is
ösztönözni kell arra,
hogy figyeljenek gyermekeikre,
ügyeljenek tanulmányi
eredményükre!
]]>